Hvad betyder affiliate marketing?

Affiliate marketing er en type markedsføring, hvor betaling kun sker, når der er opnået et salg. Dette gælder både for køb af et produkt eller tilmelding til et arrangement. Et eksempel på affiliate marketing kan være et bilmagasin, hvor der køres en reklame for en ny fotofælde alarm på et indlæg. Bilmagasinet tjener penge, når en af bloggens besøgende køber et en fotofælde alarm gennem reklamen. Der er ofte aftalt et fast beløb, som virksomheden skal betale, f.eks. til bilmagasinet, for at skaffe en betalende kunde.


MO_logo

Fordele og ulemper ved Affiliate marketing

Der er både fordele og ulemper ved denne form for markedsføring. En stor fordel er, at virksomheden kun betaler, når der er opnået et salg, og at markedsføringsomkostningerne altid betaler sig. Hvis virksomhederne også bruger Google Analytics, kan det gøre denne form for markedsføring mere fordelagtig, da det giver virksomhederne mulighed for at følge, hvordan forskellige kanaler præsterer.

En ulempe ved affiliate marketing er, at virksomhederne har kontrol over, hvad der ellers bliver sagt og gjort på de sider, hvor deres reklamer er placeret, hvilket kan føre til komplikationer i forhold til salg. Affiliate marketing er en del af inbound marketing, da det handler om at tiltrække potentielle kunder gennem værdiskabende og relevant indhold. Indholdet kan f.eks. komme fra et bilmagasin, da det er relevant i forhold til virksomheden og værdiskabende for bilmagasinets læsere, der sandsynligvis har interesse for fotofælde alarmer og andet bil relateret udstyr.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 2. MAJ KL. 09.00