Som annoncør kan det være fristende at fokusere på salg og leads. Det er dog vigtigt at huske på, at kunderejsen ofte er lang og kompleks (især når vi taler B2B!), og at brugerne sjældent er i købs-mode, når de scroller rundt i deres feed på LinkedIn og Facebook. Derfor er det også altafgørende, at du tænker hele kunderejsen ind i din annoncering og ikke kun fokuserer på ’bottom-of-funnel’.
Viden
Viden
ca. 8 min.
ca. 2 min.
Få GA4 eller Matomo undervisning
26.06.2023 / Louise Lund Larsen
Universal Analytics lukker og slukker om et øjeblik, og de fleste er allerede migreret til GA4, Matomo eller et tredje alternativ. Men har du svært ved at finde rundt i dit nye system? Så er du ikke alene.
ca. 4 min.
Alt du skal vide om Matomo. Et godt alternativ til Google Analytics
12.04.2023 / Louise Lund Larsen
I 2022 erklærede Datatilsynet Google Analytics ulovligt i EU på grund af en række problemer i forhold til databeskyttelse og privatlivets fred. Dette gælder dog ikke længere, og Analytics er igen lovligt.
I kølvandet på Datatilsynets hårde udmelding er der alligevel opstået et stort og akut behov for alternative, privacy-venlige analyseværktøjer, som overholder alle EU's krav. For hvad skal man så bruge, hvis man gerne vil være så compliant, som muligt ?
ca. 7 min.
GUIDE: Retargeting-muligheder i LinkedIn og Facebook
12.04.2023 / Louise Lund Larsen
Du udsættes hver dag for milliarder af indtryk og hundredvis af annoncer. Men med så mange indtryk at navigere imellem, bliver du også hurtigt distraheret. Hvis du kommer i tanke om noget, du skal, eller ser noget spændende, glemmer du hurtigt alt om den annonce eller virksomhed, som i et kort øjeblik fangede dig. Det ved marketing-verdenen, og derfor findes der en måde, hvorpå man kan genvinde brugeres opmærksomhed, hvis de er hoppet videre fra ens hjemmeside uden at konvertere. Denne metode kaldes retargeting.
ca. 3 min.
Hvad er et dashboard, og hvorfor bør du have et?
18.01.2023 / Louise Lund Larsen
En af de vigtigste – og måske også sværeste - opgaver i en marketingafdeling er at holde styr på en masse data. Hvor kommer de besøgende på hjemmesiden fra? Hvor mange konverteringer har Facebook-kampagnen givet? Hvor mange tilmelder sig nyhedsbrevet? Det kan hurtigt virke uoverskueligt at få et overblik over de mange resultater. Men med et dashboard kan opgaven blive meget nemmere.
ca. 1 min.
Sympatiskabende kampagne for Københavns Kommune
07.06.2022 / Morten Lorentzen
Du har sikkert prøvet det. Du har travlt og er i bil igennem København. Det alene kan være stressende. Men når så det hele står stille, fordi, der er parkeret en skraldebil midt på vejen, I EN EVIGHED, så vokser frustrationen. Og det giver desværre mange aggressive ”tæt på” kørsler og dytten.
ca. 3 min.
Hvad er Google Analytics 4, og hvorfor skal du skifte nu?
20.04.2022 / Louise Lund Larsen
Universal Google Analytics lukker. Google har netop offentliggjort lukkedatoen. Som en erstatning for Analytics, som vi kender det, har Google udviklet Google Analytics 4. Men hvad er fordelen ved GA4, og hvorfor bør du skifte allerede nu? Bliv klogere her!
ca. 2 min.
Brug kontaktlister til at nå din B2B-målgruppe i LinkedIn og Facebook
13.04.2022 / Louise Lund Larsen
Målretningsmulighederne i LinkedIn og Facebook er mange. Men oftest sigter annoncører mod at nå ud til nye emner i SoMe-universet, og de glemmer måske, at de også har en gylden mulighed for at tale til de personer, de allerede har lige ved hånden. På begge platforme er det nemlig muligt at uploade kontaktlister, som kan bruges til at opbygge målgrupper. Og det kan godt betale sig at kigge den vej, næste gang der skal annonceres.
ca. 4 min.
Er Google Analytics 4 bedre end 3. parts cookies?
01.02.2022 / Bertram Danielsen
Der kommer hele tiden nye regler når det gælder marketing. En af dem, som har haft størst betydning, er GDPR lovgivningen. Den har skabt en forandring og nye udfordringer, når det gælder dataindsamling bl.a. ved 3. parts cookies.
ca. 2 min.
Er Meta blot et navneskift, for at undgå dårlig omtale?
01.02.2022 / Bertram Danielsen
Som du nok allerede har hørt, har Mark Zuckerburg ændret det overordnede firmanavn fra Facebook til Meta. Hvorfor mon? Hmmm...
ca. 7 min.
Seo: Vil du gerne ranke højt på Google og derigennem få flere kunder?
