Viden

ca. 3 min.

Black Friday anno 2021 og de adfærdspsykologiske faktorer

Black Friday og adfærdspsykologi

02.12.2021 / Morten Lorentzen

Så har vi igen været igennem en Black Friday. Og har den været ligesom de foregående år?
Ikke helt.

Mere og mere handel flytter over på web-shoppene og Black Friday er blevet til Black Weekend, Black Week og endda Black Month. Langt de fleste butikker har udvidet til Black Week.

SE OGSÅ: Psykologien bag Black Friday

De rå tal fra Nets og de store internetbutikker viser, at handlen på nettet i Black Week slog rekord i år med ca. 3,2 mia. kr. medens salget på selve Black Friday faldt 5,9% ( tal fra Dansk Erhverv ).

Netop diskussionen om Black Friday/Black Week har både Jyllands Posten og TV2 også beskæftiget sig med.

Se indslagene, hvor jeg har bidraget med de adfærdspsykologiske aspekter:

Se artikel i Jyllands PostenJyllandsPosten2

Se indslaget fra TV2 – News & Co herunder

Betyder fremkomsten af Black Week, at Black Friday mister sin effekt?

Ja, umiddelbart kan det se sådan ud. De adfærdspsykologiske drivere ved Black Friday er blevet udvandet. Det er blandt andet drivere som begrænset udbud, begrænset tidsrum, tabsaversion, adrenalinkicket ved at vinde over de andre shoppere når det lykkes at få fingre i det gode tilbud og de andre står tilbage med tomme hænder. Det er alle faktorer, der forsvinder ved at brede udsalget ud over en hel uge. Du kan som forbruger på en Black Week stille og roligt gå og overveje dine køb – ingen stress.

Hvordan vil Black Friday udvikle sig?

Jeg forudser, at Black Friday vil tabe pusten og Black Week blot bliver endnu en udsalgsuge, der bliver svær at differentiere fra de øvrige udsalg, der ligger hen over året. Når man har hele ugen til at overveje sit køb, skal der nogle robuste tilbud til, for at gøre Black Friday speciel i forhold til de øvrige udsalgsuger. Og er der så de super gode tilbud? Som jeg har kunnet følge med i, så er der ikke større procenter at få på Black Friday end fx januarudsalget. Dermed er der ikke mere end en måned imellem de to udsalg. Og da vi ifølge følelsernes 10 love ved, at vi alle er underlagt følelsesmæssig asymmetri, så vil den gode følelse ved at gøre den gode handel aftage, fordi der hele tiden er mulighed for at gøre en ”god” handel, når der er udsalg hver anden måned. Måske får man endda følelsen af, at når varen har ”normal” pris, så er prisen ikke normal, men derimod kunstig høj. Og så føler man sig snydt, hvis man handler i hverdagen. Resultatet bliver, at man så vidt muligt gemmer sine køb til udsalgene.

En anden negativ effekt for detailhandlen kan være, at forbrugerne med en Black Week så tæt på jul, vender sig til at lægge sine juleindkøb på Black Week og dermed fjerner noget af julehandlen.

Det bliver spændende at følge udviklingen i de kommende år.


LÆS MERE OM: Adfærdspsykologi og -design

LÆS OGSÅ: Hvis du skal sælge et kedeligt produkt

SE ANDRE ARTIKLER OM: Adfærdspsykologi

Morten Lorentzen

Få inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder

Sig ja til at modtage e-mails fra Relevans om markedsføring og kommunikation.

Hold dig opdateret