Google Ads:
Din vej til onlineannoncering

Google Ads, også kendt som Google AdWords, er Googles svar på betalte annoncer. Det er altså de annoncer du ser i toppen, når du søger rundt på internettet. Op mod 30% af alle søgninger på Google er igennem Google Ads. Annoncer der ligger i top, bund og i siderne, er din betalte vej til at skabe opmærksomhed lige præcis på dit brand og produkt. Selvom det er et betalt værktøj, er det en sikker vej til din målgruppe. Det er på baggrund af forskellige parametre, du kan tage i brug.

 

 

Hvad er Google Ads?

Helt basalt så er Google Ads din mulighed for at lave specifikke annoncer, baseret på din målgruppes søgeadfærd. Det er en nem måde at få relevant trafik til din side. Altså vil disse annoncer dukke op, når der bliver søgt på søgeord, der er relevante i forhold til din virksomhed. Google Ads er derfor din smutvej til at danne varme leads.

Det er bygget op som en auktion, hvor Google bruger forskellige algoritmer til at rangere de forskellige søgeresultater. Det er alt fra hvor meget du er villig til at betale (CPC/cost-per-click), til kvaliteten og relevansen af indholdet i din annonce. Derfor er det heller ikke muligt for de store virksomheder at købe sig til tops. Du kan enten selv styre budgettet helt manuelt, eller du kan få Google til at optimere dine annoncer. Du vil aldrig blive opkrævet for mere, end hvad du har sat dit budget til.

Søgeord

Når Google rangerer dine annoncer, er der forskellige parametre at have in mente. Hvis du vil have vist annoncer omkring eksempelvis jakker, vil du skulle byde på søgeord, der omhandler lige præcis dette. For at gøre dette, skal du have sat et budget for, hvor meget du er villig til at betale for annoncen. Dit budget kan enten være som et dagligt budget, eller som CPC (cost-per-click også kendt som PPC/pay-per-click) hvor du kun betaler for de aktive klik, der kommer på din annonce. Når du sætter dit budget for første gang, bliver du nødt til at stole på Googles anbefaling, og din gætteevne. Men som tiden går, og du får mere data, kan du tilpasse dit budget. Din CPC er ikke nødvendigvis det, du er villig til at betale. Auktionen fungerer sådan, at du kun skal betale det minimale ekstra det vil kræve for at overgå konkurrenten. Selvom du har sat et bestemt budget til din annonce, så er det ikke ensbetydende med, at det er hele budgettet der bliver brugt. Du skal også have dannet et overblik over de søgeord, du vil have skal henvende til din side.

Når du laver dine annoncer, kan du fravælge bestemte søgeord, negative keywords, så din søgning ikke kommer frem ved bestemte søgninger. Sælger du f.eks. jakker i alle andre farver end brun, så kan du tilføje ”brun” som et negativt keyword, så din side ikke kommer frem hvis brugeren søger ”brune jakker”. Dette kan være med til at spare dig for penge, da du ikke får "unødvendig trafik" i forhold til brugere, der forgæves går ind på din side (i form af et click) uden at købe din ydelse. Google tilbyder også værktøjer til at planlægge dine keyword. Det er et værktøj, der hedder Keyword Planner.

Hvis du er i tvivl om hvilke søgeord du skal bruge, kan du lave en søgeordsanalyse. Herefter kan du se hvilke søgeord, der ikke ranker højt på de organiske søgninger, hvoraf du kan betale dig til tops gennem Google Ads på disse søgeord.

LÆS MERE OM: SEO

Google Ads Smart Campaign

Google Ads Smart Campaign er en mulighed for dig til at effektivisere dit arbejde, ved at have et næsten fuldt automatiserede kampagne-værktøj. Det effektive ved dette værktøj er, at der automatisk vil blive lavet annoncer, baseret på det produkt eller ydelse du tilbyder, samt hvad dit mål er. Smart Campaigns omfatter både besøg på website, anmodning om rutevejledning og telefonopkald. Det er et værktøj tænkt til dig der har en lille- eller mellemstor virksomhed, der måske ikke har det store markedsføringsteam på arbejdspladsen.

