Hvad er CPM?

CPM er en forkortelse for cost per mille, som oversat til dansk betyder prisen per tusind. Det er et hyppigt brugt marketingsbegreb, som dækker over hvad prisen er per tusind visninger. Det er vigtigt at pointerer, at det derfor ikke har noget med klik at gøre.

Det er en afregningsmodel som annonceudbydere bruger, til at fastsætte prisen, på de visninger du modtager på dit indhold. Det kan relateres til de andre afregningsmodeller som CPA og CPC, dog med visninger i stedet for klik. Hvilken afregningsmodel der er bedst for dig, afhænger af din konkrete situation og hvordan du fortrækker at blive afregnet.


MO_logo

Ulempen ved CPM

Det kan være svært at måle den konkrete effekt af antal visninger. Der er nemlig ikke klarlagt hvor mange der interagerer med dit indhold, men kun hvor mange der har set det.

Et eksempel kunne være at du i din marketingsstrategi, har en målsætning på at du skal have 100.000 visninger. CPM-prisen er 60 kr. du har altså betalt 6.000 kr. Du kan dog ikke måle om de 6.000 har være rentable, i det at der ikke tages højde for klik. De ved faktisk ikke om det har genereret potentielle leads.  CPM bruges derfor i høj grad hvis du skal gøre brugerne opmærksom på dit brand.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 2. MAJ KL. 09.00