Viden

ca. 5 min.

Har du styr på digitalisering af din salgs- og marktingproces?

Digital Marketing - Kunderejsen

22.06.2020 / Lasse Hinke

Ved du, hvornår dine leads og potentielle kunder besøger din hjemmeside? Og ved du, hvornår de læser dine mails?

Nøglen til en effektiv salgs- og marketingproces bygger i høj grad på viden og data. Vel at mærke realtime data, som gøres tilgængelig for salg og marketing og bruges aktivt i processen med at tiltrække dine potentielle kunder og konvertere dem til varme leads. 

Virkeligheden har overhalet drømmen

For bare få år siden, var det en uopnåelig drøm, for langt de fleste virksomheder, at kunne arbejde med realtime data. Men den teknologiske udvikling betyder, at det i dag er opnåeligt for alle B2B virksomheder. Og det bliver afgørende, for dine muligheder for at vinde markedsandele. Virkeligheden er nemlig, at selv de industrier, som indtil nu har brystet sig af at være drevet af tætte relationer, er under pres. De kan ikke længere løbe fra den nye virkelighed. En virkelighed, der betyder, at en stor del af købsbeslutningen er truffet inden, de potentielle kunder giver sig til kende. Og netop derfor er det afgørende at du bygger dit salgs- og marketing setup, så du konstant har adgang til realtime data – og at du og dine kolleger bruger dem aktivt.

LÆS MERE OM: Inbound Marketing

FÅ GRATIS RÅD OG VEJLEDNING: Book en tid

Hvad er digital marketing?

Digital marketing dækker som begreb over alle aktiviteter og platforme, der kan connectet til Internettet. I og med at internettet i dag er en integreret del af stort set alt, hvad vi gør  - og vi derfor konstant er online er hele dit digitale setup afgørende for din succes. Og det stiller krav til dig, i forhold til at være til stede digitalt. Det betyder at digital markedsføring går fra at din virksomhed har en hjemmeside, sender mail og nyhedsbreve og måske annoncerer på de sociale medier og Google til, at hele dit salgs- og marketing setup digitaliseres og skal være omdrejningspunktet for hele processen - lige fra at skabe opmærksomhed hos relevante potentielle kundemener til at facilitere salgsprocessen og sikre at dine kunder fastholdes og udvikles optimalt. Så fra at være en del at arbejdet i marketingafdelingen er det i dag krumtappen og livsnerven hos de succesfulde og amitiøse virksomheder. For udover at effektivisere både salg og marketing betydeligt, sikrer det digitale setup også data i realtid.

Fordelene ved digital markedsføring

Det er igennem digital marketing, at du som virksomhed når ud til dine målgrupper. De traditionelle marketingsstrategier, som vi kender gennem blandt andet tv-reklamer og avisannoncer, er ikke lige så effektive længere. Vi har lært at navigere os uden om dem. De medier, som de traditionelle marketingsstrategier operer på, når heller længere ud til den samme mængede mennesker. Vi er simpelthen blevet mere digitale. Det er derfor nødvendigt, at du  tilpasser dig og optimerer din digitale markedsføring for hurtigt og effektivt at kunne vækste og positionere dig optimalt i markedet.

For at kunne ligge en fornuftig marketingstrategi, kræver det information om dine potentielle kunder. Før krævede mange ressourcer at kunne indsamle data, men dine digitale setups, kan sikre did de nødvendige data ”gratis”, når bygger dem på den rigtige måde. I den digital marketing verden flyder det data, som blot venter på at blive samlet op og brugt. Når først har samlet data og sikret dig en permission til at bruge dem,er det dig, der har fat i den lange ende.

En effektiv Customer Dataplatform er omdrejningspunktet

Den nye virkelighed betyder et endegyldigt farvel til silotænkning og  stand alone CRM-løsninger. For at kunne lykkes, handler det om en integreret Customer Dataplatform, hvor alle relations- og adfærdsdata automatisk samles og gøres tilgængelige for alle. Ved at bygge dine salgs- og marketingprocesser op omkring den samme dataplatform, sikrer du grundlaget for en effektiv proces.

3 overordnede tendenser

Vi ser 3 klare tendenser, som i høj grad påvirker B2B salg og marketing og kommer til at sætte agendaen:

orange

Inbound Marketing

orange

Salg og marketing flyder mere sammen

orange

Dynamisk content tilpasset det enkelte kundeemne

Fælles for alle 3 ting er, at de i høj grad kræver, at du har adgang til data, for at kunne arbejde effektiv med dem. Og de udspringer af den samme problemstilling, nemlig at det bliver det sværere og sværere at trænge igennem til beslutningstagerne, og at de bliver stadig dygtigere og stiller højere krav til dig, før de vil acceptere dig som en potentiel leverandør. Den hurtigste og mest effektive vej til at bygge tillid hos dine potentielle kunder er vidensdeling. Jo mere relevant viden du deler, jo hurtig opnår du tillid. 

4-trins modellen giver dig resultater

Hos Relevans arbejder vi i en sammenhængende 4-trins model, som er bygget op, så den sikrer dig resultater. Modellen dækker hele processen fra du starter med at tiltrække dine potentielle kunder, når de søger efter løsninger på nettet  – og til de er blevet kunder, og du skal udvikle og fastholde dem.

HubSpot funnel - sæt din leadgenerering i system

Alle elementer i modellen fra SEO arbejde til grafisk udformning og teknisk opbygning af en landingpage udfører vi hos Relevans

 

Kernen i modellen er adfærdspsykologisk indsigt kombineret med konkret viden om dine potentielle kunder og deres udfordringer. Modellen understøttes af en Customer Dataplatform, som samler alle adfærds- og transaktionsdata og gør det muligt løbende at bruge disse aktivt igennem de 4 trin. Samtidig har modellen en indbygget leadscoring, der betyder, at dine leads bliver givet videre til sælgerne præcis, når de er salgsklar.

Vil du have en uforpligtende snak om, hvordan du øger effekten af din digitale markedsføring? Kontakt Lasse Hinke

LÆS OGSÅ: B2B i den digitale verden

LÆS OGSÅ OM: Relevans og vores tilgang til kommunikation

Lasse Hinke

Få inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder

Sig ja til at modtage e-mails fra Relevans om markedsføring og kommunikation.

Hold dig opdateret