12.01.2022 / Lasse Hinke
Her får du de nyeste tips og tricks til, hvordan du SEO-optimerer din hjemmeside. Google ændrer hele tiden vilkårene og kriterierne, der bruges til at evaluere din hjemmesides indhold. Og nye opdateringer betyder derfor løbende større krav til dig og din søgemaskineoptimering (SEO).
ca. 3 min.
Datadrevet marketing med RFM-modellen
08.12.2021 / Lasse Hinke
Datadrevet marketing er et tankesæt, en analysemetode, en proces og en arbejdsmodel, der handler om systematisk og målrettet bearbejdning af dine kunder. Resultatet er større ROI, og dermed mere effekt for pengene. RFM hjælper med at segmenterer kunderne ud fra deres købsadfærd og derved, hvor relevante de er for jer.
ca. 2 min.
Black Friday anno 2021 og de adfærdspsykologiske faktorer
02.12.2021 / Morten Lorentzen
Så har vi igen været igennem en Black Friday. Og har den været ligesom de foregående år?
Ikke helt.
ca. 3 min.
Jungs personlighedstyper: Relevans’ Brand Types gør dit brand stærkt!
02.11.2021 / Morten Lorentzen
Hvis dit produkt eller din virksomhed var en person, hvordan ville den person så være?
Din målgruppe skal lære dit brand at kende, som var det et menneske af kød og blod. Så kan den enkelte bedre tage stilling til, om han eller hun vil vælge dit brand til eller fra.
For at gøre dette på en operationel måde arbejder vi hos Relevans med Brand Types, baseret på psykologen C. G. Jungs personlighedstyper. Med disse brand types definerer vi, hvilken menneskelig personlighed, dit brand skal afspejle.
ca. 9 min.
14 steps til en succesfuld digital strategi
29.10.2021 / Lasse Hinke
Der er stadig B2B virksomheder, der ikke arbejder med en egentlig digital strategi som en del af deres overordnede forretningsstrategi. Og det er en klar fejl!
ca. 2 min.
Ny bog om adfærdspsykologi i markedsføringen
17.08.2021 / Morten Lorentzen
Så er den i handlen! Relevans’ nye bog, hvor vi går i dybden med, hvor vi som mennesker ikke agerer rationelt – selv ikke i business to business indkøb. Vi ligger alle under for en adfærdspsykologisk kodning, som vi ikke kan undslå os.
ca. 1 min.
Går du glip af forretning, fordi du mangler e-mail permissions?
17.08.2021 / Lasse Hinke
Forestil dig, at en stor potentiel kunde er i dialog med din værste konkurrent. En attraktiv kunde, som du ikke har sørget for at indhente e-mail permission fra.
ca. 3 min.
Facebook retter ind efter iOS 14 – se hvad du skal være opmærksom på
24.03.2021 / Mikkel Lorentzen
Apple lancerede for nylig deres nye iOS 14. Den nye opdatering medfører udfordringer og nødvendige ændringer for iOS apps. Facebook har meldt ud, hvad den nye opdatering kommer til at betyde for annoncørerne
ca. 2 min.
Apples iOS 14 opdatering – det kommer den til at betyde for dig
24.03.2021 / Mikkel Lorentzen
Apple har meldt ud, at deres nye opdatering har fokus på brugernes privatliv. Dette forventes at få store konsekvenser for annoncører, da brugere nu aktivt skal acceptere, at deres data bliver indsamlet.
ca. 15 min.
6 gode råd, der styrker din leadgenerering og giver dig varme leads
28.12.2020 / Lasse Hinke
Leadgenerering og varme leads er for langt de fleste B2B virksomheder en svær proces. De nyeste tal fra Relevans’ løbende undersøgelse blandt danske virksomheder bekræfter dette. Faktisk er mere end 2 ud af 3 eller 67% ikke tilfredse og føler, at de enten har svært ved – eller sågar ikke får, de leads, de har behov for.
ca. 2 min.
Sådan får du flere varme leads!
28.12.2020 / Lasse Hinke
Når du læser denne artikel, er du sikkert blandt de 95%, der har brug for flere varme leads og kunder. Den gode nyhed er, at det kan du faktisk gøre noget ved! Midlet er en integreret proces, hvor marketing og salg går hånd i hånd hele vejen igennem processen.
ca. 4 min.
Kognitiv dissonans: Tving dine kunder til at tage stilling
12.12.2020 / Morten Lorentzen
Mange af de beslutninger, som bringer dig og alle andre i problemer, skyldes, at du ofte kører på automatpilot. Ofte uden at du selv er klar over det.
ca. 5 min.
Marketing automation kvalificerer dine leads og gør dem Sales Ready
07.12.2020 / Lasse Hinke
Marketing automation gør det muligt for dig, at tilpasse dig dine kunders behov og hurtigt og effektivt gøre dem Sales Ready – altså hvis du har adgang til deres adfærdsdata og bruger dem intelligent.
ca. 2 min.
