Case: Elmodan

Google Ads skaber relevant trafik hos Elmodan

Elmodan Elektro

Digital Marketing · HubSpot · Annoncering (SEM)

Med en målgruppe, der aktivt søger efter Elmodans produkter, handler det i stor udstrækning om at være til stede på Google – på det rigtige tidspunkt og med det rigtige budskab.

Relevans har effektiviseret Elmodans online annoncering og sat deres kampagner i systemAlt overvåges og justeres via marketingplatformen HubSpot. Så nu giver Google-annoncerne samme antal konverteringer, men vel at mærke til en tredjedel af prisen! 

Vil du også have billigere leads og styrket din online markedsføring?

Konverteringer

Elmodan leverer pumper, generatorer og andet udstyr til industri og byggeri. I 2020 bad Elmodan Relevans om at gennemgå virksomhedens digitale set-up og udvikle en løsning, der gav mere value-for-money med flere relevante leads og købeparate kunder.

Evaluering af situationen

For at vi kunne optimere Elmodans eksisterende Google Ads, undersøgte vi først annoncernes performance. Hvis en annonce ikke havde nogen konverteringer, undersøgte vi, om brugerne møder det på landingpagen, som de har sat i udsigt. Det gjorde vi blandt andet ved at se på, hvor lang tid en bruger var på hjemmesiden efter at have klikket på annoncen. En lav gennemsnitstid på siden indikerer, at landingpagen ikke afspejler det, brugeren forventer. En høj gennemsnitstid uden konverteringer, indikerer i stedet mangel på call-to-actions, der afspejler målgruppens "pains".

Stop dét, der ikke virker!

Ved gennemgangen af det nuværende setup blev det hurtigt klart, at mange annoncer ikke performede på visse parametre. Disse annoncer blev straks stoppet, så Elmodan ikke brugte penge på dyr og dårlig trafik. 

Ny kampagnestrategi

Efter oprydningen af det eksisterende set-up, tog vi en snak med Elmodan om deres målgruppes pains og hvilke produkter, der er i sæson. Baseret på dette udviklede vi nye annoncer, der reflekterer det, målgruppen efterspørger, og de produkter, der er i sæson.

BI og data er omdrejningspunktet

Produktsiderne er bygget op, så de fungerer som landingpages. Hypotesen var, at målgruppen skal se forskellige produktmuligheder, før de vælger et produkt. Efter test af de forskellige landingpages, blev hypotesen bekræftet. Annoncerne har bedst effekt, når brugeren sendes til produktkategorier frem for specifikke produkter.

Elmodans målgruppe ringer som oftest vedrørende produkter fremfor at udfylde en formular. Ved at analysere de indgående telefonforespørgsler før og efter den nye kampagnestrategi, viste det sig, at flere nye brugere nu ringer ind om konkrete produktforespørgsler end tidligere.

Alt i alt er det lykkedes at opsætte kampagner, der giver mindst samme antal konverteringer til en tredjedel af den pris, Elmodan tidligere betalte.

Ønsker du også at få optimeret din online annoncering, og at vi laver en gennemgang af dit digitale set-up? Så ring til Lasse på tlf. 2427 3254 eller udfyld formularen nederst på siden.


44%

flere klik på annoncerne

75%

lavere CPC

2,4%

øget konverteringer

+

markant flere relevante kundeforespørgsler pr. telefon

"Vi får nu flere relevante leads til en tredjedel af det budget, vi brugte før. De månedlige opfølgningsmøder med Relevans betyder, at jeg hele tiden har fingeren på pulsen og har overblik og kontrol over de aktiviteter, vi kører. Det giver mig ro i maven."


Marketingchef Sofie Aamodt
Elmodan

Konverteringer

Elmodan leverer pumper, generatorer og andet udstyr til industri og byggeri. I 2020 bad Elmodan Relevans om at gennemgå virksomhedens digitale set-up og udvikle en løsning, der gav mere value-for-money med flere relevante leads og købeparate kunder.

"Vi får nu flere relevante leads til en tredjedel af det budget, vi brugte før. De månedlige opfølgningsmøder med Relevans betyder, at jeg hele tiden har fingeren på pulsen og har overblik og kontrol over de aktiviteter, vi kører. Det giver mig ro i maven."


Marketingchef Sofie Aamodt
Elmodan

Evaluering af situationen

Før revidering af de eksisterende Google Ads blev annoncernes performance undersøgt. Der var fokus på hvilke annoncer, der virkede godt baseret på antal konverteringer. Hvis der ikke var konverteringer, blev det undersøgt, om brugerne møder det på landingpagen, som de har sat i udsigt. Dette undersøges ved at se på, hvor lang tid en bruger var på hjemmesiden efter at have klikket på annoncen. En lav gennemsnitstid på hjemmesiden indikerer, at landingpagen ikke afspejler det, brugeren forventer. En høj gennemsnitstid uden konverteringer, indikerer mangel på call-to-action, der afspejler målgruppens "pains".

Stop dét, der ikke virker!

Ved gennemgang af det nuværende setup blev det hurtigt klart, at mange annoncer ikke performede på visse parametre. Disse annoncer blev straks stoppet, så Elmodan ikke brugte penge på tom trafik. 

Ny kampagnestrategi

Efter oprydning af det eksisterende set-up, tog Relevans en snak med Elmodan om deres målgruppes pains og hvilke produkter, der er i sæson. Baseret på dette er nye annonce opsat, der reflekterer det, målgruppen efterspørger, og de produkter, der er i sæson.

44%

flere klik på annoncerne

75%

besparelse af prisen (CPC)

2,4%

øget konverteringer

+

markant flere relevante kundeforespørgsler pr. telefon

BI og data er omdrejningspunktet

Produktsiderne er bygget op, så de fungerer som landingpages. Hypotesen var, at målgruppen skal se forskellige produktmuligheder, før de vælger et produkt. På baggrund af test af de forskellige landingpages, blev hypotesen bekræftet. Annoncerne har bedst effekt, når brugeren sendes til produktkategorier frem for specifikke produkter.

Elmodans målgruppe ringer som oftest vedrørende produkter fremfor at udfylde en formular. Ved at analysere de indgående telefonforespørgsler før og efter den nye kampagnestrategi, viser det sig, at flere nye brugere nu ringer ind om konkrete produktforespørgsler end tidligere.

Alt i alt er det lykkedes at opsætte kampagner, der giver mindst samme antal konverteringer til en tredjedel af den pris, Elmodan tidligere betalte.

Ønsker du også at få optimeret din online annoncering, og at vi laver en gennemgang af dit digitale set-up? Så ring til Lasse på tlf. 2427 3254 eller udfyld formularen nederst på siden.


Kontaktperson: Lasse Hinke

Vil du høre, hvordan du kan styrke effekten af din online markedsføring?