Hvad er et Title tag?

Title tags er korte tekststrenger, der er knyttet til websider, der optræder i søgeresultatlisterne. De beskriver, hvad der er på siden, og hjælper søgemaskiner med at forstå, hvilken information websiden indeholder.


MO_logo

Title tags er HTML-elementer, der specificerer titlen på en webside. De vises i søgeresultaterne og fungerer også som den primære link til siden, når den deles på sociale medier. Title tag er en afgørende faktor for søgemaskineoptimering (SEO) og skal præcist og kort beskrive indholdet af siden. Længden af et title tag er typisk begrænset til 60 tegn, så det er vigtigt at vælge nøgleord, der effektivt opsummerer sidens indhold, mens de stadig tiltrækker brugerne.

Title tags er vigtige for Google fordi de hjælper med at bestemme relevansen og relevansen af ​​en hjemmesides indhold til en brugers søgning. Når Google indekserer hjemmesider, analyserer det title tags for at afgøre, hvilke søgeord og emner hjemmesiden dækker. Dette hjælper Google med at rangere hjemmesider og beslutte, hvilke resultater der er mest relevante for en given søgning. Derfor er det vigtigt, at title tags er præcise, konkrete og beskrivende for hjemmesidens indhold, så Google kan give de mest relevante resultater til brugere.

Få din SEO til at skille sig ud med de bedste Title Tags

Der er nogle vigtige punkter, der bør overvejes når du laver et godt title tag:

  1. Relevans: Title tag skal beskrive sidens indhold på en nøjagtig og relevant måde.
  2. Længde: Title tag bør være kort og præcist, typisk mellem 50-60 tegn.
  3. Nøgleord: Vælg de mest relevante nøgleord til sidens indhold og inkluder dem i title tag.
  4. Konkret: Undgå ligegyldige fyldeord eller vage ord. Du skal fange de besøgenes opmærksomhed, derfor hold dine title tags konkrete.
  5. Unikhed: Title tag skal være unikt for hver side på dit website.
  6. Fokus på brugeren: Title tag bør også være appellerende og fange brugerens opmærksomhed.
  7. Branding: Inkluder også dit brandnavn i title tag, så det bliver nemt at identificere dit website.
  8. Specialtegn: Du skal være varsom med at bruge specialtegn. Google fjerner nogle tegn, som de anser som useriøst eller forstyrrende udtryk.

Ved at følge disse punkter, kan du opnå en god balance mellem søgemaskineoptimering og brugervenlighed, når du skaber title tags til dit website.

Sådan implementerer du et effektivt Title Tag til din hjemmeside

Title Tag er en del af HTML-koden, som beskriver en side på en hjemmeside. Title Tagget skrives normalt i sammenhæng med en såkaldt meta beskrivelse. Nedenstående er et eksempel på hvordan det kan se ud:

<head>

<title>Hvad er et dashboard, og hvorfor bør du have et?</title>

<meta name="description" content="Et dashboard kan være en stor hjælp, når det kommer til at holde styr på data og resultater. Læs mere om dashboards og deres mange fordele her.">

<meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=UTF-8">

</head>

Det er vigtigt, fordi det hjælper med at fortælle søgemaskiner, hvad siden omhandler, så de kan vise den i søgeresultaterne. Det er vigtigt at huske at der kan kun være ét Title Tag pr. side, men mange overskrifter på siden.

For at oprette et Title Tag, kan man bruge et CMS-system, såsom WordPress, og et plugin som Yoast SEO. Det gør det nemmere at oprette og redigere Title Tags, og man kan se, hvordan siden vil se ud i søgeresultaterne.

Bemærk, at det kan tage nogle dage, før ændringerne i Title Tag vises i søgeresultaterne. Hvis man har brug for hjælp, er det muligt at få assistance fra specialister, der arbejder med indholdsoptimering af hjemmesider.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 12. DECEMBER KL. 09.00