Hvad er et lead?

Lead er et begreb som især bruges indenfor marketingsverdenen, definitionen af et lead er en potentiel kunde som har vist interesse for din virksomhed. Før der er tale om et lead skal du som minimum have nogle basisinformationer. Dette er i de fleste tilfælde, at du som minimum skal have navn og e-mail.

Der er forskellige metoder til at indhente disse informationer, typisk vil det være igennem tilmelding til nyhedsbrev. Afhængigt af din konkrete situation og dit mål, kan det stilles som et krav at dine leads skal tilføje flere informationer.


MO_logo

Kolde og varme leads

Det at en potentiel kunde har vidst interesse for din virksomhed, er langt fra ensbetydende med at de ender med at blive en rigtig kunde. Mange virksomheder tror fejlagtigt at det kun handler om at generere så mange nye leads som overhovedet muligt. Dette mål vil dog i de fleste tilfælde ikke være det bedste. Man risikerer at ende ud med en masse irrelevante leads, som dit salgsteam i sidste ende skal sortere i.

Derfor kan man med fordel kategorisere ens leads i følgende to kategorier:

    • Varme leads er potentielle kunder som har en større tilbøjelighed til at købe dit produkt eller service. Incitamentet for at blive kunder er altså større hos varme leads, end hos resten af dem som har været i kontakt med din virksomhed. Det kræver derfor også mindre arbejde af salgsteamet at konverterer dem. Denne type lead bør prioriteres af organisationen og er af høj værdi.
    • Kolde leads er potentielle kunder som er helt i starten af købstragten, der skal derfor arbejdes meget på at opretholde deres opmærksomhed og styrke forholdet før de ender som kunder. I mange tilfælde skal store dele af de kolde leads også sorteres helt fra, da de enten ikke er købsmodne eller har den rette interesse for hvad du tilbyder. Det kan være de blot har været interesseret i en gratis ebog.

Fordelen ved at inddele dine leads i disse to kategorier er at du danner et overblik over hvilke leads du bør prioritere og hvilke du kan sortere fra.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 25. APRIL KL. 09.00