Social proof
– mennesket er et flokdyr
De fleste af os har brug for at omgås andre. Vi vil gerne være en del af en gruppe. Ved at observere andre kan vi se, hvad der er passende at gøre i situationer, der er vanskelige at afkode. Vi bruger andre mennesker til at sammenligne os med. Det gælder især, hvis det er folk, vi beundrer eller anerkender. Men andre menneskers opførsel tjener generelt som rettesnor for, hvilken adfærd der er rigtig og sikker i en given situation. Af denne grund markerer mange webshops deres produkter som ”Mest populære, ”Oftest benyttede” eller ”Kunder der købte dette, købte også…”
Det samme gør sig gældende, når et hotel vil forsøge at få gæsterne til at genbruge håndklæderne. Så har det større effekt at skrive på et skilt: ”87 % af gæsterne på dette værelse har genbrugt deres håndklæde” frem for at skrive ”Miljøet skånes, hvis du bruger dit håndklæde igen”.
Denne tendens til at sammenligne os selv med andre kalder man også social proof.