Viden

ca. 3 min.

Google og adfærdspsykologisk indsigt – din stærkeste marketingpartner

29.01.2020 / Morten Lorentzen

Det er flere år siden, at effekten af bannerannoncer begyndte at dale. Klikrater dalede og flere blev immune over for budskaber i bannerne, da man ubevidst filtrerede dem fra, når man browsede rundt på nettet.

 

Bannerannoncerne har fået ny energi!

Googles stærke algoritmer kombineret med Relevans’ adfærdspsykologiske indsigt giver bannerannoncering ny mening.

Googles indsigt i, hvem der søger hvad på hvilke sider, gør Google i stand til at målrette visning af annoncer til personer, der har eksakt interesse i dit produkt eller ydelse. Alene dét øger bannereffekten. Når vi så konstruerer bannerne i henhold til de adfærdspsykologiske biases, som vi som mennesker har, så øges effekten endnu mere.

Google displaynetværk

Produktet, hvor Google leverer super målrettet bannerannoncering hedder Google displaynetværk. Du kan i Google Displaynetværket målrette dine bannere til dem, der viser interesse for det, der præsenteres på dine konkurrenters og din egen hjemmeside. Det betyder, at dine bannere kan konstrueres, så de fanger opmærksomheden hos dem, der allerede har vist interesse for det, du tilbyder. Det øger sandsynligheden for, at det er dit produkt/ydelse, der endeligt købes. Langt de fleste sites, der viser reklamer, er knyttet til Googles displaynetværk. 

Når vi hos Relevans konstruerer bannere til Displaynetværket, sikrer vi, at læseren fanges i det, vi kalder ”det intuitive mode”. Læseren skal så at sige ubevidst købe ind på, at du sidder med løsningen på det, han/hun er i markedet efter. Igen øger det sandsynligheden for, at det er dit produkt/ydelse, der endeligt købes.

Google søgeannoncer

Søgeannoncerne er den type annonce, der kommer frem når man søger efter noget på Google. Du kan vælge hvilke søgeord, der skal udløse dine annoncer.

Vi arbejder med flere teknikker. Vi kan sætte annoncer op, der er optimeret til de søgeord, der er mest søgning på. Indsatsen regulerer vi ofte efter, hvor stor konkurrence, der er på de forskellige søgeord. Det hele er en vurdering af, hvornår du får mest ud af din investering.

De forskellige søgeannoncer er bygget op som:

  1. Tekstannoncer; hvor der skrives nogle overskrifter, og beskrivelser, der skal få søgeren til at klikke på annoncen.
  2. Dynamiske annoncer; hvor man tilføjer en hjemmeside og 2 beskrivelser. Herefter finder Google selv frem til relevant trafik og de rigtige overskrifter.
  3. Responsive annoncer; hvor man tilføjer mange overskrifter og beskrivelser, hvorefter google finder den bedste kombination af overskrift og beskrivelse til de respektive søgeord man har tilknyttet.

Lav en kombination af de forskellige varianter og vurder, hvilken type der er mest effektiv for dit produkt/ydelse. Så kan du allokere mediebudgettet over på den annonce og få mest effekt for pengene.

Resultaterne

Normalt regner man med, at de næstbedste bannertyper (remarketingbannere) fungerer godt, når man har en klikrate på 0,12 %. De almindelige bannerannoncer har typisk en klikrate på 0,02 %. Men vores kunder oplever klikrater på 0,25 - 0,30 %, når vi udvikler dem til displaynetværket. For enkelte annoncer er vi helt oppe på 0,67%.

Avoid-gas-explosions_FLS_336x280

 

Målrettet Display annonce for FLSmidth havde klikrate på 0,67%

 

 

 

Søgeannoncerne ligger typisk på en klikrate på under 5%. Tallet varierer alt efter branche, nyhedens værdi og ikke mindst om der er et godt tilbud involveret. Med brug af adfærdspsykologiske teknikker har vi udviklet annoncer, der har klikrater på op til 34%. Et eksempel herpå er denne søgeannonce for Electrolux Professional:

soegeannonce med CTR på 34%
Hvis du vil undgå at spilde dine marketingkroner OG få mest forretning ud af indsatsen, så lad os hjælpe med dit Google arbejde. Vil du vinde allerede fra i morgen? Så giv mig et kald på 2029 4877 eller send mig en e-mail på morten@relevans.dk

 

LÆS MERE OM: Adfærdsdesign

SE ANDRE ARTIKLER OM: Adfærdspsykologi Analyse SEO

Morten Lorentzen

Vil du have større effekt af din markedsføring?

Morten Lorentzen er adfærds- og marketingstrateg samt partner i Relevans. Han er cand.merc. i international afsætning og har mere end 20 års erfaring både fra bureau- og kundeside.

Start med en snak