Hvad er SEO?
Din guide til søgeordsoptimering

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization, som på dansk betyder søgemaskineoptimering. SEO handler om at få optimeret din hjemmeside efter de kriterier, som søgemaskinerne kigger på, når de skal rangere hjemmesider. Formålet med SEO-optimering er at sikre, at du ranker højest muligt i søgeresultaterne og derigennem skaffer "gratis kunder" - via det der kaldes Organic Search. Det gratis element ligger i, at du ikke skal bruge annoncepenge på at skaffe besøgende til hjemmesiden. I stedet vælger potentielle kunder selv at komme til dig, fordi dit indhold ranker højest på Google og har mest relevans for dem. Det kræver både tid og hårdt arbejde at komme til tops i søgeresultaterne, men en målrettet indsats belønner sig på den lange bane, når brugerne automatisk kommer til dig –uden at du skal betale en eneste krone i annonce-spend.

Det er vigtigt at forstå, at SEO er en dynamisk proces, og at du derfor løbende skal vedligeholde din indsats og udvikle nyt indhold for at sikre dig de bedste placeringer. Din placering kan hele tiden ændre sig, dels fordi Google løbende opdaterer sine kriterier og algoritmer, men også fordi dine konkurrenter kan overhale dig indenom ved at øge deres SEO-indsats.

For at opsummere handler SEO altså om at få din hjemmeside til at have en større relevans for brugeren end de konkurrerende sider, da det vil resultere i en højere ranking i søgeresultaterne.

Google har over 200 kriterier for, hvad en god hjemmeside er, og derved hvad der tillader den at ligge i toppen af søgeresultaterne. Disse kriterier kan inddeles i tre overordnede kategorier: teknisk SEO, ekstern SEO og intern SEO.

 

 

Hvad er SEO?

Når man skal forstå, hvad SEO er for en størrelse, er SEO-pyramiden et godt værktøj. SEO-pyramiden er en model, der forklarer de tre dele, søgeoptimering består af: teknisk SEO, on-site SEO og off-site SEO. Herunder kan du læse mere om de tre elementer i SEO-pyramiden:

  • Teknisk SEO: hjemmesidens opbygning, hastighed, mobiloptimering, H-overskrifter, strukturerede data, robots.txt
  • On-site SEO (internt): title tags, søgeordsanalyse, metabeskrivelser, content, KWD, intern linkbuilding
  • Off-site SEO (eksternt): linkbuilding, mentions

Teknisk SEO

Teknisk SEO er kort fortalt, at du optimerer din hjemmeside, så Google kan finde og indeksere dine sider - også kaldet crawle. Hvis ikke du har styr på din tekniske SEO, kan du risikere, at Google ikke kan finde frem til dine sider, og så bliver de ikke vist i søgeresultaterne. Generelt gælder det om, at du skal have styr på brugeroplevelsen og strukturen på din hjemmeside, så Google synes godt om din side. Et meget vigtigt element i teknisk SEO er, hvor hurtigt din hjemmeside loader. Hvis din side er langsom, bliver du straffet af Google, fordi det forringer brugeroplevelsen. Selv hvis din side står knivskarpt med layout og indhold, så vil hastigheden stadig være afgørende for, om du ranker højt på Google. Det er ligeledes essentielt, at din hjemmeside performer godt på tværs af forskellige enheder, herunder mobil og tablet. De typiske områder, som man arbejder med i teknisk SEO er:

  • Hastighed
  • Mobilvenlighed og responsivitet
  • Navigationsstruktur
  • Samlede brugeroplevelse
  • Page titles og H-overskrifter
  • SSL-certificering
  • CTA’er (call to action)

Navigationsstruktur, hastighed, responsivitet og mobilvenlighed er alle elementer, som er med til at give den gode brugeroplevelse, hvor SSL-certificeringen er en mere teknisk måde at vise, at din hjemmeside er god på. En SSL-certificering (Secure Socket Layer) er en sikkerhed Google giver dig, der viser brugere, at det er sikkert at browse rundt på din side, samt at give oplysninger til din virksomhed. 

