ESG

Er din virksomhed klar til de nye ESG-krav? Ved du, hvordan du troværdigt kommunikerer om ESG og virksomhedens ESG-initiativer uden risiko for greenwashing? Arbejdet med ESG giver din virksomhed nogle klare konkurrencemæssige fordele såsom bedre omdømme og nye forretningsmuligheder. Men mange oplever ESG-rapportering som kompliceret og uoverskueligt.

Selvom ESG er en ny disciplin i marketing, behøver det ikke at være svært. Få hjælp til en struktureret tilgang og konkrete værktøjer. 

 

Hvad er ESG?

hjulsporbw2

Samfundsansvar, bæredygtighed, CSR, ESG – i virkeligheden handler disse begreber om det samme. ESG står for (E) Environment, (S) Social og (G) for Governance og dækker over hhv. virksomhedens miljømæssige forhold og klimamæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold.

Der er et meget stort fokus på klima og CO2-reduktion, men det er også vigtigt at forstå, at en virksomhed ikke blot bliver bæredygtig af at have et klimaregnskab og en plan for at reducere CO2.

Det forventes, at din virksomhed forholder sig til alle tre områder. Men der vil selvsagt være stor forskel på, hvad der er relevant og væsentligt afhængig af din branche, virksomhedens størrelse og graden af global tilstedeværelse. Det handler derfor om at identificere, hvilke faktorer der er væsentlige for netop din virksomhed. Forsøger I at dække alt på én gang, ender det ofte med, at opgaven føles uoverskuelig. Derfor anbefaler vi at starte med det, som er væsentligt for jeres virksomhed. Hos Relevans har vi metoder og værktøjer, der hjælper dig med at identificere de faktorer, der har størst betydning for din virksomhed – både når det gælder risici og muligheder.

hjulsporbw2

Er du i tvivl om, hvordan du skal håndtere ESG-rapportering i din virksomhed?

Ring til Anne Grethe på tlf. 4124 1605 eller udfyld formularen

AnneGrethe_2025_2

 

 

ESG styrker dit brand

Når din virksomhed sætter fokus på ESG, giver det mulighed for at opbygge en stærk fortælling, et godt omdømme og en tydelig position på markedet. Virksomheder med et stærkt omdømme klarer sig typisk bedre på markedet. Kunderne er mere loyale, og virksomheden har lettere ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Hvis I vil have det gode omdømme, er det ikke længere nok kun at levere et godt produkt. Virksomheden skal også levere på samfundsansvar. Men hvad betyder det egentlig?

Sådan kommer du i gang med ESG-kommunikation

 

Hvorfor taler alle om ESG?

blyant2

ESG er på dagsordenen, fordi EU har vedtaget et direktiv Corporate Sustainability Reporting Direktiv (CSRD), der fra 2025 pålægger de største virksomheder at rapportere bæredygtighedsdata. Men Hvis du nu tænker, at din virksomhed ikke er stor nok til at blive påvirket af ESG, så tager du fejl.

For selv mindre virksomheder bliver berørt gennem den såkaldte kaskadeeffekt, hvor ESG-krav forplanter sig ned gennem værdikæden, fordi de store virksomheder bliver pålagt krav om at rapportere data og information, og viderefører disse til deres leverandører.

Men ESG handler ikke kun om rapportering. Det handler også om at drive virksomheder mere bæredygtigt. Et andet nyt EU-direktiv Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) kræver fra 2026, at virksomheder systematisk identificerer og håndterer deres påvirkning på mennesker, miljø og klima. ESG bliver således en ‘license to operate’, og hos Relevans hjælper vi dig med at leve op til kravene.

Mere om de to EU-direktiver her

blyant2

 

 

Hvad betyder ESG for marketingafdelingen?

Bæredygtighed og markedsføring kan være en farlig cocktail. Måske har du læst i medierne, at flere virksomheder er blevet politianmeldt af forbrugerombudsmanden pga. greenwashing. Antallet af sager er også steget betydeligt de sidste par år, så det er vigtigere end nogensinde før, at marketingafdelingen gør sit forarbejde grundigt.

