Viden

ca. 6 min.

Vidste du, at du kan få HubSpot CRM ganske gratis!

07.01.2020 / Lasse Hinke

EMNE: HubSpot

HubSpots CRM er 100% gratis – både nu og i al fremtid. Det er nu ikke den vigtigste grund til, at du bør overveje HubSpot CRM, hvis du går i tanker om at skifte dit nuværende CRM-system. 

HubSpot CRM er en af de førende spillere

HubSpot CRM har i løbet af få år udviklet sig til at være en af de førende systemer på CRM-markedet på linje med Microsoft og Salesforce. Ifølge analysefirmaet G2Crowd, er HubSpot markedsleder i både Small, Medium og Large-segmentet. Der er flere årsager til, at HubSpor CRM kan være et fornuftigt valg for dig.

Du får nogle af dem her:

  • HubSpot CRM er 100 % gratis – og det er vel at mærke en fuld CRM-løsning
  • Det er nemt og intuitivt at arbejde med
  • Det er en fleksibel løsning, du kan vokse i – HubSpot CRM er en integreret del af HubSpot pakken, der grundlæggende består af 3 hovedmoduler – Sales Hub, Marketing Hub og Service Hub samt HubSpot CMS
  • Du har adgang til lang række standard API’er og integrationer som eksempelvis Mailchimp og WordPress, der gør det muligt for dig at integrere HubSpot CRM med dine øvrige systemer

SE OVERSIGT: HubSpot Connect – The Complete Guide to Integrations

LÆS OGSÅ: Overlad trygt din Inbound Marketing og HubSpot til en certificeret partner

Det får du med gratis i HubSpots CRM

HubSpot CRM er et 100% gratis værktøj. Og nej det er ikke en begrænset udgave af HubSpot CRM. Det er den fulde og hele CRM pakke du får. Og det er helt op til dig, hvordan du vælger at bruge det. Der er ingen krav om, at det skal integreres med de øvrige HubSpot moduler (Sales Hub, Marketing Hub, Service Hub) for at fungere. Du kan derfor frit vælge at bruge det sammen med dine bestående systemer.

Her får du de centrale funktioner i HubSpot CRM: 

  • CRM modul, hvor du har overblik over dine kontakter/virksomheder
  • Plugin til website, som automatisk logger dine kontakters besøg på dit website - det logges direkte på deres kontaktprofil
  • Deal-pipeline, hvor du kan oprette og behandle dine deals. Du kan holde styr på, hvor dine leads befinder sig i salgsprocessen
  • Du kan oprette to-do-aktiviteter, så du har styr på de opgaver, der skal prioriteres for den enkelte kontakt

Du kan frit udbygge din CRM-løsning med alle andre HubSpot moduler og funktionaliteter. Nedenfor kan du se, hvad du helt konkret får med i de enkelte HubSpot Sales Hub pakker. HubSpot Marketing Hub og HubSpot Service Hub får du en gennemgang af på et senere tidspunkt, indtil da kan du se her, hvad HubSpot selv skriver.

Hvad er det så du IKKE får med gratis?

Træerne vokser ikke ind i himlen. HubSpot kan naturligvis ikke leve af udelukkende at give sin software væk gratis. Derfor er der naturligvis nogle salg- og marketing features, du ikke får i den gratis version. Du kan til enhver tid tilkøbe disse. Men som sagt er det mest nødvendige med i allerede gratisversionen. Det du ikke får med er beskrevet under de tre Hubs – Sales Hub, Marketing Hub og Service Hub.


HubSpots Sales Hub

HubSpots salgsværktøjer er samlet i Sales Hub. Alt efter dit behov, kan du vælge Sales Hub i tre forskellige versioner – Sales Starter, Sales Professional og Sales Enterprise. For hvert trin, du går op, får du flere muligheder og funktioner. Du kan til en hvert tid supplerer dit gratis HubSpot CRM med en af de tre pakker.

Her får du en gennemgang af de vigtigste funktioner, i de tre pakker:

   HubSpot Sales Starter   

Sales Starter henvender sig til dig, der har brug for et effektivt salgsværktøj. De vigtigste features er samlet her.

Du kan effektivisere dialogen og kontakten til dine leads og kunder:

  • E-mail tracking - se hvem der åbner dine e-mails
  • E-mail sequences – automatisering af dine opfølgnings e-mails
  • Opkald og tracking af opkald direkte fra HubSpot

Du får også funktioner, der letter kontakten til leads:

  • Live chat på dit website
  • Online mødekalender
  • Team e-mailbox til opsamling af indkomne mails fra leads

Værktøjer til salgsudvikling:

  • Deal pipeline
  • Dashboard til salgsoptimering

Sales Starter koster fra €37 om måneden pr bruger.