Internt SEO

Intern SEO handler om det indhold, der er på din hjemmeside. Altså at din hjemmeside skal have godt content. Dit indhold skal ikke blot være relevant for brugerne, men også være optimeret mod de ord, du gerne vil ranke højt på i søgeresultaterne. Links til andre sider, både interne og eksterne, ser Google som et forsøg på at hjælpe brugeren, og derfor er de også en vigtig del af det interne SEO-arbejde.

Eksternt SEO

Eksterne SEO indebærer alt det, som ikke er på din hjemmeside, men som er med til at påvirke den udefra/eksternt. Her er linkbuilding et vigtigt værktøj. Det er vigtigt, at eksterne hjemmeside peger på dig og leder trafik til din side, da det øger din troværdighed i Googles øjne. Det er dog ikke ligegyldigt, hvilken side der linker til din side - det skal være de rigtige. De skal være relevante for din side og det emne, du arbejder inden for - såsom de links der kommer naturligt, fordi du har lavet relevant indhold, som den eksterne side gerne vil henvise til.

 

Hvorfor er SEO vigtigt?

Organic Search er en vigtig indtægtskilde for mange virksomheder. Hvis potentielle kunder ikke er helt klar over, hvad de præcist leder efter, søger de ofte på Google som det første. Derfor er det vigtigt at du er til stede i søgeresultaterne. På den måde kan potentielle kunder få kendskab til din virksomhed, og det du udbyder. 

Udover at du øger potentielle kunders kendskab til dig ved at være synlig i søgeresultaterne, er det også med til at forbedre din troværdighed. Hvis en potentiel kunde opdager din virksomhed gennem en annonce på eksempelvis Facebook, er det ikke unormalt at de Google dig efterfølgende. Hvis din hjemmeside ikke dukker op og ranker højt på denne søgning, kan det give brugerne et indtryk af, at din side er uprofessionel, eller i værste tilfælde at det er en svindelside. Hjemmesider, der ikke kommer frem på første side, når man søger efter virksomhedens navn, vil typisk opfattes som en uprofessionel virksomhed.

SEO er en forholdsvis billig metode at markedsføre sig på. Der skal ikke bruges en masse annoncekroner, da den eneste udgift er egne ressourcer. Hvis du gør dit arbejde ordentligt og prioriterer dit SEO arbejde, er det vores påstand at SEO kan være lige så effektivt, hvis ikke mere effektivt end klassisk annoncering.

SEO-arbejde kan overordnet set bærer mange fordele med sig. Her er nogle eksempler:

  • Flydende trafikstrøm
  • Gratis trafik
  • En løbende proces der giver dig mulighed for at optimere dit content
  • Det styrker virksomhedens autoritet at ranke højt
  • Du kan nå brugere tidligere i beslutningsprocessen fx gennem nyhedsbreve og efterfølgende være til stede på Google, hvis de søger efter dig

Lad os tage en snak om, hvordan du bruger SEO-optimering aktivt i din markedsføring

Udfyld formularen, så kontakter vi dig.

Når du sender formularen, giver du samtykke til, at Relevans må gemme og behandle dine oplysninger. Her kan du læse alt om vores Persondatapolitik.

 

Hvad er nyt for SEO i 2022?

Når det kommer til SEO, er det nødvendigt, at man løbende holder sig opdateret på, hvad der sker på området. Hvis ikke man holder sig opdateret på sine siders og teksters relevans i forhold til emnernes udvikling, sakker man hurtigt bagud og mister din plads i søgeresultaterne. Det kan derfor være en god ide, at du en gang i mellem tager dig tid til at se på, hvad der sker på området. For at gøre det lettere for dig, har vi samlet nogle af de nyeste SEO-insights, som kan gøre dig klogere på SEO i 2022.

Generelt mener eksperter fra Search Engine Journal, at man skal til at tænke anderledes og gå lidt væk fra de traditionelle tilgange til SEO. På grund af den øgede fokus på søge-intention (user intent) og brugeradfærd, som er kommet i 2022, bør man sætte sig ind i, hvad brugerne specifikt søger efter, og derigennem skabe en brugeroplevelse på sin side, som er tilpasset den enkelte søgning. Det er altså blevet endnu vigtigere, at man får lavet helt specifikke, søgeoptimerede sider, som kan understøtte den enkelte brugers kunderejse. 

