CTA (call-to-action) | Hvad skal du tænke over?

CTA står for "call-to-action" og refererer til enhver form for anmodning eller opfordring til handling, som du placerer på din hjemmeside. Det kan være alt fra at bede besøgende om at tilmelde sig din e-mail-liste til at købe dit produkt eller downloade en e-bog. 

CTA'er er vigtige, fordi de hjælper dig med at konvertere besøgende til kunder eller tilhængere. Når du bruger en CTA på din hjemmeside, giver du besøgende en specifik handling at tage, så de ikke går videre til en anden side eller mister interessen. 


MO_logo

Hvad er CTA?

CTA er et begreb som bruges meget i marketingsverdenen, det bruges til at opfordre til en bestemt handling. Det kan have mange udformninger (knapper, links, tekst eller lign.) og bruges på forskellige platforme. Det kan være hjemmesider, e-mails, youtube, instagram, etc.

Hensigten med den handling man ønsker, er forskellig for hvad du tilbyder. Er det en webshop, er handlingen man typisk ønsker, at nogle skal købe noget. CTA’en i dette tilfælde vil derfor typisk være et tilbud eller en form for rabat, hvis de klikker.

Det kan dog også bruges i andre sammenhænge, det kan være tilmelding af nyhedsbrev eller henvise de besøgende til anden side hvor de kan læse mere. Typisk når man benytter sig af en CTA, er hensigten at det skal give et udbytte, det kan være et salg eller kontaktinformationer.

Hvorfor er CTA vigtigt?

CTA tillader forbrugeren at fortage en handling, så hvis dette ikke er tilgængeligt, sker der ikke noget.

Forstil dig at du bliver præsenteret for et produkt du meget interesseret i og prisen er endda også er god. Men der står intet med hvor produktet kan købes. Så kan dit produkt og pris være nok så god, men hvis muligheden for køb ikke er tilgængelig, ender det ikke med et salg.

Det er derfor vigtigt at ens CTA er placeret så den er let tilgængelig, så kunden ikke har oplevelsen af ikke at kunne fortage den ønskede handling.







Hvordan laver man en effektiv CTA?

Vi har lavet en guide på 4 steps til hvordan du kan lave en effektiv CTA som forhåbentligt vil fører til en høj konverteringsrate.

Placeringen af CTA

Placeringen er et vigtigt element, når man udvikler den gode CTA. Der er stor forskel på hvor den er placeret på eksempelvis hjemmesiden og hvordan den performer. Når man skal fastlægge placeringen, kan man med fordel bruge sig selv som eksempel. Hvor ville man selv synes at det ville være logisk, at der var en handlingsmulighed for den besøgende. Fordi hvis du selv synes det, er der stor chance for dine besøgende også synes det.

De generelle tommelfingerregler er, at det skal være let for øjet at se den og den derved ikke skal være gemt væk på hjemmesiden. Afstanden til CTA skal være kort og præcis, så der ikke er langt fra tanke til handling.

Udseendet af CTA

Når det kommer til designet af din CTA, handler det i høj grad om den skal være synlig. Ligesom med placeringen, skal udseendet også være med til at gøre det let, for den besøgende at udfører den handling du ønsker de skal udføre. Der er forskellige parametre man kan arbejde med, for at gøre en CTA mere synlige. Der kan arbejdes med størrelsen, farverne, skrifttypen etc.

Der er dog tale om en balancegang, fordi den må heller ikke være for synligt, så det bliver for åbenlyst at du ønsker de fortager sig en handling. CTA’en skal blot være tilstrækkelig synlig, så de ved de har muligheden for at kunne fortage en handling. En af de mest benyttede virkemåder til at gøre din CTA mere synlig, er at benytte farver der står i kontrast til de resterende farver på din hjemmeside.

Hvordan skal indholdet være?

Det er vigtigt at budskabet i din CTA er klart og tydeligt. Hvad er det helt konkret der bliver tilbudt, og hvad får de besøgende ud af at fortage sig handlingen. Hvis det ikke er klart og tydeligt hvilket noget indhold der bliver tilbudt, kan man som besøgende godt få opfattelsen, at der noget som bliver holdt hemmeligt. Dette vil have en negativ effekt på konverteringsraten.

Udover hvilket noget konkret indhold det er der bliver tilbudt, kan der med fordel ligges vægt på den værdi som indholdet bidrager med. Det kunne være en gratis e-bog om B2B marketing, som det konkrete indhold. Her kunne man med fordel skrive hvilken værdi den besøgende vil få ved at læse e-bogen.

Kunsten lægger i at få så meget indhold med som muligt og stadig holde det kort og præcist.

Når det kommer til ordvalget, så undlad passivesætninger, der skal ligges optil handling. Dette kan gøres ved at bruge udsagnsord i bydeform eller stille spørgsmål vedrørende udfordringer, som dit indhold kan løse.

Forsøg dig frem og test hvad der virker

Alle cases er unikke, derfor er der heller ikke nogen universelle parametre man blot kan skrue på, for at få en god og effektiv CTA. Den unikke situation sætter rammen, for hvad der virker og hvad der ikke gør. Derfor kan man med fordel benytte sig af splittest, så man kan få testet forskelligt indhold af, for at se hvad der virker bedst.

Splittesten forgår ved at 50% bliver udsat for den ene CTA og den anden halvdel den anden. På den måde har du mulighed for at måle på hvilke parametre der virker i netop din situation. Ved at benytte sig af splittest, finder man typisk også ud af at meget små justeringer, kan have en stor effekt på konverteringsraten. Derfor er det også vores anbefaling at man tester løbende og justere på forskellige parametre, for på den måde at finde den helt rigtige opsætning.

Konklusion på CTA

Vi har nu guidet dig gennem hvad en CTA er og hvordan man udvikler en effektiv og god CTA.

Få justeringer kan have en stor indflydelse på hvordan din CTA leverer. Det er derfor vigtigt at du er opmærksom på disse når du skal udvikle en CTA.  Men også at du løbende er opmærksom på dine eksisterende CTA’er, om de leverer tilstrækkeligt eller der skal gøres noget.

Guiden skulle gerne have ført til, at du føler dig tilstrækkeligt rustet på til at udvikle eller optimere din virksomheds CTA’er.

Hvis du har yderligere spørgsmål eller kunne tænke dig råd og vejledning, er du som altid velkommen til at hive fat i os, til et uforpligtende møde.







Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 18. APRIL KL. 09.00