Branding

 At arbejde med branding handler om at sikre din virksomhed og dit produkt en identitet, som tydeligt adskiller dig fra dine konkurrenter. Branding skal være din virksomheds særlige profil, der skal være med til at skabe afstand til konkurrenter og sørge for, at I skiller jer ud fra mængden. Det er i høj grad med til at sikre dig en klar og bevidst position hos dine kunder og potentielle kunder. Du kan blive klogere på definitionen af branding samt, hvordan du effektivt udformer en branding strategi. Et brand har personlighedstræk ligesom mennesker. Nogle er modige, andre er ansvarlige. Andre igen sjove og fulde af ballade.

HubSpot Video

Hos Relevans kan du få hjælp til at definere dit brand. Adfærdspsykologisk indsigt og effektive branding-modeller sikrer at din kommunikation og markedsføring udformes, så dit brand styrkes markant. Dermed sikrer du det bedst mulige grundlag, når du efterfølgende skal arbejde med din grafiske identitet, markedsføring og leadgenerering

Hvorfor er branding vigtigt?

Branding skaber loyalitet og troværdighed. Så når du arbejder bevidst med dit brand, styrker det din virksomheds evne at tiltrække og fastholde kunder. Som mennesker har vi en tendens til at vælge det, vi kender og forstår og er trygge ved. Dette fænomen kender vi fra adfærdspsykologien. Derfor er det vigtigt, at du arbejder aktivt med at øge kendskabet til lige netop dit brand og samtidig er bevidst om, hvad din målgruppe skal forbinde dit brand med. 

I SEO-sammenhæng er branding også vigtigt. Det gælder mange af de samme faktorer, som nævnt ovenfor. Når dine leads og potentielle kunder eksempelvis søger på Goggle, får du ofte mange resultater op. Og her er det vigtigt, at du bliver genkendt hurtigt og nemt. For også på Google, har din målgruppe en større tendens til at trykke på de links, som de genkender. Og præcis det, at  flere klikker på det, de genkender, hjælper dig  med at ranke højt. For et af Googles kriterier for at ranke dig hørere, er antal klik. Så på den måde er dit SEO arbejde i høj grad med til at sikre kendskabet til dit brand. Så der er ingen tvivl om at de sider, hvor du ligger nummer 1, i høj grad styrker dit brand.

SEO  kan dog ikke erstatte en god brandstrategi, men det er vigtigt, at der er et sammenspil mellem de to værktøjer og de begge bliver prioriteret i den overordnet strategi. De to værktøjer supplere nemlig hinanden godt.

Hvad er branding?

Branding er en kompleks størrelse. Og når du kigger på kendte brands, vil du hurtigt opdage, at branding praktiseres forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Fælles for de brands, som klarer sig godt er, at virksomhederne bag konstant arbejder professionelt med brandet og værdiladningen. Intet er overladt til tilfældighederne. Det hele er bundet op på en klar branding strategi, og eksekveringen er nøje afstemt herefter.

Branding definitionen drejer sig altså om at skabe en stærk tilknytning til en virksomhed, en person eller et produkt med en specifik identitet. Brandet skal være det, der gør man adskiller sig fra de andre. Det er tidskrævende og koster penge og ressourcer at bygge et brand.

Men i takt med, at du opnår en en stærkere position i markedet, bliver det billigere for dig at tiltrække nye kunder. Og de kunder, du allerede har, mere loyale. Derfor er det en god idé, at du konstant arbejder med dit brand og integrerer brandet i alle dine aktiviteter. Og samtidig er det vigtigt, at du udarbejder en egentlig branding strategi, som du kan binde alle dine indsatser og aktiviteter op på. På den måde skulle du gerne skabe en stærk varemærkeidentitet og derved forbedre jeres markedsposition, så kunderne vælger jer frem for andre.

Hvad er en branding strategi?