SEO-trends i 2022

Mobile First Index: Det er blevet mere og mere almindeligt at bruge sin mobil til at søge efter svar. Denne udvikling er Google opmærksom på, og de er derfor i gang med at udrulle et koncept kaldt Mobile First Index. Formålet med konceptet er at justere algoritmerne, så det er mobilsiden, Google kigger på, når de rangerer en hjemmeside. Førhen var det altid desktopsiden. Derfor er det vigtigt for dig at din hjemmeside er indekseret optimalt, så den også passer til en mobiltelefon. Det er desuden vigtigt at få vist det rigtige indhold på mobilsiden, så det passer til en mobiltelefon. Det er desuden vigtigt at få vist det rigtige indhold på mobilsiden, så det passer overens med hvis søgningen var foretaget på en desktop.

Mobile First Indexing vil blive aktuelt i løbet af 2022, hvilket også er derfor at du bør være opmærksom på din hjemmesides indeksering.

E-A-T (Ekspertise, Autoritet og Troværdighed): E-A-T er en forkortelse for Ekspertise, Autoritet og Troværdighed. Modellen blev implementeret af Google med henblik på at skrue op for kvalitetskravene hos websites i form af troværdighed, autoritet og kvalitet. 

Når Google rangerer hjemmesider, bruger de blandt andet Google Quality Raters, som er en fysisk person, der vurderer den valgte hjemmeside blandt andet ud fra E-A-T-modellen.  Førhen kiggede Google hovedsageligt på backlinks (linkbuilding), men nu kigger de også på de tre elementer i E-A-T for at bedømme din hjemmeside. 

E'et i E-A-T består af ekspertise. Det er vigtigt, at din hjemmeside afspejler den ekspertise, du har om emnet. Hvis du har en god ekspertise, vil din hjemmeside skille sig ud fra konkurrenterne og derved skabe opmærksomhed. Ekspertise kan være alt fra kompetencer, handling, og hvem der har skrevet indholdet.

A'et i E-A-T består af autoritet. Autoritet forbindes typisk med at have ret til at bestemme noget på et område ud fra en bred viden. Ligesom med ekspertise, vil en god autoritet også få dig til at skille dig ud fra konkurrenterne, hvilket Google vurderer i forhold til din autoritetsgrad.

T'et i E-A-T består af troværdighed. Troværdighed indebærer, hvor transparent og præcis din valgte hjemmeside er. Når Google vurderer troværdigheden, kigger de på hvem der er afsender, kontaktoplysninger, hvor præcist indholdet er, samt hvor troværdige de kilder, der er blevet brugt, er.

 

Hvordan er gode SEO-tekster struktureret?

Formålet med SEO-tekster er at tiltrække besøgende. Derfor skal du have dine kunder in mente, når du skriver dine SEO-tekster. Der er mange, som i håb om at ranke højt på Google, kun har fokus på at skrive lange tekster med gentagende søgeord. Men ved at bruge den strategi glemmer de et vigtigt element: at skabe værdi for de besøgende. Google belønner nemlig altid hjemmesider med relevant indhold. Derfor kan det ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at lave værdifuldt content, som de besøgende vil bruge tid på at læse. Det, at de besøgende bruger tid på din side, tolker Google som, at dit content er relevant.

Det bedste værktøj til at ranke højt - og tilmed også det sværeste - er, hvis du formår at lave så godt content, at andre linker til din side. For hvis andre vil linke til dit content, vurderer Google, at det må være meget værdiskabende og relevant.

Gode tekster kan hjælpe dig med at nå til tops i søgeresultaterne. Og det er vigtigt. Faktisk gælder det om at ligge på en 1.-5. plads på Google, da over 90% af al trafik kommer på de første 5 resultater.

Før du går i gang

Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at det er mennesker du prøver at nå - ikke robotter. Du skal altså skrive tekster, som kan hjælpe brugerne med at blive klogere på et emne og få svar på deres spørgsmål.

I forhold til brugen af keywords, er det som nævnt essentielt at have fokus på at skabe en værdi hos brugeren frem for at bruge tonsvis af søgeord, da det vil give en bedre brugeroplevelse.

