Hvad er et Title tag?
Title tags er korte tekststrenger, der er knyttet til websider, der optræder i søgeresultatlisterne. De beskriver, hvad der er på siden, og hjælper søgemaskiner med at forstå, hvilken information websiden indeholder.
Title tags er HTML-elementer, der specificerer titlen på en webside. De vises i søgeresultaterne og fungerer også som den primære link til siden, når den deles på sociale medier. Title tag er en afgørende faktor for søgemaskineoptimering (SEO) og skal præcist og kort beskrive indholdet af siden. Længden af et title tag er typisk begrænset til 60 tegn, så det er vigtigt at vælge nøgleord, der effektivt opsummerer sidens indhold, mens de stadig tiltrækker brugerne.
Title tags er vigtige for Google fordi de hjælper med at bestemme relevansen og relevansen af en hjemmesides indhold til en brugers søgning. Når Google indekserer hjemmesider, analyserer det title tags for at afgøre, hvilke søgeord og emner hjemmesiden dækker. Dette hjælper Google med at rangere hjemmesider og beslutte, hvilke resultater der er mest relevante for en given søgning. Derfor er det vigtigt, at title tags er præcise, konkrete og beskrivende for hjemmesidens indhold, så Google kan give de mest relevante resultater til brugere.
Der er nogle vigtige punkter, der bør overvejes når du laver et godt title tag:
Ved at følge disse punkter, kan du opnå en god balance mellem søgemaskineoptimering og brugervenlighed, når du skaber title tags til dit website.
Title Tag er en del af HTML-koden, som beskriver en side på en hjemmeside. Title Tagget skrives normalt i sammenhæng med en såkaldt meta beskrivelse. Nedenstående er et eksempel på hvordan det kan se ud:
<head>
<title>Hvad er et dashboard, og hvorfor bør du have et?</title>
<meta name="description" content="Et dashboard kan være en stor hjælp, når det kommer til at holde styr på data og resultater. Læs mere om dashboards og deres mange fordele her.">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=UTF-8">
</head>
Det er vigtigt, fordi det hjælper med at fortælle søgemaskiner, hvad siden omhandler, så de kan vise den i søgeresultaterne. Det er vigtigt at huske at der kan kun være ét Title Tag pr. side, men mange overskrifter på siden.
For at oprette et Title Tag, kan man bruge et CMS-system, såsom WordPress, og et plugin som Yoast SEO. Det gør det nemmere at oprette og redigere Title Tags, og man kan se, hvordan siden vil se ud i søgeresultaterne.
Bemærk, at det kan tage nogle dage, før ændringerne i Title Tag vises i søgeresultaterne. Hvis man har brug for hjælp, er det muligt at få assistance fra specialister, der arbejder med indholdsoptimering af hjemmesider.
Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.
Relevans er et strategisk og kreativt reklamebureau, som er specialiseret i branding, adfærdsdesign og leadgenerering. Vi tilbyder dig alle former for leadgenerering – herunder Inbound Marketing.
Relevans er HubSpot Platinum Solutions Partner.
Morten Lorentzen
Adfærdsstrateg, CEO
+45 2029 4877
Lasse Hinke
Kontaktdirektør, COO
+45 2427 3254
Svanevej 22, 2
DK–2400 København NV
+45 3325 8282
CVR 20346191
©2021 Relevans ApS. All rights reserved.