Hvad er Remarketing og, hvordan kan det hjælpe dig på vej

Remarketing eller retargeting marketing er fællesbetegnelser for aktiviteter, hvor du udnytter dine kunder og potentielle kunders søgehistorik, og via Cookies rammer dem med annoncer. Du kan gøre det på både SOME og Google. Lad os sige, at nogle af dine potentielle kunder har været inde og kigge på din hjemmeside. Men i første omgang kommer de ikke længere i købsprocessen. Det er blandt andet her retargeting er interessant for dig. For du kan eksponere præcis de samme personer for de budskaber, som passer til det trin de er gået i stå på i kunderejse. Du kan altså med andre ord sikre opmærksomhed og udbygge det kvalificerede kendskab til dig og dit produkt hurtigt og præcis med remarketing. Dermed sikre du top-of-mind og kan udbygge det kvalificerede kendskab. Vel at mærke uden uden at skulle starte forfra med at fange dem ind på SEMO og Google igen. 

 

 

Det tekniske setup

Remarketing er baseret på cookies. Så når dine potentielle kunder besøger din eller dine konkurrenters websider gemmes data om deres besøg. På den måde er det muligt at ramme dem med specifikke budskaber, når de efterfølgende søger på Google eller er på de sociale medier.  Du behøves ikke aktivt at gøre noget. Det sker helt automatisk. Deraf kommer også navnet retargeting eller remarketing. Derfor kalder vi det ikke for markedsføring, da du i princippet bliver markedsført igen. Herigennem kan du også specifikt vælge hvem, du vil ramme, hvor og hvornår annoncen vil blive vist.

Når du bruger Google Ads, bliver der gemt cookies hver gang, at en bruger har besøgt din side. Så du kan derfor nemt arbejde med retargeting her. Du har nemlig allerede data om, hvilke kunder du kan eksponere dine annoncer for. De cookies, der bliver lagt på brugerens device, gør det muligt for Google at identificere den enkelte bruger – dog gøres det uden nogen form for personlig information. Så det både er sikkert og 100% i overensstemmelse med den gældende lovgivning.

Remarketing består hovedsaligt af Google Ads, nyhedsbreve og hjemmesider.

LÆS MERE OM: Google Ads

 

Hvorfor remarketing?

Når dine potentielle kunder forlader din hjemmeside, stopper kunderejsen i  mange tilfælde, hvis ikke du gør noget aktivt. Med ved at arbejde med retargeting har du mulighed for at påvirke dine potentielle kunder, så du igen bliver en del af hans eller hendes kunderejse. Det er i høj grad med til at sikre, at du kommer med i slutspillet om at  få nye kunder i din virksomhed. For når du sikrer top of mind og kvalificeret kendskab, er du helt automatisk et skridt tættere på at skabe tillid  til dig som potentiel leverandør. En anden faktor i remarketing er kommunikationen. Da du har samlet data omkring dine potentielle kunder i form af cookies, kan du tilpasse kommunikationen i forhold til de produkter, der er blevet søgt på. Det gør, at du som virksomhed, vil fremstå mere relevant for dine potentielle kunder og deres behov.

Når du arbejder med din retargeting, er det dog vigtigt, at du husker at bruge de data, der er om dine potentielle kunder. Det er afgørende, at du opfattes som relevant.  Ellers kommer du til at fremstå som en irritation for dine potentielle kunder. Hvis du ikke bruger dine data korrekt, kan du ende ud med at skabe irritation. Dette vil resultere i, at kunden ikke vil besøge din virksomhed igen. Alt sammen fordi du ikke får fokus på de relevante budskaber ind i dine annoncer. Et godt råd er, lad vær med at bruge de samme annoncer hele vejen igennem kunderejsen  Så undgår du at skabe unødig irritation.

En klar fordel ved remarketing er, at du har mulighed for at ramme dine potentielle kunder, uanset hvor de er på kunderejsen. Dine potentielle kunder har jo allerede besøgt din hjemmeside - enten gennem annoncer eller organisk søgning. Derfor ved du, at de er i søgefasen. Herfra kan du følge dem med relevante budskaber hele vejen gennem vurderings- og beslutningsfasen.  På den måde har du mulighed for at påvirke dine potentielle kunders beslutning. Ud fra dine potentielle kunders adfærd i processen kan du løbende tildele dem point vis dit leadscorings setup.

Der er forskellige fordele ved at benytte sig af retargeting:

  • Tabte kunder genvindes: Du har mulighed for at genvinde tabte kunder ved at fastholde og forny deres interesse til dit brand. Det er gennem brugerdefinerede annoncer.
  • Flere kunder vil konvertere: Ved at ramme de kunder, der allerede kender til dit brand, vil du kunne få dem til at konvertere nemmere. De har allerede kendskab til netop din hjemmeside.
  • Øget brand awareness: Ved at sigte efter kunder, der allerede kender til dit brand, kan du sikre top of mind og øge det kvalificerede kendskab ved at bruge målrettede annoncer.

 

Dynamisk remarketing

En effektiv måde at fiske efter relevante potentielle kunder på, er dynamisk remarketing. Her udvælger du hjemmesider, som du vurderer er relevante for dine potentielle kunder. Her giver det som oftest mening, at du bruger dine data til at danne annoncer, der indeholder præcis den ydelse eller det produkt, som din potentielle kunde har været inde og kigge på. Lad os sige, at din kunde har kigget på en kogebog. Det øger dine chancer for at få opmærksomhed og klik, da det styrker en adfærd, din potentielle kunde har haft. Og på den måde kan du tiltrække og fastholde relationen til nye kundeemner og konvertere dem til leads.

Lad os tage en snak om at bruge remarketing aktivt din i markedsføring

Udfyld formularen, så kontakter vi dig.

Når du sender formularen, giver du samtykke til, at Relevans må gemme og behandle dine oplysninger. Her kan du læse alt om vores Persondatapolitik.

 

Retargeting på de sociale medier

Retargeting er en gren af remarketing. Her er der blot tale om remarketing på de sociale medier. I og med vi alle bruger sociale medier i større eller mindre grad, giver det god mening også at fokusere på disse. Det er alt fra LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter osv. Derfor giver det som oftest mening, at du benytte dig af retargeting på de sociale medier, da du herigennem kan øge din brand awareness på de platforme, der hyppigt er i brug dine potentielle  kunder.

Det kan eksempelvis være Facebook Ads. For at lave Facebook annoncer, skal du have en Facebook-Pixel, der registrerer kundernes online adfærd. Med pixlen kan du ramme præcis de potentielle kunder, der har haft en bestemt  adfærd.

Torsdags webinar


Giv din viden et boost med et 30 minutters webinar. Få ny inspiration til, hvordan du får flere leads og kunder. Brug 30 minutter på at deltage i ét eller flere af vores gratis torsdags webinarer.

Se listen over torsdags-webinarer og tilmeld dig

Se video fra webinaret:
Sådan bruger du kunderejsen til at øge din konvertering