Til sidst er det også vigtigt, at du vælger de rigtige keywords at skrive dine tekster ud fra. De keywords som du vælger, skal afspejle det content, din hjemmeside indeholder. Derudover skal dine keywords også stemme overens med de ord, din målgruppe benytter sig af, og derfor er du nødt til at kende din målgruppe for at kunne lave den gode SEO-tekst. For at finde frem til de helt rigtige keywords, som passer til dit indhold og din målgruppe, bør du lave en søgeordsanalyse

Fang læseren med et godt førstehåndsindtryk

Noget af det, som Google vægter allerhøjst, når de skal rangere din side, er kvaliteten af dit indhold. De vurderer blandt andet kvaliteten ud fra, hvor mange der besøger din side, og hvor længe de bliver på siden. Det er derfor vigtigt med gode sidetitler og metabeskrivelser, der er relevante i forhold til dit indhold, så det fanger brugerens opmærksomhed i søgeresultaterne.

Din sidetitel bør afspejle det, som brugeren søger på, og metabeskrivelsen (det korte tekststykke placeret under sidetitlen) skal tiltrække brugeren vil at give en kort introduktion til det indhold, de vil møde på din side. 

Tilsammen skal sidetitel og metabeskrivelse hjælpe med at få de besøgende ind på siden ved at give dem lyst til at læse mere. De er en stor del af førstehåndsindtrykket, da det er det, brugeren støder på som det første. 

Hvis disse ting ikke bliver prioriteret, får du færre besøgende, og de bliver måske kortere tid på siden, fordi sidetitlen og metabeskrivelsen ikke var i overensstemmelse med dit content. Det vil Google tolke, som at kvaliteten af dit indhold ikke er god, og derfor vil du få en lavere rangering. 

Du kan sammenligne det med en jobansøgning. Hvis du fremsender et sjusket CV med en dårlig overskrift, er chancen for at de vil læse din ansøgning mindre, end hvis du fremsender et flot CV med en fængende overskrift. Dette er selvom, at indholdet er det samme. 

Hvor lange skal teksterne være

Der findes ikke et specifikt antal ord en side skal have, for at den kategoriseres som værende god. Det afhænger i stedet af kvaliteten af det konkrete SEO-arbejde samt den konkurrence, der er på de pågældende søgeord. Succeskriterierne for at en side har indhold nok er, at det dækker brugerens behov. Tommelfingerreglen er, at jo mere konkurrence der er omkring dine søgeord, jo mere tekst skal der til for at ranke højt. Men generelt er det sådan, at teksterne skal holdes så korte som muligt. Det kan nemlig være omfattende for de besøgende, hvis de skal læse lange, indholdsrige tekster. Derfor bør du skære ind til benet og kun have de relevante informationerne med. De generelle anbefalinger for længden af tekster varierer alt efter, hvilken type side det er. Herunder kan du se et par eksempler:

Blogindlæg: mindst. 1000 ord
Long-form content: Mindst 2000 ord
Nyheder eller produktsider: 300-500 ord

Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at du ikke gentager dig selv på tværs af dine sider. Det er en god ting at have godt content, men der bør ikke stå de samme ting flere steder. Har du duplikeret indhold, vil det forvirre Google, og du vil ranke lavere på søgeresultaterne.

 

Hvordan laver du god linkbuilding?

Linkbuilding er noget af det, der er vigtigst at have med i sin SEO-strategi. Linkbuilding består både af interne og eksterne links. Hvis der er mange links - interne, såvel som eksterne - som peger på din hjemmeside, giver det din hjemmeside en højere autoritet, og du vil automatisk få højere placeringer på Google.

For at opbygge autoritet skal man have såkaldte backlinks. Backlinks er, når andre hjemmesider linker til din side. På den måde får din side den anden sides anbefaling, hvilket skaber autoritet i Googles øjne. Det er dog vigtigt at huske, at de hjemmesider, som linker til dig, skal være relevante i forhold til emne og indhold på din side - ellers ser Google det i stedet som snyd. 

Lige såvel som at andre sider skal linke til dig, skal du også linke til andre sider. Her gælder det om at linke til sider med stor autoritet, som har meget trafik.

