Case: Frederiksberg Kommune

Nudging får folk til at sortere masser af madaffald!

Frederiksberg Kommune logo

Adfærdsdesign · Nudging · B2C Holdningskampagne · Koncept · Foto og design · Outdoor og brochure

»Når året er omme, forventer vi, at borgerne har sorteret 40% mere MADAFFALD end målsætningen,« siger Specialkonsulent Morten Christian Andersen fra Frederiksberg Kommune.

De fleste af borgerne på Frederiksberg vil gerne sortere deres madaffald. Strategien var derfor, at gøre det pærenemt at sortere – altså nudge borgerne.

Vil du også bruge nudging og vide mere om adfærdsdesign?

Startpakke til sortering af madaffald i Frederiksberg Kommune

Med nudging hjælper man mennesker med at tage en god beslutning: Kommunen uddeler en lille grøn plastickurv og særlige plasticposer til madaffaldet. I kurven ligger en kuvert med et brev og en farvestrålende plakat med information på bagsiden. Når borgerne bevæger sig rundt i nærområdet, møder de sorteringsbudskabet på siden af skraldebilerne og på outdoor plakater.

Farvepsykologiske greb

Den konkrete vejledning til borgerne er pakket ind i farvestrålende billeder af madaffald med et kunstnerisk islæt. Klare, mættede farver vækker ifølge farvepsykologien følelser – og er action-prægede og understøtter budskabet om, at man skal gøre noget (sortere).

De stærke kontraster tiltrækker opmærksomhed, og enkeltheden gør det let at afkode budskabet og skride til handling.

LÆS MERE: Om farvepsykologi

Kyllingeben? Ja tak!

Hvert billede af et enkelt stykke madaffald er kommenteret med en finurlig tekst, fx "Skind og ben. Smid bare det hele til MADAFFALD!" (fiskeskelet). De små udsagn har to formål:

  • Dels at informere om, hvad du må smide ud.
  • Dels at give budskabet et uhøjtideligt præg som modpol til den seriøse sorteringsvejledning på bagsiden af plakaten: Hvad, hvordan og hvorfor sortere madaffald.

Størsteparten af de otte billeder af madaffald er eksempler på ting, der overrasker de fleste. Kan man virkelig smide kyllingeben og muslingeskaller til madaffald? Ja, det kan man!

Klar og tydelig sorteringsvejledning

I stedet for at udlevere en informationsfolder er sorteringsbudskabet samlet på bagsiden af plakaten under overskriften: "Det er pærelet at sortere madaffald".

Teksten indledes med at appellere til lokalt tilhørsforhold og fællesskabsfølelse: "Her på Frederiksberg sorterer 9 ud af 10 til genbrug. For vi står sammen om miljøet…"

Den cirkulære illustration forklarer, hvordan madaffald bliver til biogas og gødning på markerne. Borgeren bliver bekræftet i, at det nytter at sortere.

Succes: 8 ud af 10 sorterer madaffald

Inden kampagnestart havde Frederiksberg Kommune forventet at indsamle 1300 ton madaffald i 2018. Nu regner kommunen med at runde 1800 ton.

"Madaffaldskampagnen til beboelsesejendomme baseret på nudging og andre adfærdspsykologiske greb må siges at være en succes: En brugerundersøgelse viser, at to ud af tre er tilfredse eller meget tilfredse med den nye ordning, og næsten otte ud af ti sorterer og afleverer alt eller næsten alt madaffald," fastslår Morten Christian Andersen.

Resultater

  • 2 ud af 3 er tilfredse med den nye ordning
  • 8 ud af 10 sorterer næsten alt madaffald
  • 40% mere madsortering en målsætningen

LÆS MERE: Om Adfærdsdesign

Kampagne for Frederiksberg Kommune foto grafisk design
Det er pærelet at sortere madaffald logo
Illustration ad cyklus for madaffald
Startpakke Brev sortering af madaffald
Startpakke til sortering af madaffald i Frederiksberg Kommune

Med nudging hjælper man mennesker med at tage en god beslutning: Kommunen uddeler en lille grøn plastickurv og særlige plasticposer til madaffaldet. I kurven ligger en kuvert med et brev og en farvestrålende plakat med information på bagsiden. Når borgerne bevæger sig rundt i nærområdet, møder de sorteringsbudskabet på siden af skraldebilerne og på outdoor plakater.

Kampagne for Frederiksberg Kommune foto grafisk design

Farvepsykologiske greb

Den konkrete vejledning til borgerne er pakket ind i farvestrålende billeder af madaffald med et kunstnerisk islæt. Klare, mættede farver vækker ifølge farvepsykologien følelser – og er action-prægede og understøtter budskabet om, at man skal gøre noget (sortere).

De stærke kontraster tiltrækker opmærksomhed, og enkeltheden gør det let at afkode budskabet og skride til handling.

LÆS MERE: Om farvepsykologi

Kyllingeben? Ja tak!

Hvert billede af et enkelt stykke madaffald er kommenteret med en finurlig tekst, fx "Skind og ben. Smid bare det hele til MADAFFALD!" (fiskeskelet). De små udsagn har to formål:

  • Dels at informere om, hvad du må smide ud.
  • Dels at give budskabet et uhøjtideligt præg som modpol til den seriøse sorteringsvejledning på bagsiden af plakaten: Hvad, hvordan og hvorfor sortere madaffald.

Størsteparten af de otte billeder af madaffald er eksempler på ting, der overrasker de fleste. Kan man virkelig smide kyllingeben og muslingeskaller til madaffald? Ja, det kan man!

Startpakke Brev sortering af madaffald

Klar og tydelig sorteringsvejledning

I stedet for at udlevere en informationsfolder er sorteringsbudskabet samlet på bagsiden af plakaten under overskriften: "Det er pærelet at sortere madaffald".

Teksten indledes med at appellere til lokalt tilhørsforhold og fællesskabsfølelse: "Her på Frederiksberg sorterer 9 ud af 10 til genbrug. For vi står sammen om miljøet…"

Den cirkulære illustration forklarer, hvordan madaffald bliver til biogas og gødning på markerne. Borgeren bliver bekræftet i, at det nytter at sortere.

Det er pærelet at sortere madaffald logo
Illustration ad cyklus for madaffald

Succes: 8 ud af 10 sorterer madaffald

Inden kampagnestart havde Frederiksberg Kommune forventet at indsamle 1300 ton madaffald i 2018. Nu regner kommunen med at runde 1800 ton.

"Madaffaldskampagnen til beboelsesejendomme baseret på nudging og andre adfærdspsykologiske greb må siges at være en succes: En brugerundersøgelse viser, at to ud af tre er tilfredse eller meget tilfredse med den nye ordning, og næsten otte ud af ti sorterer og afleverer alt eller næsten alt madaffald," fastslår Morten Christian Andersen.

Resultater

  • 2 ud af 3 er tilfredse med den nye ordning
  • 8 ud af 10 sorterer næsten alt madaffald
  • 40% mere madsortering en målsætningen


LÆS MERE: Om Adfærdsdesign

Kontaktperson: Morten Lorentzen

Vil du høre, hvordan du kan øge effekten af din kommunikation ved hjælp af nudging og andre adfærdspsykologiske greb?