Case: Electrolux professional

Nyt website i adfærdsdesign driver leads som aldrig før til Electrolux

Electrolux Professional (logo)

Adfærdsdesign ·  Digital strategi ·  Koncept · Foto og design · Leadgenerering

Ligesom mange andre leverandører af tekniske løsninger på B2B markedet fokuserede Electrolux Professionals website tidligere på produkter og tekniske data. I 2018 lancerede Electrolux et ny website worldwide, og Relevans fik lov at sætte et solidt adfærdspsykologisk fingeraftryk på den danske hjemmeside.

Vil du også bruge adfærdsdesign i opbygning og content på dit website?

Her kan du se fem eksempler på det nye websites adfærdsdesign:

1. Udefra-ind fokus og relevans

På forsiden starter kunderejsen med, at brugeren opfordres til at vælge sin branche. Herefter møder han udelukkende relevant information om løsninger og muligheder til netop hans branche. (Mennesker vil helst høre om sig selv.)

2. Max 4 valgmuligheder

På hver underside mødes brugeren af max 4 call-to-actions. Forsøg viser nemlig, at vi mennesker højst overskuer 4 alternativer ad gangen. Og selvom vi måske foretrækker mange valgmuligheder for at få kontrol, har vi reelt nemmere ved at træffe en beslutning, når vi præsenteres for få valg.

LÆS MERE I BOGEN: Adfærdspsykologi i markedsføringen

3. Involverende værktøjer

Købsprocessen for professionelle vaskerimaskiner til et firma eller en boligforening er ofte lang, og de forskellige beslutningstagere har brug for viden og vejledning. På websitet får de tre muligheder for selv at komme frem til den erkendelse, at Electrolux har de bedste løsninger til deres vaskeri (vi mennesker bryder os ikke om at blive overtalt af salgsgas). På websitet kan målgruppen:

– Teste vaskeriets vaskebehov
– Få en guide med 9 ting han bør overveje, inden han beslutter sig
– Selv beregne vaskeriets besparelse i strøm og vand, hvis de gamle maskiner udskiftes med nye fra Electrolux.

4. Motiverende fokus

Eksempel: Når en boligforening skal investere i nye vaskemaskiner og tørretumblere til fællesvaskeriet, må Electrolux overtale tre målgrupper med hver deres behov og motiverende fokus: Beboerne, varmemesteren og boligforeningen. Fra fokusgrupper ved vi, at der skal forskellige argumenter til at overtale de tre interessenter. Det nye website er derfor adfærdsdesignet ud fra teorien om opnå- og undgå-tilgang.

5. Social samhørighed og identifikation

”Lige børn leger bedst”, siger man. Det er også dem, der minder om os selv, som vi mennesker helst vil have gode råd af. Derfor har vi lagt troværdige kundecases på Electrolux’ hjemmeside. På undersiden for boligforeninger er der fx links til tre cases med driftsleder og bestyrelsesmedlemmer. Alle tre er suppleret med videointerviews, som giver større troværdighed og hurtigere budskabsforståelse hos disse målgrupper med mange svage læsere.

LÆS MERE OM: Opnå- og undgå-personer

LÆS MERE: Om adfærdsdesign

website_adfaerd_streg
Desktop_nytwebsite

1. Udefra-ind fokus og relevans

På forsiden starter kunderejsen med, at brugeren opfordres til at vælge sin branche. Herefter møder han udelukkende relevant information om løsninger og muligheder til netop hans branche. (Mennesker vil helst høre om sig selv.)

2. Max 4 valgmuligheder

På hver underside mødes brugeren af max 4 call-to-actions. Forsøg viser nemlig, at vi mennesker højst overskuer 4 alternativer ad gangen. Og selvom vi måske foretrækker mange valgmuligheder for at få kontrol, har vi reelt nemmere ved at træffe en beslutning, når vi præsenteres for få valg.

website_adfaerd_streg

3. Involverende værktøjer

Købsprocessen for professionelle vaskerimaskiner til et firma eller en boligforening er ofte lang, og de forskellige beslutningstagere har brug for viden og vejledning. På websitet får de tre muligheder for selv at komme frem til den erkendelse, at Electrolux har de bedste løsninger til deres vaskeri (vi mennesker bryder os ikke om at blive overtalt af salgsgas). På websitet kan målgruppen:

– Teste vaskeriets vaskebehov
– Få en guide med 9 ting han bør overveje, inden han beslutter sig
– Selv beregne vaskeriets besparelse i strøm og vand, hvis de gamle maskiner udskiftes med nye fra Electrolux.

4. Motiverende fokus

Eksempel: Når en boligforening skal investere i nye vaskemaskiner og tørretumblere til fællesvaskeriet, må Electrolux overtale tre målgrupper med hver deres behov og motiverende fokus: Beboerne, varmemesteren og boligforeningen. Fra fokusgrupper ved vi, at der skal forskellige argumenter til at overtale de tre interessenter. Det nye website er derfor adfærdsdesignet ud fra teorien om opnå- og undgå-tilgang.

LÆS MERE OM: Opnå- og undgå-personer

5. Social samhørighed og identifikation

”Lige børn leger bedst”, siger man. Det er også dem, der minder om os selv, som vi mennesker helst vil have gode råd af. Derfor har vi lagt troværdige kundecases på Electrolux’ hjemmeside. På undersiden for boligforeninger er der fx links til tre cases med driftsleder og bestyrelsesmedlemmer. Alle tre er suppleret med videointerviews, som giver større troværdighed og hurtigere budskabsforståelse hos disse målgrupper med mange svage læsere.

Desktop_nytwebsite
Kontaktperson: Lasse Hinke

Vil du høre, hvordan du kan optimere din leadgenerering ved hjælp af digital strategi og adfærdsdesign?