Få de rigtige leads i tale med dialogmarkedsføring
07.12.2020 / Lasse Hinke
Traditionelle leadkampagner går ud på at bombardere modtagerne med de samme budskaber igen og igen. I håb om at de til sidst ”ser lyset”, slår til og køber. Det er anderledes med dialogmarkedsføring.
I en leadkampagne baseret på dialogmarkedsføring vendes det hele på hovedet.
ca. 14 min.
Alt om B2B salg og markedsføring
19.11.2020 / Lasse Hinke
Salg og markedsføring handler fundamentalt set om at skabe tillid. Det gælder uanset, om vi taler Business to Business (B2B) eller Business to Consumer (B2C). Der er derfor en række ligheder i den helt fundamentale adfærdspsykologi og de værktøjer, du kan bruge til at opbygge din argumentation og kommunikation.
ca. 3 min.
B2B Byggebranchen: Sådan får du håndværkeren til at vælge dit produkt!
19.11.2020 / Lasse Hinke
Håndværkeren er langt hen ad vejen nøglen til ordren. Og håndværkeren særligt vigtig ved renovering og ombygning. Uanset om forbrugeren kender dit produkt.
Og uanset hvilken præference forbrugeren har, så viser al erfaring, at det er håndværkeren, som slutkunden i sidste ende lytter til, når beslutningen træffes. Hvis fru Jensen har tillid til håndværkeren, vælger hun den løsning, han foreslår.
ca. 17 min.
Det skal du vide om Inbound Marketing. Kom igang nu!
16.11.2020 / Lasse Hinke
Inbound Marketing. Du har uden tvivl hørt om det mange gange. Inbound Marketing er nemlig et af de marketing buzzwords, som bliver brugt i mange sammenhænge. Men den upræcise brug af Inbound Marketing begrebet betyder, at det udvandes. Faktisk kan selv de skarpeste marketing-hoveder have svært ved at forklare, hvad Inbound Marketing er. Og når du Googler, får du mange forskellige bud.
ca. 2 min.
B2B leadgenerering: Få hul igennem til de store fisk på B2B markedet
05.11.2020 / Lasse Hinke
Alle der arbejder med B2B markedsføring ved, hvor svært det er at få taletid hos ledelsen i Large- og Medium/Large B2B virksomheder. Uanset om du markedsfører industrimaskiner, IT-løsninger eller konsulentydelser, er indgangsbarrieren høj. Og uanset du i dag allerede arbejder med B2B Inbound Marketing - så er det godt at have en solid døråbner.
ca. 12 min.
5 afgørende trin når du skal lave dine første Personas
22.09.2020 / Lasse Hinke
Forstil dig, at du altid ved, hvad du skal skrive, på hvilke kanaler du skal publicere det du skriver og hvornår du skal publicere, for at du når din modtager bedst. Det vel at mærke hver gang. Virkeligheden er, at det kan du.
Det kræver blot, at du gør dit forarbejde grundigt og bygger en persona, for hver af de persontyper, du vil i dialog med. Det er lettere at målrette din inbound marketing, hvis du taler til et menneske. Det er én af flere gode grunde til, at du bør arbejde med Personas.
ca. 4 min.
Har du styr på digitalisering af din salgs- og marktingproces?
22.06.2020 / Lasse Hinke
Ved du, hvornår dine leads og potentielle kunder besøger din hjemmeside? Og ved du, hvornår de læser dine mails?
Nøglen til en effektiv salgs- og marketingproces bygger i høj grad på viden og data. Vel at mærke realtime data, som gøres tilgængelig for salg og marketing og bruges aktivt i processen med at tiltrække dine potentielle kunder og konvertere dem til varme leads.
ca. 2 min.
Få nemt styr på dine cookies
03.06.2020 / Morten Lorentzen
Er du ligesom så mange andre forvirret over, hvad der er gældende regler for anvendelse af cookies og de permissions, du skal indsamle for at måtte bruge dem, så er det ikke så underligt. Reglerne bliver løbende justeret og præciseret, netop fordi der opstår tolkningsmuligheder.
ca. 2 min.
Hvad er forskellen egentlig på storytelling og content marketing?
19.05.2020 / Lasse Hinke
I vores overkommunikerede verden flyver det rundt med buzz-words og begreber, du som CMO, nødvendigvis må forholde sig til. Storytelling og content marketing er eksempler på dette. Men er det i virkeligheden ikke bare er to sider af den samme sag? Mit bud er både ja og nej.
ca. 2 min.
Har du tjekket dit website på mobilen? For det gør Google.
25.03.2020 / Christa Puch Nielsen
Det er ingen nyhed, at rigtig mange tilgår din hjemmeside fra en mobil eller tablet. Og er din hjemmeside ikke responsive – altså lavet i en skabelon, som tilpasser sig både små og store skærme – så mister du ikke kun kundernes interesse, men også Googles!
ca. 3 min.
Er du afhængig af at møde dine kunder på messer og til events?
