Hvad er Facebook annoncering?

Facebook annoncering er en mulighed for virksomheder og organisationer for at promovere deres produkter eller tjenester på Facebook ved at oprette annoncer, der vises for målrettede brugere på platformen. Du kan oprette annoncer på Facebook ved hjælp af Facebook Ads Manager eller ved at oprette en annonce direkte fra din Facebook-side. Du kan målrette din annonce til specifikke grupper af mennesker baseret på deres alder, køn, placering og interesser, og du kan vælge, hvilke placeringer du vil have din annonce vist på (f.eks. nyhedsfeed, højre side af siden eller Instagram). Der er også mulighed for at målrette annoncer ved hjælp af kundelister eller ved hjælp af Facebooks pixel, der sporer brugeres adfærd på nettet.


MO_logo

Hvad koster det at lave Facebook annoncering?

Prisen for at lave annoncering på Facebook varierer afhængigt af en række faktorer, såsom annoncetype, målgruppe, budget og placering. Der er ingen fast pris for annoncering på Facebook, da priserne fastsættes efter auktioner, hvor annoncørerne byder på placeringer for deres annoncer. Annoncørerne vælger også et budget for deres annoncer, og Facebook vil derefter vise annoncerne for så mange brugere som muligt indenfor dette budget. Det er også muligt at vælge en pris pr. klik (CPC) eller pris pr. visning (CPM), så du betaler enten hver gang nogen klikker på din annonce eller hver gang annoncen vises 1.000 gange. Du kan også vælge en fast pris pr. dag eller pr. uge. Du kan få en idé om priserne for annoncering på Facebook ved at oprette en gratis annoncekonto og eksperimentere med de forskellige målretnings- og budgetindstillinger.

Sådan kommer du i gang med Facebook annoncering

For at komme i gang med annoncering på Facebook skal du først oprette en gratis annoncekonto. Dette kan gøres ved at gå til Facebook Ads Manager eller ved at klikke på "Opret annonce" fra din Facebook-side. Når du har oprettet en annoncekonto, kan du begynde at oprette annoncer ved at følge disse trin:

  1. Vælg formålet med din annonce. Du kan vælge mellem en række formål, såsom at få flere likes på din side, få flere klik på din hjemmeside, etc.
  2. Vælg din målgruppe. Du kan målrette din annonce til specifikke grupper af mennesker baseret på deres alder, køn, placering og interesser.
  3. Vælg din annoncetype. Du kan vælge mellem en række annoncetyper, såsom billede annoncer, videoannoncer, carouselannoncer og mange andre.
  4. Opret din annonce. Du kan oprette din annonce ved at uploade dine billeder eller videoer, skrive din annoncetekst og vælge et tilbud (hvis du vil have brugere til at klikke på din annonce og købe dit produkt).
  5. Vælg dit budget og placering. Du kan vælge et dagligt eller et samlet budget for din annonce, samt vælge, hvilke placeringer du vil have din annonce vist på.

Når du har oprettet din annonce, kan du overvåge dens ydelse ved at se på statistikkerne i Ads Manager. Du kan også justere dine annoncer og målretningsindstillinger for at sikre, at du opnår det bedst mulige resultat.

Tips og tricks til Facebook annoncering

Her er nogle tips og tricks, du kan overveje, når du laver annoncering på Facebook:

  • Målret din annonce til den rette målgruppe. Det er vigtigt at målrette din annonce til den rette målgruppe, så du får vist annoncer for de mennesker, der er mest tilbøjelige til at være interesserede i dit produkt eller din tjeneste.
  • Brug visuelt indhold. Billeder og videoer kan være en effektiv måde at fange brugeres opmærksomhed på. Sørg for at bruge højkvalitetsbilleder og -videoer i dine annoncer.
  • Skriv en catchy overskrift. En catchy overskrift kan få folk til at stoppe op og læse din annonce. Sørg for at skrive en overskrift, der er interessant og relevant for din målgruppe. Lav gerne en overskrift der også skiller sig ud fra dine konkurrenter og hvad der normalt bruges til Facebook annoncering.
  • Tilbyd en klar og tydelig call-to-action. Giv brugerene en klar opfordring til at gøre noget specifikt, f.eks. "Køb nu" eller "Læs mere".
  • Test dine annoncer. Det kan være en god idé at oprette flere forskellige versioner af din annonce og teste dem for at se, hvilken der fungerer bedst. Du kan derefter vælge at fortsætte med den annonce, der har den bedste ydelse. Du kan hertil med fordel fortage en split test.
  • Overvåg din annonces ydelse. Brug Facebooks statistikker til at holde øje med, hvordan din annonce klarer sig, og juster dine annoncer og målretningsindstillinger efter behov for at sikre, at du opnår det bedst mulige resultat.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 25. APRIL KL. 09.00