Hvad er CTR?

CTR er en forkortelse for click through rate, som der indikerer hvor mange der klikker på din hjemmeside eller annonce. På dansk går det også under betegnelsen klikrate.

Det måles på baggrund af hvor mange procent søgninger, der ender med at klikke på dit resultat frem for konkurrenternes. Der er tale om et online marketingsbegreb som bruges til at måle effekten, ved både organiske søgninger og betalte annoncer.


MO_logo

Hvordan udregnes CTR?

CTR udregnes ved at dividere antal visninger med hvor mange der rent faktisk klikker på dit indhold. Dette ganges med 100 for at få det i procent.

Formlen ser således sådan her ud:

CTR = (klik/visninger) * 100

Et eksempel på udregning af CTR ved en organisk søgning. Der har været 1000 søgninger på et specifikt søgeord. Ud af de 1000 brugere der har søgt, har 50 klikket på din hjemmeside.

(50/1000) * 100 = 5%

Det vil altså sige du har en CTR på 5%, på det pågældende søgeord.

Hvorfor er CTR vigtigt?

CTR er et vigtigt marketingsbegreb fordi det kan bruge til at forstå dine kunder og måle hvordan du performer. Du kan bruge det til analysere på hvad der virker og hvad der ikke gør, når du forsøger at nå ud til din målgruppe. Hvis du har en lav CTR, kan det være en indikation på der noget galt og der skal optimeres. Det kunne være at du markedsfører dig efter den forkerte målgruppe eller dit content ikke er af den rette kvalitet, til at fange deres opmærksomhed. Det er derfor et væsentligt værktøj når det kommer til at evaluere og vurdere dit SEO-arbejde.

Hvad er en god CTR?

Der findes ikke nogen fast benchmark for hvad er en god CTR er, det afhænger af hvilken branche der er tale om, samt hvordan konkurrence niveauet er. For at vurdere om din CTR er god eller dårligt, der du derfor nød til at undersøge hvordan dine konkurrenter klikrate er. Men som udgangspunkt, jo færre visninger der jo højere CTR.







Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 18. APRIL KL. 09.00