Det er nok ikke gået forbi manges næse, at Datatilsynet i 2022 erklærede Google Analytics ulovligt i EU på grund af en række problemer i forhold til databeskyttelse og privatlivets fred. I kølvandet på Datatilsynets hårde udmelding er der opstået et stort og akut behov for alternative, privacy-venlige analyseværktøjer, som overholder alle EU's krav. For hvad skal man så bruge, når Google Analytics ikke længere er lovligt?
Viden
Viden
ca. 4 min.
Google Analytics er ulovligt: Hvorfor er Matomo et godt alternativ?
12.04.2023 / Louise Lund Larsen
ca. 7 min.
GUIDE: Retargeting-muligheder i LinkedIn og Facebook
12.04.2023 / Louise Lund Larsen
Du udsættes hver dag for milliarder af indtryk og hundredvis af annoncer. Men med så mange indtryk at navigere imellem, bliver du også hurtigt distraheret. Hvis du kommer i tanke om noget, du skal, eller ser noget spændende, glemmer du hurtigt alt om den annonce eller virksomhed, som i et kort øjeblik fangede dig. Det ved marketing-verdenen, og derfor findes der en måde, hvorpå man kan genvinde brugeres opmærksomhed, hvis de er hoppet videre fra ens hjemmeside uden at konvertere. Denne metode kaldes retargeting.
ca. 3 min.
Hvad er et dashboard, og hvorfor bør du have et?
18.01.2023 / Louise Lund Larsen
En af de vigtigste – og måske også sværeste - opgaver i en marketingafdeling er at holde styr på en masse data. Hvor kommer de besøgende på hjemmesiden fra? Hvor mange konverteringer har Facebook-kampagnen givet? Hvor mange tilmelder sig nyhedsbrevet? Det kan hurtigt virke uoverskueligt at få et overblik over de mange resultater. Men med et dashboard kan opgaven blive meget nemmere.
ca. 1 min.
Sympatiskabende kampagne for Københavns Kommune
07.06.2022 / Morten Lorentzen
Du har sikkert prøvet det. Du har travlt og er i bil igennem København. Det alene kan være stressende. Men når så det hele står stille, fordi, der er parkeret en skraldebil midt på vejen, I EN EVIGHED, så vokser frustrationen. Og det giver desværre mange aggressive ”tæt på” kørsler og dytten.
ca. 3 min.
Hvad er Google Analytics 4, og hvorfor skal du skifte nu?
20.04.2022 / Louise Lund Larsen
Universal Google Analytics lukker. Google har netop offentliggjort lukkedatoen. Som en erstatning for Analytics, som vi kender det, har Google udviklet Google Analytics 4. Men hvad er fordelen ved GA4, og hvorfor bør du skifte allerede nu? Bliv klogere her!
ca. 2 min.
Brug kontaktlister til at nå din B2B-målgruppe i LinkedIn og Facebook
13.04.2022 / Louise Lund Larsen
Målretningsmulighederne i LinkedIn og Facebook er mange. Men oftest sigter annoncører mod at nå ud til nye emner i SoMe-universet, og de glemmer måske, at de også har en gylden mulighed for at tale til de personer, de allerede har lige ved hånden. På begge platforme er det nemlig muligt at uploade kontaktlister, som kan bruges til at opbygge målgrupper. Og det kan godt betale sig at kigge den vej, næste gang der skal annonceres.
ca. 4 min.
Er Google Analytics 4 bedre end 3. parts cookies?
01.02.2022 / Bertram Danielsen
Der kommer hele tiden nye regler når det gælder marketing. En af dem, som har haft størst betydning, er GDPR lovgivningen. Den har skabt en forandring og nye udfordringer, når det gælder dataindsamling bl.a. ved 3. parts cookies.
ca. 2 min.
Er Meta blot et navneskift, for at undgå dårlig omtale?
01.02.2022 / Bertram Danielsen
Som du nok allerede har hørt, har Mark Zuckerburg ændret det overordnede firmanavn fra Facebook til Meta. Hvorfor mon? Hmmm...