24.03.2020 / Lasse Hinke
Hvis dit salg og din salgsproces, er afhængig af, at du møder dine kunder face-to-face, er der ingen tvivl om, at Corona-krisen betyder kæmpe omvæltninger for dig og dit salg. Det står lysende klart, at du hverken nu – eller i den kommende tid, får mulighed for at møde dine leads og kunder face-to-face. Men det betyder heldigvis langt fra, at de ikke er i markedet.
ca. 4 min.
Lad det gøre ondt, hvis din kunde ikke handler på din opfordring
03.03.2020 / Morten Lorentzen
Få det til at gøre ondt på dine potentielle kunder, når de undlader at gøre det du gerne vil have dem til. Start med at få adgang til dine potentielle kunders Systematiske tænkning
ca. 4 min.
Sådan får du en go-to-market strategi, der sikrer dig vækst
30.01.2020 / Lasse Hinke
En effektiv go-to-market strategi er din sikkerhed for, at du når dine mål og skaber vækst. Den skal frem for alt være robust og gøre det muligt for dig at styre din tilgang af varme leads og kunder.
ca. 3 min.
Google og adfærdspsykologisk indsigt – din stærkeste marketingpartner
29.01.2020 / Morten Lorentzen
Det er flere år siden, at effekten af bannerannoncer begyndte at dale. Klikrater dalede og flere blev immune over for budskaber i bannerne, da man ubevidst filtrerede dem fra, når man browsede rundt på nettet.
ca. 3 min.
Overlad trygt din Inbound Marketing til Relevans og HubSpot
29.01.2020 / Lasse Hinke
HubSpot er en marketingplatform, der er skræddersyet til at understøtte og automatisere din Inbound Marketing indsats. Med HubSpot får du én platform til at eksekvere hele din Inbound Marketing strategi. Ved at samle det hele, får du et 360-graders perspektiv på dine potentielle kunder.
ca. 7 min.
Vidste du, at du kan få HubSpot CRM ganske gratis!
07.01.2020 / Lasse Hinke
HubSpots CRM er 100% gratis – både nu og i al fremtid. Det er nu ikke den vigtigste grund til, at du bør overveje HubSpot CRM, hvis du går i tanker om at skifte dit nuværende CRM-system.
ca. 6 min.
HubSpot samler salg, marketing og kundeservice i ét system
03.12.2019 / Lasse Hinke
HubSpot samler din Inbound Marketing, Marketing Automation, leadmanagement og mange af dine andre systemer i et samlet system.
ca. 3 min.
Hvis du skal sælge et kedeligt produkt
03.12.2019 / Morten Lorentzen
Så brug adfærdsgreberne ”Knaphed” og ”Urgency”
Hvis du har et produkt eller ydelse, som din kunde ikke står og skal bruge lige nu, så kan det være endog meget svært at få sat købsprocessen i gang. Du kan sikkert selv mærke følelsen af træthed, hvis snakken fx falder på din pensionsordning.
ca. 3 min.
Med Inbound hopper dine kunder selv dybt ned i salgstragten!
03.06.2019 / Lasse Hinke
Inbound Marketing handler om at generere leads. Men hvor du i traditionel leadgenerering ikke lægger skjul på, at det drejer sig om salg, så er Inbound-baseret leadgenerering mere defensiv og subtil.
Med Inbound hjælper du dine potentielle kunder med den viden, de skal bruge, for at løse en udfordring og træffe en beslutning.
ca. 3 min.
Sådan opsamler du e-mail-permissions korrekt iflg. markedsføringsloven
01.05.2019 / Morten Lorentzen
Der indgives rekordmange klager til ombudsmanden over ulovlig markedsføring tilsendt via e-mail og SMS. Og det skyldes, at kun få har sat sig ind i de ret simple regler for, hvordan en klar tilladelse fra e-mail indehaveren indhentes.
ca.
Test din viden om SEO
11.04.2019 / Morten Lorentzen
Har du også erkendt, at det er en nødvendighed at ligge først blandt Googles søgeresultater, for at få trafik til din hjemmeside – og dermed forretning?
ca. 1 min.
SEO: 88% tror fejlagtigt, at flere links er bedre end mere indhold
11.04.2019 / Morten Lorentzen
Vi havde det på fornemmelsen. En af de mange myter om SEO arbejde er sejlivet. Vores lille 3-spørgsmåls analyse viser, at hele 88% af de 99 personer, der har taget analysen, mener, at flere links på en hjemmeside er bedre end mere indhold.
ca. 4 min.
Adfærdspsykologi: Din mavefornemmelse overtrumfer fakta og analyser
11.03.2019 / Morten Lorentzen
Det er undersøgt, at selv erhvervsledere sjældent træffer beslutninger baseret på kolde data, hvis ikke mavefornemmelsen er med. Vi er som mennesker kodet til at vurdere situationer, inden vi siger ja eller nej. Hvis en beslutning føles forkert, så har vi svært ved at tage den. Og det har dine kunder også.
ca. 3 min.
