Viden

ca. 2 min.

GDPR – fik du styr på dine databaser?

29.05.2018 / Morten Lorentzen

Fredag den 25. maj var en milepæl for os marketingfolk: Den nye persondataforordning blev nemlig en realitet. Kravet til dokumentation for permission-afgivelse er trådt i kraft, og kravene til opbevaring af data er skærpet.

Spørgsmålet er, om du fik styr på dine databaser?

Ved du, hvor alle subscribers på dine mailingslister kommer fra? Hvornår der er givet e-mail permission – og i hvilken forbindelse?

Nu og i fremtiden skal du kunne dokumentere, hvornår og hvordan permission er indsamlet, og den, der giver samtykke skal vide, hvad han giver samtykke til. Du skal også kunne garantere, at data ikke kan falde i de forkerte hænder eller blive brugt ud over, hvad der er givet samtykke til.

LÆS OGSÅ: Hvad betyder Persondataforordningen for din mailingliste?

Vend kravene til noget positivt

Arbejdet med at validere har helt sikkert betydet, at dine databaser er blevet mindre. Uha, tænker du. Så falder effekten af min e-mail markedsføring vel? Nej, det er ikke vores erfaring! Det handler nemlig om kvalitet vs. kvantitet: Med relevant kommunikation til en valideret database kan du aktivere og involvere flere subscribers, som i sidste ende resulterer i øget mersalg og krydssalg.

Når et emne fornyer sit samtykke, er det en god indikator for, at vedkommende er interesseret i dig og dit produkt. Du bør derfor kvalificere hver subscriber, fx ved at bede ham vælge sine interesseområder. Og så skal du smede, mens jernet er varmt: Aktivere og involvere målgruppen med velkomstmails, målrettede kampagner og i nyhedsbreve, hvor du nemt kan aflæse, hvad der interesserer den enkelte.

SE CASE: Pettinaroli scorer bedre resultater med valideret database

Det er ikke for sent

Hvor mange subscribers, du har mistet i arbejdet med at validere samtykker, afhænger af mange faktorer. Gennem arbejdet med samtykke-validering for vores kunder er vi bl.a. stødt på følgende parametre:

  • Har subscriber selv tilmeldt sig listen?
  • Er subscriber overhovedet potentiel kunde til dit produkt/ydelse?
  • Har flere af dine kolleger i forskellige situationer indhentet permission?
  • Er emnerne kommet på listen i forbindelse med kampagner, der ikke længere køres?
  • Er subscriber reelt ”vokset fra” dit produkt, men har ikke fået sig frameldt?
  • Har du haft subscriber aktiveret for nylig?
  • Har subscriber ikke været aktiv (åbnet dine e-mails) i mere end et år?
  • Hvor interessant er din ydelse/dit produkt for subscriber?

Kvaliteten af udgangsbaserne er naturligvis helt afgørende for konverteringsraten.

På B-t-B markedet anbefaler vi, at den gruppe af subscribers, som ikke har bekræftet i forbindelse med GDPR gennemgås af sælgerne, og at relevante kundeemner bliver kontaktet direkte pr. e-mail eller telefon med henblik på at få samtykke til permission.

Vil du have idéer til, hvordan du får en aktiv database, som genererer leads? Så ring eller skriv til Morten Lorentzen på 3326 7152 eller morten@relevans.dk

LÆS OGSÅ: Vil du have flere varme leads?

Se case: Sådan sælger Electrolux professionelle vaskemaskiner med e-mail marketing!

SE ANDRE ARTIKLER OM: E-mail marketing GDPR

Morten Lorentzen

Vil du have større effekt af din markedsføring?

Morten Lorentzen er adfærds- og marketingstrateg samt partner i Relevans. Han er cand.merc. i international afsætning og har mere end 20 års erfaring både fra bureau- og kundeside.

Start med en snak