Hvad er CPC?

CPC er en forkortelse for Cost per Click, på dansk pris per klik. CPC bestemmer hvor meget annoncører betaler for de annoncer, de har placeret på eksempelvis Google. Det drejer sig om den pris du betaler hver gang der nogle der klikker på din annonce.

Det er på mange måder relateret til begrebet PPC, som er en forkortelse for Pay Per Click.


MO_logo

Hvad er CPC-prisen?

Der findes ikke nogen fast CPC-pris, hvis vi tager Google som eksempel, fastsættes prisen gennem aktioner. Du som virksomhed kommer med et bud på hvad du maksimalt vil give per klik, buddet fastsætter så hvor din annonce vil blive placeret.

Konkurrencen på det specifikke søgeord du gerne vil annoncer på, fastsætter derved CPC. Annonceplaceringen og konkurrencen er dog ikke de eneste faktorer der påvirker prisen. Kvaliteten af din hjemmeside spiller også en væsentlig rolle. Derudover kigger Google også på hvad det er for et produkt du sælger og hvilken fortjeneste der er. Der vil derfor være en væsentlig forskel på CPC, ved henholdsvis tandbørster og biler. Hvis produktprisen er høj, vil CPC også være højere.

Hvordan holder du prisen nede?

Annoncering kan hurtig blive en dyr fornøjelse, hvis du ikke er opmærksom. Det er derfor vigtigt at du gør dig nøje overvejelser over, hvilke søgeord du vil annoncer på. Selv om en CPC kan virke lav, kan det gå stærkt med at du får brugt dit annoncebudget.

Vi kommer her med en række råd og overvejelser, som du med fordel kan tænke over inden du går i gang med annoncering. Der nemlig ikke noget være end hvis du har kastet en masse annoncekroner efter klik der ikke har givet dig et afkast.

  1. Hvad er dit max budget for annoncering
  2. Hvad er det for nogle søgeord du vil have annoncer på
  3. Stemmer søgeordene overens med din målgruppe
  4. Er din landingpage optimal
  5. Vigtigst af alt sortere løbende søgeord fra hvis de ikke præstere som forventet

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 25. APRIL KL. 09.00