Vidste du godt, at emnefeltet betyder alt?
20.02.2019 / Lasse Hinke
Emnefeltet er det første du ser, når du åbner din mailbox. Alligevel bliver emnefeltet ofte nedprioriteret. Og det er rigtig synd.
ca. 1 min.
Hvordan byder du nye kunder velkommen?
15.01.2019 / Lasse Hinke
Uanset om du markedsfører en webshop, en detailkæde – eller du sælger til B2B markedet – så ved du sikkert, at en kunde, der har købt én gang hos dig, ikke pr. automatik er loyal efter første køb. Vidste du, at din kunde erfaringsmæssigt skal foretage fire køb, før det er blevet en vane for ham at bruge dig som leverandør?
ca. 2 min.
Med adfærdsdesign får du flere til at klikke, konvertere og købe
08.01.2019 / Morten Lorentzen
Når du udvikler hjemmesider og landingpages, bruger du erfaringer, big data, Google Analytics, eye-tracking mv. for at optimere sitet. Men der er flere muligheder for, at du kan få endnu flere brugere til at klikke, konvertere og købe!
ca. 2 min.
Med Inbound Marketing kan du sætte salg og marketing på autopilot 24/7
29.10.2018 / Lasse Hinke
Ved at opbygge intelligente lead-flows, der tilpasser sig efter dine potentielle kunders adfærd og behov, hjælpes de hver især igennem faserne i købsprocessen, når de er klar. Det betyder, at du slipper for kold kanvas og møder med kunder, der endnu ikke er klar til at købe. Netop derfor er Inbound Marketing en effektiv og sikker måde at styre din leadgenerering og dit salg på.
ca. 3 min.
Psykologien bag Black Friday
24.10.2018 / Morten Lorentzen
Nogen ser frem til det – og andre sukker og tænker: Skal vi nu til det igen? Black Friday skiller vandene. Men hvorfor elsker nogen Black Friday, når andre hader den?
ca. 4 min.
Farvepsykologi: Der er mange regler. Men de vil altid skulle brydes.
02.10.2018 / Morten Lorentzen
Det er mange grundlæggende erfaringer og teorier, vi kan og skal trække på, når vi bruger farver i markedsføring og kommunikation. Og der er undersøgelser og eksperimenter, vi kan blive kloge af.
ca. 2 min.
Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?
15.08.2018 / Morten Lorentzen
Kravet til alle os marketingfolk er blevet større med den nye persondataforordning, der trådte i kraft den 25. maj 2018. Kravene til dokumentation for permission-afgivelse samt kravene til opbevaring af data er blevet skærpet.
ca. 3 min.
Hvad betyder prisen for oplevelsen af et produkt?
22.06.2018 / Morten Lorentzen
Får du hvad du betaler for? Eller sagt på en anden måde: har prisen på et produkt indflydelse på din opfattelse af dette produkt? Studier viser, at prisen i mange tilfælde spiller en væsentlig rolle i forbindelse med vores opfattelse af produkters kvalitet og effekt.
ca. 1 min.
Taxa eller bil? Det handler om ”mental bogføring”
29.05.2018 / Morten Lorentzen
Penge er ikke bare penge. Økonomiske beslutninger afhænger i høj grad af, hvordan vi mentalt bogfører en begivenhed.
ca. 2 min.
GDPR – fik du styr på dine databaser?
29.05.2018 / Morten Lorentzen
Fredag den 25. maj 2018 var en milepæl for os marketingfolk: Den nye persondataforordning blev nemlig en realitet. Kravet til dokumentation for permission-afgivelse er trådt i kraft, og kravene til opbevaring af data er skærpet.
ca. 4 min.
Konformitet gør dine kampagner mere effektive!
19.04.2018 / Morten Lorentzen
Det er efterhånden en kendt strategi at benytte sociale elementer i kampagner for at få ens målgruppe til at ændre deres adfærdsmønstre. Fx ved at appellere til hvad flertallet gør.
ca. 4 min.
Et af verdens mest citerede adfærdspsykologiske forsøg holder ikke!
20.02.2018 / Morten Lorentzen
Hvem har ikke hørt om forsøget, der påviser, at vi mennesker ikke har selvkontrol til at udskyde et behov?
Det drejer sig om forsøget, hvor man lægger en skumfidus foran et 4-årigt barn.
ca. 3 min.
Hvor dyrt er GRATIS?
06.02.2018 / Morten Lorentzen
Tænk hurtigt! Hvilket af følgende tilbud finder du mest attraktivt: få et gratis gavekort på 100 kr. til Magasin eller betal 80 kr. for et gavekort på 200 kr. til Magasin?
ca. 2 min.
Derfor virker ”Du” bedre end ”Vi”!
09.01.2018 / Morten Lorentzen
Det er nemt at komme til at skrive ”Vi” i en tekst fra din virksomhed. Du vil så gerne fortælle kunden om alt det gode, I kan gøre for ham eller hende. Men din målgruppe er mennesker. Og hvem er nummer 1 i alle menneskers liv? Det er de selv. (Eller måske deres børn).
ca. 2 min.
