Hvad er en kunderejse?

I et marketingperspektiv er en kunderejse en visualisering af den proces, en kunde går igennem, fra første gang de bliver opmærksom på et produkt eller en service til det tidspunkt, hvor de køber det og eventuelt fortsætter med at bruge det. Kunderejsen er opdelt i forskellige faser, som kan omfatte opmærksomhed, overvejelse og beslutning. Formålet med at forstå kunderejsen er at kunne designe marketingstrategier, der følger kundens rejse og hjælper dem med at tage beslutninger på hvert trin.


MO_logo

En kunderejse kan være meget specifik for et enkelt produkt eller en service, eller den kan være mere generel og fokusere på de overordnede trin, som de fleste kunder går igennem, når de overvejer at købe noget. Det er vigtigt at forstå, at kunderejsen ikke er den samme for alle kunder, og at den kan variere afhængigt af en række faktorer, herunder kundens personlige præferencer og den konkrete situation, de befinder sig i.

En kunderejse kan være et nyttigt redskab til at designe marketingkampagner, der rettet mod specifikke trin i købsprocessen. For eksempel kan en virksomhed designe en kampagne, der henvender sig til kunder, der er i fasen med at overveje et køb, ved at tilbyde dem yderligere oplysninger og ressourcer, der kan hjælpe dem med at træffe en beslutning.

I marketingsverden har kunderejsen længe været anset som lineær proces, hvor kunderejsen slutter når der er foretaget et køb. Denne tankegang er dog gammeldags og man skal derimod se det som cirkulær proces. Målet er at kunden skal ende i et infinity loop og blive det der kaldes evighedskunder. Fordelen ved denne tankegang er at det typisk er billigere for virksomheder at fastholde kunder end det er at genere nye kunder. Det er derfor vigtigt at du som virksomhed også efter det endelige salg, forsætter med at holde kontakten, igennem meningsfyldt og relevante kontakt. Dette kunne være personaliserede nyhedsmails, baseret på hvad de tidligere har købt eller vidst interesse for. Udover at promovere yderligere salg af andre produkter, er det vigtigt du følger op salget, og sørger for at kunden føler sig tilfreds.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 25. APRIL KL. 09.00