Der er dog nogle krav for dig som virksomhed, for at benytte sig af Smart Campaigns. Ved brug af Smart Campaign til søgeords annoncer skal du som minimum have 100 conversions, og din CPA (cost-per-acquisition/pris pr. handling) må ikke være for lav. På display annoncer skal du som minimum have 50 conversions, på de hjemmesider hvor din displayannonce bliver vist, og din CPA (cost-per-acquisition/pris pr. handling) må ikke være for lav. Hvis du sigter efter shopping annoncer, skal du have mindst 100 brugere, og du skal have et tag, der sigter mod remarketing.

Når – og hvis du bruger Smart Campaign, skal du være opmærksom på, at du nemt kan ende med at miste overblik, da det er et automatiseret værktøj. Du kan altså ikke benytte dig af smart campaigns, og derefter ikke kigge tilbage efter kampagnen.

Forskellen på Smart Campaign og Eksperttilstand

Udover at du kan bruge Smart Campaign, er der også det, der hedder eksperttilstand på Google Ads.
Eksperttilstand er den variation i Google Ads, hvor du får adgang til det hele manuelt. Her får du kontrol over kampagnetyper og annoncekampagner. Du kan herudover lave annoncer, der er skilt, så du kan sikre dig, at din annonce kun dukker op, når brugeren søger efter det du tilbyder.
Derudover har du i eksperttilstand fuld kontrol over dit daglige budget, pris du vil give for CPC, søgeord osv.

Det vil sige at den overordnede forskel, på de to tilstande du kan vælge, er at Smart Campaign er den brugervenlige, der laver meget af arbejdet for dig, hvorimod du står på egne ben, og har mere kontrol, med eksperttilstanden.

 

Forskellige typer af Ads

Du kan målrette alle de forskellige typer af annoncer, på forskellige parametre bestående af:

  • Søgeord
  • Emner
  • Din målgruppes søgeadfærd
  • Demografiske oplysninger
  • Brugere, der tidligere har vist interesse i din hjemmeside (remarketing)
  • Interessebaserede målgrupper – brugere, der er interesserede i et bestemt produktområde som du tilbyder
  • Type website
  • Geografisk placering
  • Remarketing

Der findes overordnet set 4 typer af annoncer, som Google Ads tilbyder. Disse bestående af:

  • Søgeords annoncer
  • Display annoncer
  • Shopping annoncer
  • Video annoncer

Søgeordsannoncer: Søgeordsannoncer, også kendt som tekstannoncer, er de annoncer, du ser ved en normal Googles søgning. Der er forskellige slags opsætning af netop disse annoncer, givet ved Product Listing og Remarketing Lists for Search ads.
Hvis du vil vide mere om remarketing, kan du trykke her.
På denne type annonce betaler du som virksomhed kun, for hver gang en bruger trykker på dit link – dette omtales som cost-per-click (CPC), også benævnt som pay-per-click (PPC).

Når du skal lave en annonce, er der et tekstfelt der skal udfyldes. Dette tekstfelt skal være fangende og sælgende. Men teksten er ikke helt uden krav. De forskellige krav er:

  • 2 felter til overskrifter, hver med en størrelse på 30 tegn
  • En web-adresse der bliver vist under din valgte annonce - det er også annoncens domæne
  • Valgfrie stifelter på 15 tegn, du kan bruge hvis du vil have forlænget den annoncerede adresse
  • En beskrivelse på 80 tegn

Overskrift: Felterne kan du enten stille op ved siden af hinanden, eller under hinanden. Du kan derfor med fordel bruge 1. felt til at beskrive budskab, eller skrive titlen. Det andet felt er oplagt til at lave en CTA.
Web-adresse: Her skal du skrive det domæne som din annonce leder hen til. Hvis du ikke føler at web-adressen er sigende nok, kan du benytte dig af to felter på 15 tegn, til at beskrive siden. Dog er det ikke et krav at skrive om netop det domæne du har valgt til web-adressen.
Beskrivelse: Dette er stort set det samme som en metabeskrivelse på de organiske resultater - dog med færre tegn til rådighed. Det er oplagt for dig at inddrage det søgeord du har sigtet annoncen efter her. Dette vil betyde at Google markerer ordet med fed, når brugeren søger efter det, og din annonce springer derfor mere i øjnene.