3 marketingtrends du skal holde øje med i 2018
17.11.2017 / Lasse Hinke
Sidste år forudså vi en megatrend for 2017: Evnen til at omsætte data og arbejde effektivt med adfærdspsykologi i markedsføringen.
ca. 2 min.
Hvorfor virker Black Friday?
17.11.2017 / Morten Lorentzen
Med adfærdspsykologiske briller ligger svaret i, at mennesket i dag lever i et samfund, som vores sind egentlig ikke er gearet til at forholde sig til. Vi har forskellige måder at bearbejde information på: Den reflekterede måde og den intuitive måde.
ca. 2 min.
Permission opsamling: Permission is king!
04.10.2017 / Lasse Hinke
”Permission is king” i den digitale verden. Og har du ikke permission fra alle dine kunder og potentielle kunder, mister du hele tiden muligheder for at påvirke og sælge til dem, som netop nu er i markedet for dine produkter og services.
ca. 3 min.
Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.
27.09.2017 / Morten Lorentzen
Der findes grundlæggende to typer af mennesker: Dem der bliver motiveret af at OPNÅ noget. Og dem, der motiveres af at UNDGÅ noget.
ca. 3 min.
Sådan bruger du en lokkedue
30.08.2017 / Morten Lorentzen
Hvis vi mennesker altid handlede optimalt, ville alle have en bugnende opsparing og aldrig et overforbrug. Vil ville motionere en halv time dagligt, og flæskestegs-sandwichen ville vige for sundere alternativer.
ca. 2 min.
Kohærensmarkører: Små ord med STOR betydning
26.06.2017 / Morten Lorentzen
Kommunikation af et budskab handler ikke kun om formidling. Kommunikation drejer sig i lige så høj grad om at give modtageren en god oplevelse af processen med at tilegne sig viden. Fx processen ved at læse en salgsannonce eller en artikel om adfærdspsykologi.
ca. 3 min.
Signaleringseffekt: Elsker kunderne det, du sælger?
31.05.2017 / Lasse Hinke
Vores følelser ansporer os og motiverer os til at handle. Det er følelserne, der informerer os, og det er dem, der advarer os, hvis der er fare på færde. Følelser gør os glade, ophidsede, eftertænksomme, vrede og lykkelige.
Følelser er med andre ord vigtige redskaber for, at vi kan forstå og færdes sikkert i vores omverden.
ca. 4 min.
Mental bearbedjning: Dine valg er styret af naive forestillinger
20.04.2017 / Lasse Hinke
Prøv at forestille dig, at du skal huske 6 situationer i dit liv, hvor du følte dig selvsikker og afslappet.
ca. 3 min.
Kontekst: Vil du vide, hvad der bestemmer dine beslutninger?
19.03.2017 / Morten Lorentzen
Hvis jeg siger ordet ”journalist”, tænker du så først på ordet ”gul”, ”cykel” eller ”interview”? Jeg vender tilbage til spørgsmålet senere.
ca. 2 min.
Sådan får du flere permissions!
31.01.2017 / Lasse Hinke
Hvorfor er permissions så vigtige for dig og alle os andre?
Permissions er for langt de fleste af os det vigtigste brændstof i markedsføringen i 2017. E-mail marketing er i dag den hurtigste og mest effektive måde at sikre top-of-mind og kvalificeret kendskab. Samtidig rummer e-mail marketing muligheden for at arbejde med 1:1 budskaber og automation.
ca. 3 min.
Vil du høre hemmeligheden bag tilbuddet?
30.01.2017 / Morten Lorentzen
Du er ude for at bytte nogle af julegaverne. Og det ville da heller ikke være tosset, hvis du kom hjem med et godt tilbud eller to.
ca. 4 min.
Trends for 2017 marketing: Det hårde med det bløde
05.12.2016 / Lasse Hinke
2017 bliver året, hvor det hårde og det bløde går hånd i hånd.
ca. 4 min.
Når din Data Marketing bliver personlig
22.11.2016 / Morten Lorentzen
Du har lavet din analyse. Du ved, hvem der køber. For eksempel har du fået svar på, om dine kunder er mænd eller kvinder, om de er unge eller gamle.
ca. 3 min.
Når 3 er større end 5 – Det handler om prispsykologi
25.10.2016 / Morten Lorentzen
Kan du huske, hvornår du sidst var på tilbudsjagt? Og kan du huske, om tilbuddene var skrevet med store typer for at fange din opmærksomhed? Forskning viser, at du kan tjene flere penge, hvis du bedre forstår, hvordan forbrugerne oplever tal.
ca. 1 min.
Regel #1: skrot alle regler om e-mail marketing
18.10.2016 / Lasse Hinke
"Always beta" er faktisk blevet et mantra her hos Relevans, når vi rådgiver vores kunder om digitale medier, bl.a. e-mail marketing. Hvad der var god latin i sidste måned er allerede forældet i dag.
ca. 3 min.