Interne links skal også have en rolle på din hjemmeside. Det skaber en rød tråd gennem dit indhold og kan forlænge brugeres tid på din side. Det viser, at der er mere for brugeren at komme efter, og øger derigennem din SEO-score.

Vær opmærksom på, at linkbuilding skal gøres ordentligt - ellers straffes du i stedet for dig. Du bør for eksempel ikke proppe din side med en masse links, men derimod finde udvalgte, relevante og autoritære sider, som du kan linke til. Hold dig også fra købte links. Typisk vil de købte links, og links fra sider der kun linker til hinanden, mindske din relevans i Googles øjne, og du vil derved igen ranke lavere.

 

Lav en god søgeordsanalyse

Det er utrolig vigtigt, at du får kortlagt, hvilke søgeord potentielle kunder benytter sig af, når de skal finde frem til dine produkter og services. Du bør udvælge og teste forskellige søgeord for at se, hvor mange månedlige søgninger, der er på de pågældende ord. Hvis du har svært ved at finde frem til de søgeord, du skal bruge, kan du enten selv forsøge at sætte dig i dine potentielle kundernes sted eller spørge medarbejdere eller kunder til råds. Derudover bør du også holde øje med dine konkurrenter - hvilke søgeord virker godt for dem?

 Der findes en række værktøjer, som du kan bruge til at identificere og måle på de relevante søgeord. Det gælder blandt andet Googles egen værktøj Google Keyword Planner. Her kan du blandt andet  finde frem til lignende relevante søgeord på baggrund af, hvad brugere ellers søger efter, når de søger på din type produkt eller service. 

LÆS OGSÅ OM: Viden om: SEO

 

Hvornår kan du se effekten?

Der findes ikke et endegyldigt svar på, hvornår du kan se effekten af dit SEO-arbejde. Men der er typisk to overordnede parametre der gør sig gældende: konkurrencesituationen og dit udgangspunkt. Det kan tage op til et år at komme til at ligge nr. 1, hvis konkurrencen er hård. Det er heller ikke nok blot at nå en høj placering. Denne position skal nemlig vedligeholdes løbende, hvis ikke du vil miste placeringen igen. 

Men når du skal vurdere, hvor lang tid det tager, før du kan se effekt, bør du kigge på sin nuværende situation. Hvordan er dine sider placeret på Google? Har du allerede indhold, eller skal det laves? Er dit indhold bedre end konkurrenternes? Der er nemlig stor forskel på, om du har relevant og godt indhold, eller om der skal laves helt nyt, i forhold til hvor lang tid det vil tage, før du kan se effekten. Vi har flere gange oplevet, at effekten af SEO-arbejdet har været synlig efter kort tid, men her har fundamentet og det gode content været på plads i forvejen. 

Hvis Google allerede vurderer, at din hjemmeside er troværdig, vil dette også have en positiv effekt på, hvor hurtigt du vil se fremskridt. 

 

Generer SEO et øget salg?

Det korte svar er ja - hvis du altså gør dit arbejde godt nok og inkorporerer SEO-arbejdet i din langsigtede strategi. Den største udfordring ved SEO er, at hvis du ikke som minimum ligger i top-5, vil det ikke genere et højere salg. Faktum er, at du faktisk næsten skal op og ligge top-3, før det ville kunne ses på bundlinjen. Dette skyldes, at det er her de fleste klik bliver fortaget. Og med de fleste menes der stort set alle. Ved over 90% af søgninger vil der kun blive klikket på de tre øverste søgeresultater.

Hvordan måler du resultaterne?

Der findes flere metoder til at måle, hvordan du performer i forhold til SEO. Først og fremmest handler det om, hvor højt din side er placeret på den konkrete søgning. Dette er også det endelige mål for dit arbejde. Men der er også andre ting, du kan måle på, som du kan bruge til at forstå, hvorfor dine sider eventuelt ikke rykker sig.

