Hvad er CRO?

CRO er en forkortelse af Conversion Rate Optimization på dansk konverteringsrateoptimering, som er processen med at forbedre procentdelen af besøgende på din hjemmeside, der foretager den ønskede handling, såsom at udfylde en formular eller foretage et køb. CRO har som mål at øge effektiviteten af en hjemmeside ved at gøre det nemmere for besøgende at finde det, de søger, og opmuntre dem til at tage den ønskede handling.


MO_logo

CRO er tæt forbundet med kunderejsen, da det involverer at forstå, hvordan besøgende interagerer med din hjemmeside og identificere eventuelle punkter, hvor de kan have problemer med at fuldføre den ønskede handling. Ved at analysere data om besøgendes adfærd kan du identificere, hvor dine besøgende dropper ud under kunderejsen, og foretage ændringer af hjemmesiden for at forbedre oplevelsen og øge sandsynligheden for konvertering. Der er mange elementer der kan forbedre din CRO, i bund og grund handler det om at du matcher dit indhold med din målgruppe. Indholdet i form af SEO-tekster og billeder skal stemme overens med din målgruppe og den persona du prøver at ramme. Derudover skal den hjemmeside være let gennemskuelige at navigere i, så kunderejsen er nem og intuitiv.

For eksempel, hvis du bemærker, at mange besøgende forlader deres indkøbskurve, før de gennemfører et køb, kan du bruge CRO-teknikker til at identificere problemet og foretage ændringer af betalingsprocessen for at gøre den mere strømlinet og brugervenlig. Dette kan involvere at reducere antallet af formularfelter, der skal udfyldes, give klare instruktioner eller vejledning, eller tilbyde yderligere betalingsmuligheder. Ved at forbedre kunderejsen kan du øge sandsynligheden for konverteringer og forbedre den samlede effektivitet af deres hjemmeside.

For at måle din CRO og se hvilke af dine besøgende der virkelig fortager den ønskede handling, kan Google Analytics være et godt værktøj

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 12. DECEMBER KL. 09.00