Får du nok ud af dit nyhedsbrev?
04.08.2016 / Lasse Hinke
Med nogle ganske få ændringer kan dit elektroniske nyhedsbrev arbejde langt mere effektivt for dig. Om nogle få linjer vil du forstå hvordan.
ca. 2 min.
Forventninger former dine kunders oplevelser
04.08.2016 / Morten Lorentzen
Det, der driver folks valg og vurderinger, kan i høj grad påvirkes. De farves af, om udgangspunktet for deres vurdering er høj eller lav.
ca. 2 min.
Drikker du vin af et papkrus?
27.06.2016 / Morten Lorentzen
Sommerferien står for døren. For mange er det lig med varme grillaftener og eventuelt en fly-tur sydpå.
Grill betyder for mig, at der er også skal rødvin på bordet.
I den forbindelse så forestil dig følgende lille tankeeksperiment.
ca. 3 min.
Du skal kigge på dine kunder, ikke på dit produkt
20.06.2016 / Lasse Hinke
Mennesker er slaver af rutiner og vaner. Vi er dovne og lider af vrangforestillinger. Vi forsøger – ofte helt ubevidst – at handle på baggrund af den mindst mulige indsats. Vi handler langtfra altid ud fra den rette information.
ca. 3 min.
Motivation: Gør din kommunikation mere overbevisende på 5 minutter
11.05.2016 / Lasse Hinke
Er du nysgerrig efter at vide, hvorfor kunderne nogle gange undlader at købe dit produkt, selv om de har et erkendt behov?
ca. 3 min.
Adfærdsdesign: Orkestrér dine kunders vaner
19.04.2016 / Lasse Hinke
Ved du, hvordan dine kunder oplever dit brand? Spørger du dem? Hvis du gør, begår du måske en alvorlig fejl!
ca. 2 min.
Hvad er det nye sort i 2016?
10.02.2016 / Lasse Hinke
Hvad er det nye sort inden for marketing og Content i 2016? Hvad skal du kigge efter - og hvor skal du lægge din æg?
ca. 3 min.
Customer Experience: Hvilke oplevelser giver du dine kunder?
08.02.2016 / Lasse Hinke
Giver du dine kunder oplevelser, som gør en forskel? Kundeoplevelser eller Customer experience handler i høj grad om at skabe helstøbte kundeoplevelser, der gør en forskel og får kunderne til at vælge netop dig.
ca. 2 min.
Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?
18.12.2015 / Lasse Hinke
Vidste du, at intensiteten af dine følelser bliver påvirket af, om det er mørkt eller lyst? Jeg anede det ikke, før jeg faldt over en artikel, der nævnte det. Det måtte jeg undersøge lidt nærmere. Nu bruger vi det, når vi inviterer til møde med kunder. Det kan du også gøre.
ca. 1 min.
B2B: Børsen vælger Relevans til CEM projekt
03.12.2015 / Lasse Hinke
Børsen har valgt Relevans til et Customer Experience Management projekt. Projektet omhandler i første omgang nye abonnenter.
ca. 3 min.
E-mail marketing: Du skal elske e-mails lige så højt som vi gør!
04.11.2015 / Lasse Hinke
Uanset om du arbejder med B2C eller B2B markedsføring er du afhængig af at kommunikere med dine kunder. Ja ja, tænker du nok. Det giver da sig selv. Det gør det naturligvis også. For uden kommunikation ikke noget salg.
ca. 3 min.
Peak end: Vil du have et salgsråd, der kan redde ægteskaber?
16.10.2015 / Morten Lorentzen
"Det kommer til at lyde åndssvagt det her, og mange vil sikkert grine. Men hvis jeg tidligere havde en dårlig træning, hvor jeg brændte mange chancer, påvirkede det mig meget. I stedet for at gå derfra med en dårlig følelse lægger jeg nu tyve bolde tre meter fra mål og sparker dem alle ind. På den måde snyder jeg min hjerne til at tro, at det har været en god træning."
ca. 3 min.
Hvad tager du for at hjælpe nevøen med lektierne?
05.10.2015 / Lasse Hinke
Hvad tror du din svoger vil sige, hvis du tog penge for at hjælpe nevøen med blækregningen? Eller hvis du spurgte din kone, hvad hun skulle have for at rydde op efter aftensmaden?
ca. 3 min.
Rationel tænkning: Hvad gør du, når selvforståelsen står i vejen?
02.10.2015 / Lasse Hinke
Jeg havde engang en chef, der sagde, at man skulle holde vigtige beslutninger ud i strakt arm. På trods af den oplagte fornuft i udsagnet, er der flere lige så oplagte problemer med at føre tankerne ud i livet. Men med lidt omtanke kan du bruge det til din egen fordel, når du skal overbevise dine kunder.
ca. 3 min.