Display ads: Den anden type annonce er Display Ads. Det er tekst- og billedannoncer, du ser på forskellige hjemmesider på Google. Gennem disse annoncer har du mulighed for at blive i top-of-mind ved din kunde, da du kan målrette dine annoncer på sider med produkter af samme type. Også igennem display ads kan du benytte dig af remarketing, for at genoptage en mulig kundes købsproces. Ved at benytte sig af display ads har du mulighed for at nå ud til mere end 2 millioner sider på Google, og derigennem ramme omkring 90% af alle brugere på nettet. Ved display annoncer betaler du ved Cost-per-mille (CPM), som i alt sin enkelhed er, at beløbet er x kr. pr. 1000 brugere der ser din annonce.

LÆS MERE OM: Displaybannere 

Shopping annoncer: Shopping annoncer er meget det som navnet siger – en annonce hvor du annoncerer for et bestemt produkt med pris på annoncen. Denne annonce kan du sætte op under Google ”shopping” kategori, og viser typisk billede, pris, titel, navn på din hjemmeside osv. Denne type annonce er anbefalet for dig, hvis du har en virksomhed der kører en website med et produkt der sælges.
I denne type annonce bruger Google dine produktdata til at afgøre, hvor og hvornår din annonce skal vises.
Inden du kan lave en shopping annonce, skal du have oprettet dit varelager i Google Merchant Center.

Video annoncer: Sidst er der video annoncer, der dukker op på videoplatforme som YouTube, i form af en kort video du kreerer. Den video kan bestå af flere forskellige typer bestående af:

  • Videoer du ikke kan springe over
  • Videoer du kan springe over efter 5 sekunder
  • 6 sekunders bumpere der ikke kan springes over
  • Billede- og videoannoncer der aktivt kører under den video du reelt klikkede ind på

Video-annoncer er også gode til at skabe brand awareness, da du har et videoformat, hvor du enten kan snakke om din virksomhed, eller hvad du tilbyder

Lad os tage en snak om opstart og brug af Google Ads

Udfyld formularen, så kontakter vi dig.

Når du sender formularen, giver du samtykke til, at Relevans må gemme og behandle dine oplysninger. Her kan du læse alt om vores Persondatapolitik.

 

Opstart af Google Ads

Når du skal til at starte med Google Ads, er det vigtigt at du har Quality Score in mente. Quality Score er den score du får tildelt af Google, når de rangerer de forskellige annoncer på auktionen. Din quality score bygger på hvilken relevans din annonce har for det pågældende søgeord, samt den brugervenlighed din side bærer. Overordnet set kan du nå en god quality score hvis dine landingpages, søgeord og annonce stemmer overens med hinanden. En god quality score vil resultere i, at dine annoncer vil rangere højere på Google. Hvis du har en god quality score, vil du kunne ende med at betale mindre for din annonce per klik. Dette fordi den pris du har sat, som dit bud bliver ganget med din quality score. Det vil sige, har du en høj quality score, vil du med en pris på 3 kr. pr. klik kunne slå en anden virksomhed med en lavere quality score, der byder 5 kr. pr. klik.

Ved opstart af din konto, skal du begynde med at bygge de kampagner op, du har udarbejdet. Det er i form af kampagnens navn, annoncer til denne, og keywords.

Inden du begynder på at lave forskellige annoncer, er det en god ide at benytte sig af nogle forskellige analyser, for at din annonce er optimeret. Disse analyser bestående af målgruppe, søgeord og konkurrence. Ved at danne et overblik over hvilken målgruppe du har, samt hvad deres søgeordsadfærd er, kan du nemmere spore dig ind på en præcis annonce, der rammer din specifikke kunde bedst. Derudover kan du sammenligne dig med dine konkurrenter. Hvad virker for dem? Hvad gør de anderledes som gavner dem? Alt dette er med til at gøre lige præcis din annonce mere relevant i Googles øjne.

Når du har fået grundstenene på plads, kan du påbegynde beslutningen af, hvilken annonce der ville være relevant for dig at bruge. Har du behov for at vise en historie, kan video annoncer være godt. Vil du gerne skabe brand awareness, vil en display ad være oplagt på konkurrentens side. Vil du derimod gerne ranke højt på Google, er søgeordsannoncer vejen frem, da du her betaler dig til tops.