Forbrugerombudsmanden har i 2024 publiceret sine anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring. Her skal du især være opmærksom på, at det ikke kun er de ord, der bruges i markedsføringen, men også billeder, tegninger, farver m.v., som indgår i vurderingen af, om markedsføringen er vildledende, og om der er tale om greenwashing. Forbrugerombudsmanden anbefaler også at undgå generelle udsagn i markedsføringen såsom ’grøn’, ’miljørigtig’, ’klimavenlig’, og så skal du især undgå at kalde jeres produkter ’bæredygtige’.

Men betyder det så, at du helt skal undgå at kommunikere om jeres ESG-arbejde og bæredygtighedsinitiativer? Nej tværtimod. Men før du går i gang med kommunikationen, er det vigtigt, at du har styr på dit fundament.

Derfor har vi hos Relevans udviklet et roadmap, der sikrer, at du får dit fundament på plads, så du uden risiko for greenwashing kan kommunikere om jeres arbejde med bæredygtighed.

 

 

Sådan kommer du i gang
med ESG-kommunikation

Hos Relevans forstår vi, at ESG-rapportering kan virke komplekst. Men samtidig forstår vi også, hvilken betydning det har for din virksomhed. Derfor tilbyder vi en række forskellige services, der sikrer, at du kommer i mål med din ESG-rapportering.


  • MODENHEDSANALYSE

    Marketingafdelingen kan spille en afgørende rolle i virksomhedens grønne omstilling og dens arbejde med ESG. CMO’er og Brand Managers har den nødvendige indsigt i forbrugernes efterspørgsel, markedstrends og konkurrentindsigt til at skubbe til bæredygtighedsagendaen i virksomheden og måske ændre dens forretningsmodel. Samtidig er det også marketing, der kan hjælpe kunderne med at træffe mere ansvarlige valg i deres hverdag ved at kommunikere om bæredygtighedsforhold.

    Den største udfordring, som marketingafdelingen står overfor, er faren for greenwashing. Og det er ESG-modenheden i din virksomhed, der afgør, hvad du kan kommunikere.

    I Relevans kan vi hjælpe dig med at analysere virksomhedens aktuelle ESG-modenhed målt op imod den gældende lovgivning og standarder. Analysen inkluderer bl.a. desk research, dokumentanalyser og interviews, hvor vi gennemgår virksomhedens eksisterende bæredygtighedspolitikker og -rapporter, kommunikationsplatforme, praksisser og processer.

    Rapporten inkluderer også konkrete anbefalinger til initiativer.

  • INDVIRKNINGSANALYSE

    Din indvirkningsanalyse er værktøjet til at forstå, de negative indvirkninger din virksomhed kan have på mennesker og samfund. Den er dermed dit grundlag for at identificere de ESG-emner, der er væsentlige for lige netop din virksomhed.

    Due diligence er grundlæggende en cirkulær proces, hvor din virksomhed på baggrund af indvirkningsanalysen fastsætter nogle mål for arbejdet med ESG, og efterfølgende implementerer passende handlinger til at håndtere risici i virksomheden og dets værdikæde.

    De grundlæggende retningslinjer for due diligence er fastsat i FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv samt OECD’s retningslinjer for Ansvarlig Virksomhedsadfærd, og det forventes at alle virksomheder store som små skal følge disse retningslinjer. Det lyder måske komplekst, men det er faktisk ikke så svært.

    Hos Relevans hjælper vi dig i gang med processen. Du får helt konkret en grundig gennemgang af, hvordan du implementerer processen i din virksomhed. Du får bl.a. hjælp til at kortlægge din værdikæde og vigtigste interessenter, introduktion til bæredygtighedsemnerne indenfor ESG, hvordan du udfører din første indvirkningsanalyse, et udkast til en politik inden for bæredygtighed, samt en Code of Conduct for Business Relations.

  • BÆREDYGTIGHEDSSTRATEGI

    I arbejdet med en bæredygtighedsstrategi er det naturligt at starte med en drøftelse om, hvor virksomheden er, og definere hvor den vil hen. Men vigtigst er det at forstå, at arbejdet med bæredygtighed, er et langt sejt træk. Det kan derfor være en fordel at betragte arbejdet som en trappestige, hvor man tager et skridt ad gangen.