Stein Bagger og den glohede kogeplade
08.09.2015 / Lasse Hinke
Forestil dig, at du ikke var i stand til at genkende situationer og sammenligne med lignende, du tidligere havde oplevet. Hver dag skulle du starte forfra og lære alting om igen.
ca. 2 min.
Ser du syner? Det er måske ikke så underligt...
02.09.2015 / Lasse Hinke
Du kan optimere din B2B-markedsføring ved at se lidt nærmere på, hvordan folk har for vane at bearbejde information. Og naturligvis i særdeleshed, hvordan de bearbejder din markedsføring og kommunikation.
ca. 3 min.
Du kan ikke hive dig selv op ved håret!
27.08.2015 / Lasse Hinke
Når jeg i et svagt øjeblik køber 12 flasker vin i min foretrukne online vinhandel, Vivino, er det ikke fordi, vi pludselig mangler noget at byde vores tørstige venner. For jeg har allerede rigeligt, hvis jeg skulle få trang til at feste.
ca. 3 min.
Advarsel: Dine kunder ved ikke, hvad de vil have
17.08.2015 / Morten Lorentzen
Indrøm det bare! Beslutninger hvor konsekvenserne er lette at gennemskue, og som er lette at gennemføre, trumfer ofte de komplekse der er vanskelige. For det er mentalt udmattende at tænke.
ca. 3 min.
Kvinder kan ikke køre bil!
27.07.2015 / Lasse Hinke
Prøv at tænke på sidste gang, du skulle relancere jeres nyhedsbrev eller website, sidste gang du skulle gennemføre nye fundraising aktiviteter, udbygge et kundeloyalitetsprogram eller skabe en ny strategi for, hvordan jeres sælgere angriber markedet.
ca. 3 min.
Din hjerne forfører dig
19.07.2015 / Lasse Hinke
Hjernen er med sine 125 mia. nerveceller den mest komplekse størrelse, vi kender til. Denne fedtklump på godt 1 kilo er ansvarlig for, hvad vi føler, mener, tænker, oplever, vurderer og beslutter.
ca. 2 min.
Psst....har du lige et øjeblik?
13.07.2015 / Lasse Hinke
Selvfølgelig har du det. Ellers læste du jo ikke denne artikel.
Nå, du har ikke ferie endnu – eller også fordriver du bare tiden med at surfe lidt rundt på nettet. Læs ikke videre og brug din tid på noget fornuftigt!
ca. 3 min.
Følelser styrer dine beslutninger mere end du tror
07.07.2015 / Morten Lorentzen
I modsætning til hvad du måske kunne tro, har dine følelser stor indvirkning på de valg, du træffer.
Vores hjerne er udviklet gennem millioner af år. Nogle af hjernens funktioner leder os systematisk og helt forudsigeligt på afveje, når vi forsøger at træffe optimale beslutninger i en moderne verden fyldt med fristelser.
ca. 3 min.
Du vil ærgre dig, hvis du ikke læser denne artikel
26.06.2015 / Morten Lorentzen
Forestil dig, at du skal se en film med nogle venner, du ikke har set et stykke tid. Du glæder dig, og ønsker ikke at komme for sent.
ca. 3 min.
10 grunde til at du er menneske og bør kontakte os med det samme
03.06.2015 / Morten Lorentzen
Du er doven, til fals for trick-formuleringer, et umælende får. Og så er du bange. Måske er det på tide, at du bliver lidt klogere på dine irrationelle adfærdsmønstre? Du får 10 grunde til at du er et menneske her:
ca. 2 min.
RMMS: Løser du det rigtige problem?
02.06.2015 / Lasse Hinke
Det lyder måske banalt, når jeg skriver ”løser du det rigtig problem”. Og mit gæt er da også, at du lige som de fleste andre vil postulere, at det gør du da naturligvis. Alt andet giver jo ingen mening! Men ikke desto mindre oplever vi, at de udfordringer, vi bliver præsenteret for, ikke altid afspejler det reelle problem.
ca. 3 min.
Kan SEO erstatte branding? Få svaret her
22.05.2015 / Morten Lorentzen
Er SEO vejen frem? Når vi nu alle handler mere og mere på nettet, så kan man spørge sig selv, om værdien af at have et stærkt brand falder, stiger eller er uberørt af den nye markedsplads.
Antager vi, at hvis man fx skal have nyt gulvtæppe, så søger man på gulvtæppe – væg til væg og ikke på tæppemærker. Betyder det så, at fx Garant tæpper skal investere færre penge i branding aktiviteter og i stedet kanalisere dem over i søgemaskineoptimering (SEO) på internettet?
ca. 2 min.
Inbound Marketing: Få kunderne til at komme til dig
06.05.2015 / Lasse Hinke
Hvis du vil have kunderne til at komme til dig, skal du være der, når de har behov for dit produkt! Sværere er det ikke. Det er naturligvis lettere sagt end gjort. Og når vi taler om traditionel markedsføring, er det nærmest umuligt at væres til stede konstant. Det har de færreste budget til.