Første skridt i din brandingproces er udarbejdelse af en branding strategi. Det er fundamentet under din branding. Og det er her, du definerer, hvad dine kunder og potentielle kunder skal tænke og føle, når de møder din virksomhed og dine produkter. Derfor er det afgørende, at du har styr på din branding strategi, når du vil udvikle dit brand i en bestemt retning. Husk at din branding strategi skal hænge sammen med din overordnede strategi og din digitale strategi.

En effektiv branding strategi bør indeholde, hvem dine kernekunder er. Altså hvem du vil tiltrække og have i tale. Samtidig skal din branding strategi indeholde, hvordan din relation er til dine ideal eller kernekunder. Er din relation til dem bygget op omkring din viden? Er det en tæt relation? Hvad er din rolle i forhold til dine kunder? Hvad er styrkeforholdet mellem jer?

Når du har styr på de overordnede strategiske rammer, kan du gå videre med din branding strategi plan, som bryder din strategi ned i taktiske delplaner. Du kan læse mere om, hvordan du aktiverer dit brand og få indblik i forskellige modeller og værktøjer her nedenfor. 

Aktivér dit brand og få målbart større effekt

Trænger dit brand til en opdatering og en make-over? Eller står du med et nyt firma, der har brug for en grundlæggende identitet? Din branding afspejler de følelser, din virksomhed eller dine produkter vækker hos din målgruppe.

Forskellige personer er tiltrukket af forskellige brands baseret på vores personlighed, præcis som tiltrækning mellem mennesker. Og det er vores følelser, der bestemmer, hvad vi bliver tiltrukket af. Derfor gælder det om at skabe en følelse, som din målgruppe kan handle på.

Salgs- og holdningskampagner

Skal du lancere et nyt produkt eller koncept? Ændrer din målgruppes adfærd eller holdninger? Eller vil du bare sætte skub i salget af dine varer og ydelser?

Når vi kender dit produkt og dine målsætninger udarbejder vi et kommunikationskoncept med oplæg til konkrete kampagneelementer og medier, på baggrund af kommunikationsplatformen. Vores fokus ligger altid på at skabe resultater for dig – helst med en dejlig stor ROI. 

Brand Types

Prøv miniudgaven af Relevans' Brand Type Test©


Få en smagsprøve – svar på 15 korte spørgsmål om dit brand og få straks at vide, hvilken Brand Type din virksomhed eller brand er.

Test din virksomheds Brand Type

Brand Types

Læs om de modeller, vi bruger for at sikre, at din branding skaber målbare resultater for dig:

KOMMUNIKATIONSPLATFORM:

Uden fundament vælter dit hus

BRAND ASSOCIATION MODEL:

Så er vi i gang!

BRAND CHARACTER:

Hvis dit brand var et menneske

POSITIONING STATEMENT:

Dit overordnede budskab til målgruppen

RELEVANS BRAND TYPES:

Jungs personlighedstyper anvendt på dit brand

TEMAER OG BUDSKABER:

Kommunikation til for forskellige målgrupper

 

Vil du høre, hvordan du styrker dit brand – og hvad det koster?


Ring til Morten Lorentzen på tlf. 2029 4877
eller udfyld formularen

 

Vil du høre, hvordan du styrker dit brand – og hvad det koster?


Ring til Morten Lorentzen på tlf. 2029 4877 eller udfyld formularen

Vil du høre, hvordan du styrker dit brand – og hvad det koster?


Ring til Morten Lorentzen på tlf. 2029 4877
eller udfyld formularen
 

Stil de rigtige spørgsmål og gør dit brand stærkere

  • Hvilken plads skal dit brand have i målgruppens bevidsthed?
  • Hvilke værdier vil du stå for?
  • Hvilket udbytte får dine kunder af at vælge dig frem for konkurrenterne?

Det er nogle af de spørgsmål, du lærer at besvare ved at deltage i vores torsdags webinar om Digital Strategi.