SE OGSÅ: HubSpot Sales

   HubSpot Sales Professional   

Med Sales Professional får du flere funktioner og flere brugere. Ud over de ting, du får med i Sales Starter, får du også:

Værktøjer til automatisering af salgsprocessen:

  • Automatisk fordeling af leads, opgaver og deals
  • Mulighed for workflows


Herudover får du mulighed for at gøre salgsprocessen mere personlig og effektiv. Der er værktøjer til:

  • 1:1 video, som du kan maile direkte til dine leads
  • Mulighed for at arbejde med automatiserede personlige e-mail workflows
  • Quotes, som er tilbudsskabeloner, der gør det nemt og hurtigt at sende tilbud direkte fra CRM


Herudover får du flere muligheder for at organisere data:

  • Flere muligheder for hurtigt og enkelt at skabe overblik over de enkelte teams performance og løbende omfordeling af leads
  • Mulighed for at arbejde med flere valutaer
  • Flere muligheder for låse obligatoriske felter, når der oprettes kontakter, virksomheder og deals


HubSpot Sales Professional koster fra €368 om måneden incl. 5 brugere.

SE OGSÅ: HubSpot Sales

   HubSpot Sales Enterprise   

Ud over de ting, du får med i Sales Starter og Sales Professional, får du blandt andet:

Værktøjer til coaching og udvikling af sælgere:

  • Playbooks, som er et værktøj til at effektivisere dine opkald, salgsmøder og salgsprocesser
  • Opsætning af mål
  • Predictable leadscoring, som er en AI-løsning, der regner på, sandsynligheden for at det enkelte lead bliver kunde


Du får også værktøjer til at øge effektiviteten:

  • Quote-baserede workflows, som giver dig professionelle tilbud
  • E-signatur til godkendelse af tilbud
  • Tracking af opgaver

Sales Enterprise koster fra €1104 om måneden incl. 10 brugere.

SE OGSÅ: HubSpot Sales

 


Hvem egner HubSpot CRM sig til?

HubSpot CRM egner sig til en lang række forskellige brancher og virksomhedstyper. HubSpot har valgt at pakketere deres løsninger, så det giver mening for både mindre og større virksomheder at bruge værktøjet. Først og fremmest betyder det, at selve CRM-delen er gratis, at der reelt ikke er nogen nedre grænse for, hvem, der kan anvende værktøjet. De tilhørende pakker – eller Hubs, som HubSpot kalder dem, er prissat i forhold til funktionaliteterne.

Her følger et par eksempler på forskellige typer virksomheder med vidt forskellige behov, som med fordel kan arbejde med HubSpot CRM:

  • SaaS virksomheder
  • Virksomheder, der sælger via forhandlere
  • B2B-konsulentvirksomheder
  • Software- og it-huse
  • Produktionsvirksomheder
  • Virksomheder, der arbejder med account-baseret salg
  • Grossistvirksomheder
  • Servicevirksomheder

Hvad er ulemperne ved HubSpot CRM?

HubSpot er godt værktøj at arbejde i for rigtig mange virksomheder. Vi bruger det i øvrigt selv. Vi har igennem årene brugt en del forskellige systemer. Men ingen af dem har tilnærmelsesvis kunnet levere det samme overblik og den samme effektivitet på tværs af CRM, salg og marketing. Det er naturligvis ikke det samme, som at HubSpot CRM også passer til dig og din virksomhed.

Der hvor jeg oplever, at HubSpot adskiller sig negativt fra eksempelvis Microsoft og Salesforce er, at HubSpot er en portalløsning med rigtig mange features og opsætningsmuligheder. Men der kan være virksomheder – især store internationale – der har så komplicerede setups, at det kræver skræddersyede løsninger. Så er HubSpot måske ikke den oplagte løsning. Men inden du skrotter HubSpot så lad os tage en snak. Dels er der som sagt rigtig mange muligheder for at tilpasse CRM-delen. Og dels findes der API’er, der gør det muligt at koble f.eks. Microsoft CRM eller Salesforce sammen med HubSpot.

Overvejer du HubSpot? Tag en snak med Lasse om dine muligheder

SE ANDRE ARTIKLER OM: HubSpot

Lasse Hinke

Vil du have større effekt af din markedsføring?

Lasse Hinke er marketingstrateg og partner i Relevans. Han er HD i afsætning og har mere end 20 års erfaring på både bureau- og kundeside.

Start med en snak