Hvad er Content marketing

Inbound Marketing handler i høj grad om relevant content. Det er dit content, der tiltrækker dine leads. Og det er din content-strategi samt kvaliteten og relevansen i dit content, der sikrer, at du får opmærksomhed og skaber tillid til dig som potentiel leverandør.

Content marketing kan hjælpe dig med at tiltrække nye potentielle kunder samt øge loyaliteten hos dine nuværende. At lave content marketing handler i al sin enkelthed om at skabe relevant content til dine kunder og din målgruppe, så deres spørgsmål bliver besvaret, og deres problemer bliver løst. Ved at bruge content marketing undgår du, at din virksomheds marketing anset som ”spam”, da du leverer personligt indhold, som skaber interesse hos dine modtagere. Content marketing er i de seneste år blevet en af de vigtigste værktøjer indenfor digital marketing, og det bliver kun mere og mere vigtigt at være på toppen af sit content-game, hvis man vil have noget ud af din markedsføring.

 

 

Content Marketing - hvad er det?

Content marketing handler overordnet set om at skabe godt content, der når ud til din målgruppe og skaber engagement, uden at det bliver den klassiske salgstale, som man kender så godt. Målet er altså at skabe loyalitet og værdi hos din målgruppe.

Content marketing handler om at tiltrække potentielle kunder og få dem til at komme til dig, fremfor at du afbryder dem med klassisk reklame. I bund og grund skal man lave indhold, der er så godt, at ens målgruppe ønsker at se det og vil opsøge det helt af sig selv. Det kan man blandt andet gøre ved at være hjælpende og underholdende – og vigtigst af alt - ved at skabe værdi hos dem. I sidste ende er målet med content marketing, at man bliver branchens ’Go to Guys’ – dvs. dem som folk går til, når de har brug for hjælp, og dem som de anbefaler til deres omgangskreds. Ved brug af content marketing inspirerer du altså dine potentielle kunder til aktivt at engagere sig med din virksomhed, og på den måde skaber du øget salg og kundeloyalitet. 

Content marketing kan laves på mange forskellige måder. Det kan blandt andet være blogindlæg, e-bøger, videoer, guides osv.

Ved at bruge content marketing som en del af din strategi, vil du opnå fordele som:

  • Øget brand awareness
  • Høj værdi for din målgruppe
  • Top-of-mind styrkes
  • Loyalitet blandt dine kunder
  • Flere leads og trafik
  • Længere besøgstid på din hjemmeside
  • Mere engagement fra kunder og potentielle kunder
  • Mindsket supporttid
  • Bedre ranking på SERPs
  • Mere positiv omtale blandt kunder

 

Godt indhold er din bedste ven i content marketing

Blogindlæg er en god mulighed for at bruge content marketing. Det gælder om at skrive indlæg, der automatisk fanger din målgruppe, og som de potentielle kunder selv vælger at læse videre i. Ved at bruge blogindlæg til at fortælle om din virksomheds værdi, undgår du også at virke påtrængende ved at prøve at tvinge dine kompetencer og produkter/services ned over hovedet på dine potentielle kunder. De skal have lyst til at læse dine blogindlæg, fordi de skaber værdi for dem.

Gennem relevant content får du også en højere autoritet og giver dine kunder et indtryk, at du er en troværdig virksomhed, som har de rette kompetencer indenfor dit område.

Hvis du er i tvivl om, hvad godt content indenfor din branche er, er det altid en god ide at starte med en søgeordsanalyse. Via en søgeordsanalyse kan du få et indblik i, hvad din målgruppe søger efter og interesserer sig for. Og det er netop dét, du skal lave godt content om, fordi så vil de automatisk komme til dig. Hvis ikke du er sikker på, hvordan man laver en søgeordsanalyse, vil vi rigtig gerne hjælpe dig.

 

Typer af content marketing

Der findes mange forskellige former for content marketing. Det kan fx være:

  • Online content marketing
  • Sociale medier
  • Blogindlæg
  • Betalte annoncer
  • Video
  • Infografik
  • Nyhedsbreve

Online content marketing
Online content marketing er - som navnet antyder – alt det content, du udgiver online. Det refererer mest af alt til din hjemmeside, og de landingpages du har.

Sociale medier content marketing
Når vi i dag bruger sociale medier som en fast del af vores markedsføring, er det vigtigt, at vi også husker at skabe relevant content på disse kanaler, så vi kan være værdifulde for vores målgruppe på alle platforme.

Blog content marketing
Blogindlæg er som nævnt din bedste ven i content marketing, og her har du muligheden for at formidle de budskaber og emner, hvori din virksomheds kompetencer ligger.

Betalte ads content marketing
Betalte annoncer er din smutvej til at skabe brand awareness og engagement, da du betaler dig til tops. Du har altså mulighed for at pushe dit budskab ud til en specifik målgruppe. Men husk på, at dit content skal være værdifuldt og relevant, hvis du vil have noget ud af dine annoncekroner.

Video content marketing
Mange føler at videoer er nemmere at lære fra, og flere vil hellere se en video end at læse en tekst. Derfor kan du med fordel lave nogle videoer, der kan optræde på enten YouTube eller på din hjemmeside.

Infografisk content marketing
Ligesom videoer er billeder også det, der fanger dine potentielle kunders øjne mest. Derfor er det oplagt at kreere forskellige illustrationer, der viser information om det emne, du gerne vil formidle.

Lad os tage en snak om at bruge content marketingaktivt din i markedsføring

Udfyld formularen, så kontakter vi dig.

Når du sender formularen, giver du samtykke til, at Relevans må gemme og behandle dine oplysninger. Her kan du læse alt om vores Persondatapolitik.

 

Hvor skal jeg begynde?

Start med at lære din markedssituation at kende. Hvem er dine konkurrenter? Hvad er det du kan tilbyde? Hvem er din målgruppe?

Ved at kende dine konkurrenter kan du differentiere dig og på den måde gøre dig bemærket. Samtidig kan du også se, hvad der virker for dine konkurrenter, og blive inspireret af dem.

For at lære din målgruppe at kende kan du med fordel benytte dig af Personaer. Ved hjælp af personaer kan du få et indblik i, hvordan din målgruppe tænker og handler, samt hvad der er vigtigt for dem. Den viden kan du med fordel bruge i din udvikling af godt content.

Når du har helt styr på dine konkurrenter og din målgruppe, skal du have sat dig nogle strategiske mål. Find ud af hvad dit overordnede mål er og sæt forskellige delmål derudfra.

Husk desuden at arbejde med din SEO, så du kan rangere højt på de søgeord, du udvikler relevant content ud fra. På den måde vil du få flere besøgende til din side.

Torsdags webinar


Giv din viden et boost med et 30 minutters webinar. Få ny inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder. Brug 30 minutter på at deltage i ét eller flere af vores gratis torsdags webinarer.

Se listen over torsdags-webinarer og tilmeld dig

Se video fra webinaret:
Sådan bruger du kunderejsen til at øge din konvertering