Når nu du har fundet din annoncetype, skal du have fastlagt nogle keywords for din annonce.

Som nævnt tidligere, skal du benytte dig af nogle keywords. Det er de her keywords, der får din annonce til at ramme den rigtige person, det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt. Man kan på Google Ads opbygge forskellige typer af keywords, der gør din annonce mere specifik.  

Er dit mål at ramme så mange brugere som muligt, så er Broad Match søgeord vejen frem. Her indsætter du nogle overordnede ord, eksempelvis dame jakke, hvor Google vil vise din annonce ved søgninger som kvinde frakke, og blå dame jakke. Denne søgeform indeholder stavefejl, synonymer, relaterede søgninger og andre relevante variationer, som Google vurderer som relevant for netop din annonce.

Vil du gerne have det lidt mere specifikt, kan du benytte dig af Broad Match Modifier. Her skal dine valgte søgeord være til stede, dog er rækkefølge og stavefejl uden betydning. Hvis vi benytter eksemplet med dame jakke fra overstående afsnit, vil du med Broad Match Modifier kun få vist resultater hvor "dame" og "jakke" indgår. Her vil "kvinde frakke" altså ikke blive vist.

En anden afstamning af broad match modifier er Phrase Match. Essensen i denne type søgeord er, at de søgeord du vælger, skal være til stede i samme rækkefølge. Dog har det ikke betydning, hvis der kommer sideliggende ord omkring frasen. Med "dame jakke" vil denne frase skulle stå som skrevet i keywordet, men den vil også blive vist hos kunder, der søger på resultater som "blå dame jakke" eller "dame jakke str. 38".

Sidst er der den mest konkrete form, kaldet Exact Match, som meget enkelt er, at det skal være de præcise søgeord der skal søges på, for at din annonce dukker op. Det vil sige, at din annonce kun vil blive vist, hvis brugeren søger specifikt på "dame jakke".

Modsat de valgte søgeord, er det en ide for dig at bruge negative søgeord. Her kan du tilføje ord, du ikke vil have skal associeres med din annonce. Herigennem kan du også formindske dine udgifter ved at reducere antallet af ”ligegyldige kliks”, altså de brugere der trykker på din annonce, uden at finde det de ønskede.

Når du har udpeget disse forskellige søgeord, og har fået lavet forarbejdet, er du godt klædt på til at danne din ønskede annonce.

 

Hjælp til Google Ads

Hvis du har brug for hjælp til opstart, eller guide til hvordan, kan vi hjælpe dig på vej videre.

 

Hvorfor du skal bruge Google Ads

 

Budget

For at bruge Google Ads er der ikke en bestemt pris, du skal bruge på annoncerne. Derimod sætter du budgettet, hvor Google optimerer dine annoncer, på baggrund af hvad du har til rådighed at bruge. Dette er også en fordel til at skabe profit, da du lander hos de brugere, der allerede har vist interesse i din produktgenres side.

Målretning

Du målretter dit indhold til brugere, der allerede er interesseret, i det du tilbyder. For at dette kan lade sig gøre, handler det altså om at være synlig og til stede på internettet.

Relevans

For at lave effektive annoncer gennem Google Ads, skal dit indhold være relevant. Dette for at Google rangerer dig højere end dine konkurrenter. Du skaber altså også opmærksomhed på netop din virksomhed gennem de betalte annoncer på Google.

Målbart

Helt enkelt er det et godt værktøj til at have overblik over dine annoncer, og se hvordan de klarer sig. Derudover kan du se, hvor mange der har set din annonce og besøgt din hjemmeside. Du kan altså se, hvad den præcise effekt har været af din specifikke annonce. Hvis du vil endnu længere ned i detaljerne, kan du connecte din Google Analytics konto sammen med din Google Ads konto. Herigennem kan du komme dybere ned i den præcise adfærd.

Torsdags webinar


Giv din viden et boost med et 30 minutters webinar. Få ny inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder. Brug 30 minutter på at deltage i ét eller flere af vores gratis torsdags webinarer.

Se listen over torsdags-webinarer og tilmeld dig

Se video fra webinaret:
Sådan bruger du kunderejsen til at øge din konvertering