Hvad er en pop-up formular?

En pop-up formular er et lille vindue, der popper op på skærmen, når en bruger besøger en hjemmeside. Formularen indeholder normalt et spørgsmål eller en anmodning om at indtaste noget, f.eks. en e-mailadresse eller et navn. Typisk giver du som virksomhed noget igen for deres informationer. Dette kunne være muligheden for at vinde en rabatkode eller modtage en e-bog. Kendetegne ved en god pop-up formular, er at der typisk gøres brug af elementer fra gamification. Det kunne være et lykkehjul med forskellige præmier eller et skrabelod.

Pop-up formularer bruges ofte til at indsamle brugerdata eller til at få brugeren til at tilmelde sig et nyhedsbrev eller et tilbud. Pop-up formularer kan være irriterende for nogle brugere, og derfor er der ofte indbygget muligheder for at blokere dem i browseren eller ved hjælp af en ad blocker. Det er vigtigt at huske på, at pop-up formularer skal bruges med omhu, da de kan være forstyrrende for brugerens oplevelse af hjemmesiden.


MO_logo

Hvordan laver du en god pop-up formular?

Der er nogle ting, du kan overveje, når du skal lave en god pop-up formular:

  1. Gør formularen relevant: Sørg for, at formularen er relevant for den side, som brugeren besøger, og at den indeholder information, som brugeren vil være interesseret i at modtage eller indtaste.
  2. Gør formularen kort og præcis: Brug kun de oplysninger, du absolut har brug for, og hold formularen så kort som muligt. Dette gør det nemmere for brugeren at udfylde formularen.
  3. Gør formularen visuelt tiltalende: Brug et pænt design og gode billeder for at gøre formularen mere tiltalende for brugeren.
  4. Gør brug af gamification: Det er ikke i alle tilfælde at det giver mening at gøre brug af gamification. Men det kan være et godt værktøj til at vække brugerens interesse og få dem til at udfører en bestemt handling.
  5. Tilbyd en god belønning: Giv brugeren en god grund til at udfylde formularen, f.eks. ved at tilbyde dem et tilbud eller en rabat.
  6. Gør formularen lettilgængelig: Placer formularen på en synlig placering på siden, så brugeren nemt kan finde den.
  7. Giv brugeren mulighed for at afvise formularen: Sørg for, at brugeren har mulighed for at lukke formularen, hvis de ikke ønsker at udfylde den.

Det kan være en god ide at prøve nogle forskellige ting af, for at finde ud af hvad der fungere bedst i jeres unikke situation. For at teste hvilke tiltag der resulterer i flest konverteringer, kan man med fordel udfører split test. Hensigten er at teste to forskellige variationer af en pop-up formular, hvor halvdelen af de besøgende bliver præsenteret for den ene og anden halvdel for den anden. På den måde har du mulighed for at præcisere hvilke elementer der fungere bedst.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 18. APRIL KL. 09.00