    Den første fase kalder vi ’License to operate’ og den består af 3 trin. Det første trin er, at virksomheden identificerer og minimerer bæredygtighedsrisici. Dette trin kalder vi for ’risikostyring’. Det næste trin ’compliant’, handler om at leve op til den gældende danske lovgivning og EU-standarder. Det tredje trin kaldes ’konkurrencedygtig’ og kan være at komme på niveau med markedet generelt eller de førende i branchen.

    Den anden fase kalder vi ’Transformativ vækst’, hvor virksomheden arbejder med bæredygtig innovation for at skabe nye forretningsmodeller, nye produkter og tjenester. Er du nået hertil, er bæredygtighed selve kernen i din virksomhed.

    Hos Relevans hjælper vi dig i gang med udgangspunkt i virksomhedens indvirkningsanalyse samt andet, som er fundet væsentligt. For de fleste virksomheder vil det være vigtigt at arbejde med alle 3 emner E, S og G, men der vil ofte være forskel på, hvor virksomheden skal lægge sit fokus. Sammen analyserer vi virksomhedens risici og muligheder, og du vil afslutningsvis få en strategisk plan bestående af mål, aktiviteter og ressourceplan, som bidrager til at give et samlet overblik.

  • BÆREDYGTIGHEDSRAPPORT (VSME)

    Skal du i gang med din første ESG-rapport og har du brug for hjælp til at lave en visuel og sammenhængende rapport?

    CSRD er en måde at standardisere bæredygtighedsrapporteringen og sikre at data bliver sammenlignelig, når de indgår i virksomhedens årsrapport. CSRD omfatter dog i første omgang kun store virksomheder.

    Til trods for dette bør små og mellemstore virksomheder også interessere sig for ESG-rapportering, da samarbejdspartnere kunder, investorer og banker med stor sandsynlighed vil begynde at efterspørge bæredygtighedsrapportering fra virksomheden. SMV’er kan med fordel anvende den frivillige standard (VSME), der er specifikt designet til SMV’er og fokuserer på de mest relevante informationer.  

    Indhentning af ESG-data vil typisk være forankret i din virksomheds økonomiafdeling, der har ansvaret for virksomhedens årsrapportering, mens marketing- og kommunikationsafdelingen vil få ansvaret for formidlingen af rapporten.  

    Hos Relevans kan vi transformere din virksomheds data til en sammenhængende fortælling i et flot og overbevisende visuelt udtryk. Skal du i gang med din første ESG-rapport, rådgiver vi også om, hvilke generelle oplysninger, hoved- og nøgletal din ESG-rapport bør indeholde i forhold til den frivillige standard. Har du ikke for nuværende mulighed for at indsamle alle data, er det ikke et problem. Det behøver ikke være perfekt, det vigtigste er, at din virksomhed kommer i gang med at rapportere om dens ESG-arbejde.

  • BÆREDYGTIGHEDSFORTÆLLING

    Der er mange gode grunde til at kommunikere om din virksomheds arbejde med bæredygtighed. Det styrker dit brand og giver en konkurrencemæssig fordel – særligt hvis du har en stærk bæredygtighedsfortælling.

    Bæredygtighedsfortællingen er primært et internt værktøj, som sikrer konsistens i virksomhedens bæredygtighedskommunikation. En typisk faldgrube er, at man forsøger at fortælle om alle de tiltag, som man gør i virksomheden. Dette giver ikke en stærk fortælling.

    Der skal være en logisk sammenhæng mellem virksomhedens DNA og dens bæredygtighedsfortælling, hvis bæredygtighedskommunikationen skal virke troværdig.

    Hos Relevans hjælper vi dig med at udarbejde virksomhedens bæredygtighedsfortælling, hvor vi tager afsæt i virksomhedens ambition eller purpose, som nogle også kalder det. Sammen tager vi også et kig på jeres målgrupper. Til sidst vil du få et konkret udkast til en bæredygtighedsfortælling samt konkrete anbefalinger til din virksomheds kommunikationsstrategi.

Ønsker du hjælp til dit ESG-arbejde?


Udfyld formularen her, og lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig!

Du kan også sende en email til Anne Grethe eller ringe på 4124 1605.

Når du sender formularen, giver du samtykke til, at Relevans må gemme og behandle dine oplysninger. Her kan du læse alt om vores Persondatapolitik.