Viden

ca. 3 min.

Mennesker er forskellige: Nogle vil opnå. Andre vil undgå.

Er du en undgå eller opnå person

27.09.2017 / Morten Lorentzen

Der findes grundlæggende to typer af mennesker: Dem der bliver motiveret af at OPNÅ noget. Og dem, der motiveres af at UNDGÅ noget.

Opnå-personer vil gerne tjene flere penge. Hurtigt videre til næste opgave. Være populære.

Undgå-personer vil hellere slippe for besvær. Vælge den sikre løsning. Få det til at fungere i praksis.

Man kan som udgangspunkt være mere det ene eller det andet. Men man kan også svinge mellem de to typer afhængigt af, hvilket produkt eller konkret problemstilling, man skal forholde sig til. Du kunne fx tænkes af være en opnå-person mht. til ferier og en undgå-person mht. til it-udstyr.

LÆS OGSÅ: Dine kunders følelser kan forudsiges – vil du vide hvordan?

Hvordan kan du bruge opnå/undgå tankegangen i din markedsføring?

Når du skal udforme kommunikation til din målgruppe, kan du bruge opnå/undgå til at identificere, hvad der motiverer læseren til at reagere på dit budskab. Måske kender du din målgruppe så godt, at du straks ved, om den består af overvejende opnå- eller undgå-personer i relation til dit produkt/din løsning. Så kan du udforme dine kampagner ud fra den valgte vinkel. Er du i tvivl, kan du teste dit budskab i to versioner og vælge den version, der giver størst respons.

LÆS OGSÅ: Små ord med stor betydning

Hvordan finder du ud af, om din målgruppe er opnå eller undgå? Og hvad er du selv?

Sammenlign opnå- og undgå-personer her i skemaet:

Opnå-personer
Ser udfordringer og muligheder
Har fokus på at kunne opnå sine drømme og skabe den ideelle situation
Optimister (ser glasset halvt fyldt)
Drevet af følelser
Jeg-mennesker
Overtales af abstrakte argumenter
Er risikovillige
Spørger ofte: Hvorfor?
Undgå-personer
Ser problemer
Har fokus på stabilitet og sikkerhed – og det at fravælge et produkt/ydelse vil være en fejl
Pessimister (ser glasset halvt tomt)
Drevet af fornuft og rationelle argumenter
Vi-mennesker
Overtales af konkrete argumenter
Er risiko-aversive / tabsaversive
Spørger ofte: Hvordan?

Eksempel på formuleringer af samme budskab til henholdsvis opnå- og undgå-personer:

Formulering til opnå-personer
Du får allerede nyheder, tilbud og tips fra os om professionelle vaskeriløsninger, der letter din og dine kollegers hverdag.
Det vil jeg gerne gøre mit til, at du fortsat får, så du kan bruge din energi på dine kunder – og ikke på jeres vasketøj.
Formulering til undgå-personer
Du får allerede nyheder, tilbud og tips fra os om professionelle vaskeriløsninger, der mindsker besværet i din og dine kollegers hverdag.
Det vil jeg gerne sikre mig, at du fortsat får, så du også fremover undgår bøvl med snavset arbejdstøj, linned mv.

Hvis du vil vide, hvordan du kan bruge opnå-undgå segmentering eller andre adfærdspsykologiske greb i din egen markedsføring – så kontakt Morten Lorentzen og få en snak.

Vil du lære mere adfærdspsykologi?

DELTAG I WEBINAR: Se listen over kommende torsdags webinarer

Har du læst vores bog Adfærdspsykologi i Markedsføringen?

Hvis ikke, kan du få en smagsprøve nu: De tre første kapitler gratis.
Få dine gratis kapitler her

LÆS MERE OM: Adfærdsdesign og adfærdspsykologi

SE ANDRE ARTIKLER OM: Adfærdspsykologi

Morten Lorentzen

Få inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder

Sig ja til at modtage e-mails fra Relevans om markedsføring og kommunikation.

Hold dig opdateret