Hvad er livscyklusstadier?

Livscyklusstadier, herunder SQL (Sales Qualified Lead) og MQL (Marketing Qualified Lead), refererer til de forskellige faser, et lead gennemgår fra det første møde med en virksomhed til det tidspunkt, hvor det bliver til en kunde.


MO_logo

Der er typisk fire livscyklusstadier, som et lead gennemgår:

  1. Opmærksomhed: I denne fase opdager leadet virksomheden og viser interesse for dens produkter eller services. Dette kan ske gennem en marketingkampagne, hvor leadet f.eks. har udfyldt en kontaktformular eller deltaget i et webinar. Leadet vil i denne fase være en Marketing Qualified Lead (MQL).
  2. Overvejelse: I denne fase begynder leadet at samle information om virksomheden og dets produkter eller services for at vurdere, om de passer til dets behov. Leadet vil ofte interagere med virksomheden ved at f.eks. downloade indhold eller stille spørgsmål.
  3. Beslutning: I denne fase har leadet samlet nok information til at træffe en beslutning om, om det vil købe produktet eller servicen. Dette kan ske ved at følge op på en demo eller et tilbud fra virksomheden. Leadet vil i denne fase være en Sales Qualified Lead (SQL).
  4. Konvertering: I denne fase bliver leadet til en kunde, og der er lukket et salg.

Det er vigtigt at huske, at leads ikke nødvendigvis gennemgår alle fire livscyklusstadier. Nogle leads kan f.eks. beslutte sig for at købe produktet eller servicen i overvejelsesfasen, mens andre måske aldrig når til beslutningsfasen. Det er derfor vigtigt at følge op på leads regelmæssigt for at sikre, at de fortsætter gennem livscyklusstadierne og bliver til kunder. Det skal derudover nævnes at man sagtens kan arbejde med flere stadier. Det afhænger af jeres unikke situation og hvad I har lyst til, disse 4 er blot de basic stadier som man som minimum skal arbejde med.

HubSpot og livscyklusstadier

HubSpot tillader at dine kontakter automatisk bliver opdateret med det relevante stadie, afhængigt af hvilke handlinger de har udført. HubSpot arbejder med lidt flere stadier end blot de fire basic, som er nævnt ovenfor. De arbejder med følgende stadier:

  • Abonnent
  • Lead
  • Marketing Qualified Lead (MQL)
  • Sales Qualified Lead (SQL)
  • Opportunity
  • Customer
  • Evangelist
  • Other

Fordelen ved dette er du nemt kan overskue hvilke leads der skal arbejdes med og hvilke der som er klar til at lukke et køb.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 2. MAJ KL. 09.00