Der kommer hele tiden nye regler når det gælder marketing. En af dem, som har haft størst betydning, er GDPR lovgivningen. Den har skabt en forandring og nye udfordringer, når det gælder dataindsamling bl.a. ved 3. parts cookies.
Hvor det førhen har været muligt stort set ubegrænset at benytte sig af 3.parts cookies, er der nu kommet nogle klare indskrænkende retningslinjer, som du skal indordne dig under. Fx skal forbrugeren have mulighed for at fravælge cookies og du har ikke lov til blot at installere 3. parts cookies. Det politiske opgør mod cookies, har besværliggjort indsamlingen og mindsket mængden af data. I fremtiden kan det måske betyde, at cookie-teknologien, bliver slået ihjel. Googles gamle sporingsmodel er derfor ved at blive forældet. Dette prøver Google at komme i forkøbet ved lanceringen af Google Analytics 4.
Tilpasset dataindsamling uden brug af Cookies
Begrænsningen på at indsamle data gennem Cookies, forsøger Google at løse ved ”Mixed Dataset”. Hvad betyder det så?
Google samler alle, der har givet samtykke til indsamling af Cookies, i ét dataset, og alle, der ikke har givet sammenstykke, i et andet. Google vil i fremtiden ved hjælp af AI og Machine Learning, udfylde de huller, der mangler i det ufuldkomne dataset. Dette vil øge mængden af data og give mere detaljerede analyser. Brugen af AI og Machine Learning vil, ifølge Google selv, også gøre det muligt, at komme med analyser over vigtige trends i dataset. Det kunne fx være data, der viser, at du kan forvente øget efterspørgsel, på hvilke produktgrupper og fra hvilke målgrupper. Forudsigende analyser der bidrager til, at du bedre kan administrere og planlægge dit budget.
Sådan sætter Google det op
METRIC | DEFINITION |
Purchase probability | The probability that a user who was active in the last 28 days will log a specific conversion event within the next 7 days |
Churn probability | The probability that a user who was active on your app or site within the last 7 days will not be active within the next 7 days |
Revenue prediction | The revenue expected from all purchase conversions within the next 28 days from a user who was active in the last 28 days |
Kilde: Google support
Integreret dataindsamling på tværs af platforme
Google forsøger også at forbedre kvaliteten af dataindsamlingen, ved Analytics 4. Midlet er integration af de forskellige platforme, brugerne benytter. Det kan fx være, Youtube, Gmail, Søgemaskine osv. På den måde kan Google genkende brugeren uafhængigt af, hvilken device der bruges. Det at kunne tracke brugere på tværs af devices, har været et problem ved brugen af Cookies alene, som data indsamlingsværktøj, da Cookies kun bliver gemt på én device.
Den nye sporingsmodel tillader, at man som bruger af Google Analytics 4 kan have sine data fra forskellige datastrømme samlet ét sted. Her er det så muligt at genkende brugeren på tværs af platforme, og give en afgørende forståelse for dine kunders kunderejse.
Forbedret intuitiv brug af Google Analytics
Googles søgefunktioner vil blive opdateret, og det vil gøre det lettere at navigere rundt i deres rapporter. Det er derved blevet lettere at finde frem til det data, du skal bruge.
Den opdaterede søgefunktion giver også mulighed for at stille spørgsmål til dine data og få svar med det samme
SE HER: Google searchbox
Måden hvorpå du læser dine webanalyser vil også ændre sig med installationen af Google Analytics 4. Ligesom Facebook har været det længe, vil Google også være bundet op på events. Det skal du som bruger nok lige vænne dig til. Men til gengæld åbner det op for muligheden for at kunne konfigurere dine analyser mere detaljeret, med flere muligheder og mere fleksibilitet. Alt dette kan godt virke uoverskueligt, men Google har gjort det nemt, og det står dig frit for hvilke events der skal slås til og fra.
Bedre end 3. parts cookies?
Google mener selv de har skabt et vidunderprodukt, som kan udfylde de huller, traditionelle cookies har i deres datasæt.
- Machine learing og AI
- Tracking på tværs af devices
Om du også vil opleve Google Analytics 4 som et vidunderprodukt, afhænger af hvordan din nuværende dataindsamling fungerer. Det gode er, at du intet har at miste, da du kan få overført dine historiske data, og du kan køre GA4 sideløbende med det gamle Google Analytics.
Hvis du vil have hjælp til Google Analytics og analysen af dine data er du velkommen til at kontakte Bertram på tel. 20 34 16 25 eller bertram@relevans.dk
Relevans er certificeret Google Partner.
BLIV KLOGERE PÅ: Leadgenerering · Adfærdsdesign · Grafisk design