Hvad er leadgenerering?

Lead-generering, eller lead-opsamling, er en teknik til at skaffe nye kunder, som involverer identificering af potentielle kunder og invitere dem til at kontakte din virksomhed og købe dit produkt eller tjenesteydelse. Lead-generering kan være rettet mod eksisterende eller nye kunder. Det er et vigtigt redskab, der hjælper virksomheder med at få en større kundebase og øge deres salg og indtjening. Lead-generering kan gøres gennem forskellige metoder, herunder online annoncering, søgemaskineoptimering og sociale medier-kampagner.


MO_logo

Leadgenerering er en proces, hvor en virksomhed indsamler information om potentielle kunder, kaldet leads. Dette sker for at kunne bruge oplysningerne i salgs- og marketing. Der er mange måder at indsamle leads på, men det kræver, at personen (eller virksomheden) viser interesse for dit produkt eller service.

For eksempel, hvis du har en skobutik og en kunde kommer ind, kigger rundt, men går igen uden at købe noget, har du stadig et lead. Dog er problemet, at du ikke har nogen måde at kontakte kunden på igen. Men i online-salg kan du nemmere få kontaktoplysninger på dine besøgende, for eksempel ved at give en gratis ting i bytte for deres e-mail. Den gratis ting kunne eksempelvis et whitepaper, e-bog, fremtidig tilbud og rabatter. Det er kun fantasien der sætter grænser for hvad I kan tilbyde i bytte for kontaktoplysninger. Værdien for den besøgende skal blot være tilstrækkelig stor, at de er villige til at give deres kontaktinformationer.

Det er afgørende at opsøge leads, da det er en konkurrencepræget onlinehandel, og man ikke kan regne med, at leads genererer sig selv. Det bedste er at opsøge leads igennem annoncer, tilbud eller ved at give gratis smagsprøver.

Sådan genererer du leads med de rigtige leadgenereringskanaler

Der findes en række leadgenereringskanaler, som kan hjælpe virksomheder med at indsamle kontaktoplysninger om potentielle kunder. Nogle af de mest almindelige kanaler inkluderer:

  • Landing pages og forms: Dette er dedikerede websider med en formular, hvor besøgende kan indtaste deres kontaktoplysninger for at modtage yderligere information, tilbud eller gratis varer.
  • Email marketing: Dette indebærer at sende direkte mails til leads med relevant information, tilbud eller opfordring til handling.
  • Sociale medier: Virksomheder kan bruge sociale medier til at nå potentielle kunder og få deres opmærksomhed gennem indholdsmarkedsføring, annoncering og leadgenereringskampagner.
  • Søgemaskineoptimering (SEO): Dette indebærer at optimere ens hjemmeside og indhold for at rangordne højere i søgeresultater, så det er mere tilgængeligt for potentielle kunder.
  • PPC annoncering: Dette indebærer at betale for annoncer, der vises øverst på søgeresultater eller på andre websites.
  • Webinars og events: Virksomheder kan afholde webinars eller events for at tiltrække leads og få deres opmærksomhed og kontaktoplysninger.
  • Content marketing: Dette indebærer at skabe og dele relevant, nyttigt og engagerende indhold for at tiltrække og engagere potentielle kunder.

Disse er blot nogle få eksempler på leadgenereringskanaler. Virksomheder kan vælge at bruge en enkelt kanal eller en kombination af kanaler afhængigt af deres mål og deres målgruppe.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 18. APRIL KL. 09.00