Hvad er en split test?

En split test, også kendt som A/B-test, er en metode til at sammenligne to eller flere versioner af et produkt eller en tjeneste for at se, hvilken der fungerer bedst. Split tests anvendes ofte inden for online marketing og kan f.eks. være en måde at teste, hvilken version af en hjemmeside, en annonce, pop-up formular eller nyhedsmail der får flest konverteringer.


MO_logo

Når man foretager en split test, udsender man to eller flere versioner af et produkt eller en tjeneste til et tilfældigt udvalgt publikum. Typisk vil det være sådan de to forskellige versioner bliver præsenteret for henholdsvis den ene og den anden halvdel af de besøgende.  Derefter måler man, hvilken version der får flest konverteringer, og vælger derefter den version, der har vist sig at være mest effektiv. Split tests kan anvendes til at optimere mange forskellige ting, f.eks. hjemmesider, annoncer, landingssider, og meget mere. De kan hjælpe med at forbedre brugeroplevelsen, øge salget, og generelt gøre en virksomhed eller organisation mere effektiv og konkurrencedygtig.

Hvordan kan en split test bruges til at optimere jeres performance?

  1. Den kan hjælpe med at identificere, hvilke versioner af et produkt eller en tjeneste der fungerer bedst: Når man foretager en split test, får man et indblik i, hvilken version af et produkt eller en tjeneste der fungerer bedst, hvilket kan hjælpe med at løse problemer, der måtte være med produktet eller tjenesten.

  2. Den kan hjælpe med at optimere brugeroplevelsen: En split test kan hjælpe med at identificere, hvilke versioner af et produkt eller en tjeneste der giver den bedste brugeroplevelse, så man kan forbedre den og undgå problemer.

  3. Den kan hjælpe med at øge salget: En split test kan hjælpe med at optimere et produkt eller en tjeneste, så det bliver mere attraktivt for kunderne, hvilket kan føre til øget salg og dermed løse eventuelle problemer med lavere end forventet salg.

  4. Den kan hjælpe med at forbedre effektiviteten: En split test kan hjælpe med at optimere et produkt eller en tjeneste, så det bliver mere effektivt, hvilket kan løse problemer med ineffektivitet og øge produktiviteten.

  5. Den kan hjælpe med at få indsigt i kundeadfærd: En split test kan give indsigt i, hvad der motiverer kunderne og påvirker deres adfærd, hvilket kan hjælpe med at løse eventuelle problemer med lave konverteringer og dårlige kunderelationer.

  6. Det kan hjælpe med at reducere jeres bounce rate, det kan være udfordrende at gennemskue præcis hvad der gør at der opleves en høj bounce rate. Split test hjælper jer med at identificere hvad der fungere og hvad der ikke gør, som kan bruges til at reducere bounce raten

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 2. MAJ KL. 09.00