En af metoderne er at kigge på din CTR, som står for Click Through Rate eller på dansk klikrate. Begrebet dækker over, hvor stor en procentdel af brugerne, der  klikker på din side fremfor konkurrenternes, når du vises i søgeresultaterne. Det betyder for eksempel, at hvis din side bliver vist i Googles søgeresultater 100 gange dagligt, og der er 10 brugere, der klikker, så har du en klikrate på 10%. Hvor høj klikraten skal være afhænger altid af den konkrete situation, og det er derfor svært at sige, hvad en god klikrate er. Det er muligt at din klikrate i Google Search Console.

En anden vigtig metode er at se på din Bounce Rate. Bounceraten dækker over, hvor mange af dine besøgende, der klikker væk igen uden at foretage sig noget på din hjemmeside. Det vil altså sige, at de ikke klikker videre rundt på din hjemmeside. Hvis du har en høj Bounce Rate, er det en indikation på, at dit SEO-content ikke har den tilstrækkelige kvalitet. Det skulle gerne være sådan, at når du får lokket besøgende ind på en af dine sider, at de så også bevæger sig videre rundt på din hjemmeside. Igen er det muligt at se din bouncerate i Google Search Console.

Den sidste relevante metode at måle din SEO-indsats på er, hvor længe de besøgende er på siden - også kaldet Time On Page. Som nævnt handler det om at få de besøgende til at være på siden så længe som muligt. Informationen er ligesom de andre tilgængelig i Google Search Console, samt i Google Analytics hvor du kan gå mere i dybden med den adfærd, der er på din side.

 

SEO arbejde værktøjskasse

Google tilbyder selv 3 gratis værktøjer, som du med fordel kan bruge til SEO. Det er Google Analytics, Google Search Console og Google Keyword Planner. Derudover findes der en række eksterne udbydere, som du med fordel også kan bruge til dit SEO-arbejde.

Google Analytics

Google Analytics er et gratis rapporteringsværktøj, der analyserer på dine besøgendes adfærd, når de bevæger sig rundt på din side. Værktøjet giver blandt andet et indblik i antal besøgende, og hvordan de er kommet ind på din side. 

Du kan derudover også bruge Google Analytics til at se, hvor længe brugerne har været på siden samt finde din bouncerate, som er procentsatsen af besøgende, der ikke foretager sig noget på din side. Denne information er guld værd i din SEO-optimering, da dette giver et billede af kvaliteten af din hjemmeside og dit indhold.

Google Console

Google Console er et godt redskab til undersøge, om der er fejl på din hjemmeside. Det kan nemlig fortælle dig, hvis der er fejl på nogle af dine sider, og også beskrive hvad fejlen er. Det er også med dette værktøj, at du kan igangsætte crawling af specifikke sider, samt se hvor mange der linker til din hjemmeside.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner er en del af Google Ads. Værktøjet kan bruges til at planlægge dine søgeord, og det hjælper dig også med at finde relevante søgeord for din virksomhed. Her kan du også se, hvor mange søgninger der er på de enkelte søgeord.

Morningscore

Morningscore er et dansk udviklet SEO værktøj, der har eksisteret siden 2018. Deres fokus har været at gøre SEO mere overskueligt for ikke så erfarende SEO-folk. Grafisk er deres værktøj meget nemt at finde rundt i. Der er mulighed for at oprette forslåede missioner, der er defineret på baggrund af, hvad der vil være relevant for dig at optimere. Det er et program, vi selv bruger, grundet dets overskuelige overblik, og det er et program vi helt klart vil anbefale, hvis du har brug for et nemt og effektivt SEO-værktøj.

Ahrefs

Ahrefs er et alt-i-et SEO værktøj, og er derfor også det mest udbredte i verden og i Danmark. Det har en masse tekniske funktioner så som: Site Explorer, Rank Tracker, Site Audit, Content Explorer, Keywords Explorer etc. Der er altså tale om et mere teknisk værktøj, der dog også kan meget mere end f.eks. Morningscore. 

De resterende på markedet

  • SEMrush
  • Keyword Tool
  • Answer The Public
  • Yoast SEO
  • Moz Pro

Torsdags webinar


Giv din viden et boost med et 30 minutters webinar. Få ny inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder. Brug 30 minutter på at deltage i ét eller flere af vores gratis torsdags webinarer.

Se listen over torsdags-webinarer og tilmeld dig

Se video fra webinaret:
Sådan bruger du kunderejsen til at øge din konvertering