Viden

ca. 3 min.

Har du styr på digitalisering af din salgs- og marktingproces?

22.06.2020 / Lasse Hinke

Ved du, hvornår dine leads og potentielle kunder besøger din hjemmeside? Og ved du, hvornår de læser dine mails?

Nøglen til en effektiv salgs- og marketingproces bygger i høj grad på viden og data. Vel at mærke realtime data, som gøres tilgængelig for salg og marketing og bruges aktivt i processen med at tiltrække dine potentielle kunder og konvertere dem til varme leads.

Virkeligheden har overhalet drømmen

For bare få år siden, var det en uopnåelig drøm, for langt de fleste virksomheder, at kunne arbejde med realtime data. Men den teknologiske udvikling betyder, at det i dag er opnåeligt for alle B2B virksomheder. Og det bliver afgørende, for dine muligheder for at vinde markedsandele. Virkeligheden er nemlig, at selv de industrier, som indtil nu har brystet sig af at være drevet af tætte relationer, er under pres. De kan ikke længere løbe fra den nye virkelighed. En virkelighed, der betyder, at en stor del af købsbeslutningen er truffet inden, de potentielle kunder giver sig til kende. Og netop derfor er det afgørende at du bygger dit salgs- og marketing setup, så du konstant har adgang til realtime data – og at du og dine kolleger bruger dem aktivt.

LÆS MERE OM: Inbound Marketing

FÅ GRATIS RÅD OG VEJLEDNING: Book en tid

En effektiv Customer Dataplatform er omdrejningspunktet

Den nye virkelighed betyder et endegyldigt farvel til silotænkning og  stand alone CRM-løsninger. For at kunne lykkes, handler det om en integreret Customer Dataplatform, hvor alle relations- og adfærdsdata automatisk samles og gøres tilgængelige for alle. Ved at bygge dine salgs- og marketingprocesser op omkring den samme dataplatform, sikrer du grundlaget for en effektiv proces.

3 overordnede tendenser

Vi ser 3 klare tendenser, som i høj grad påvirker B2B salg- og marketing og kommer til at sætte agendaen:

orange

Inbound Marketing

orange

Salg og marketing flyder mere sammen

orange

Dynamisk content tilpasset det enkelte kundeemne

Fælles for alle 3 ting er, at de i høj grad kræver, at du har adgang til data, for at kunne arbejde effektiv med dem. Og de udspringer af den samme problemstilling, nemlig at det bliver det sværere og sværere at trænge igennem til beslutningstagerne og at de bliver stadig dygtigere og stiller højere krav til dig, før de vil acceptere dig som en potentiel leverandør.

4-trins modellen giver dig resultater

Hos Relevans arbejder vi i en sammenhængende 4-trins model, som er bygget op, så den sikrer dig resultater. Modellen dækker hele processen fra du starter med at tiltrække dine potentielle kunder, når de søger efter løsninger på nettet  – og til de er blevet kunder, og du skal udvikle og fastholde dem.

Hubspot Funnel attract - convert - close - engage

Alle elementer i modellen fra SEO arbejde til grafisk udformning og teknisk opbygning af en landingpage udfører vi hos Relevans

 

Kærnen i modellen er adfærdspsykologisk indsigt kombineret med konkret viden om dine potentielle kunder og deres udfordringer. Modellen understøttes af en Customer Dataplatform, som samler alle adfærds- og transaktionsdata og gør det muligt løbende at bruge disse aktivt igennem de 4 trin. Samtidig har modellen en indbygget leadscoring, der betyder, at dine leads bliver givet videre til sælgerne præcis, når de er salgsklar.

Vil du have en uforpligtende snak om, hvordan du øger effekten af din digitale markedsføring? Kontakt Lasse Hinke

Lasse Hinke

Vil du have større effekt af din markedsføring?

Lasse Hinke er marketingstrateg og partner i Relevans. Han er HD i afsætning og har mere end 20 års erfaring på både bureau- og kundeside.

Start med en snak