DELTAG I WEBINAR: Digital Strategi – fra lead til kunde

Dit brand kan altid styrkes

 

 

Kommunikationsplatform
– uden fundament vælter dit hus

Inden vi går i gang med det kreative udviklingsarbejde for dig, skal vi være enige om fundamentet. Og her gør vi brug af forskellige metoder og modeller, som definerer dit brand. Med kommunikationsplatformen som rettesnor og adfærdspsykologisk indsigt udarbejder vi et oplæg til grafisk design og eventuelt pay-off og eksempler på tekst for at illustrere den sproglige tone-of-voice. Når du er tilfreds med oplægget, kan vi rulle dit nye koncept ud over hele paletten med grafiske elementer, foto, illustrationer, video og tekst.

CASE: Start-up firmaet Ample fik logo og visuel identitet

Kommunikationsplatformen er fundamentet for effektiv branding

 

Brand Association Model – så er vi i gang!

Brand Association Model

 

Denne model bruges til at få en hurtig idé, om hvilke ord du gerne vil ”eje” i markedets bevidsthed. Hvad skal de sige om dit brand eller din virksomhed ude i det virkelige liv? Vi bruger flere modeller i vores arbejde med branding.

SE OGSÅ: Relevans’ arbejdsmodel – RMMS

 

Brand Character – hvis dit brand var et menneske

Med udgangspunkt i analyser og hvad vi i øvrigt ved om dit brand/firma (og konkurrenternes brand), vælger vi fire tillægsord, som bedst beskriver brandet som var det en person.

Summen af brandets kommunikation skal udtrykke disse fire egenskaber. Ikke nødvendigvis sådan, at alle kampagneelementer ALTID skal udtrykke alle fire egenskaber. Men helhedsindtrykket af dit brand skal kunne beskrives med de fire ord.

Eksempel på brand character:

Hvis bureauet Relevans var en person, ville han/hun være karakteriseret ved at være:

Klog
Engageret
Struktureret
Resultatorienteret

 

Positioning statement – dit overordnede budskab til målgruppen

Positioning statement er den kortest mulige beskrivelse af din kommunikationsstrategi. Hvad er det, der skal kommunikeres til hvem? Dette danner udgangspunkt for det kreative koncept, som er svaret på, hvordan det skal kommunikeres.

Positioning Statement

Til (målgruppe)


tilbyder din virksomhed (løftet – kundeudbytte)


fordi (de mest tungtvejende facts der støtter)


 

Relevans Brand Types - Jungs personlighedstyper anvendt på dit brand

Brand types graf

 

Hvilken menneskelig personlighed, skal dit brand skal afspejle?

For at beskrive dit brand på en mere operationel måde arbejder vi hos Relevans med Brand Types, baseret på psykologen C. G. Jungs personlighedstyper.

Det centrale i Jungs personlighedstyper er teorien om, at mennesket har fire basale bevidsthedsfunktioner: Sansning, intuition, tænkning og følelse. Alle mennesker – og brands – er typisk en blanding af disse fire funktioner, som er parvist modsatrettede.

LÆS MERE OM: Jungs personlighedstyper her

LÆS OGSÅ MERE OM: Relevans' Brand Type Test®

 

Målrettede temaer og budskaber

Temaer og budskaber skal tilrettes dine forskellige målgrupper. Arbejder du på B2B markedet, vil du typisk have mange målgrupper – brugere, forhandlere, grossister, influenter og andre stakeholders.

Og så skal du selvfølgelig huske den interne markedsføring – eller endnu bedre: intern inddragelse.

Har du spørgsmål om Relevans' brandingmodeller?

Ring til Morten Lorentzen på tlf. 2029 4877
– eller udfyld
formularen herunder...

Morten Lorentzen

 

Kunne du tænke dig målbar større effekt af din markedsføring?

Udfyld formularen så kontakter vi dig

Når du sender formularen, giver du samtykke til, at Relevans må gemme og behandle dine oplysninger. Her kan du læse alt om vores Persondatapolitik.