Hvad er Black Hat?

Black hat er oprindeligt et hackerbegreb, som dækker over hackere der arbejder ondsindet og ulovligt. Der skelnes mellem såkaldte black hat hackere og white hat hackere, som arbejder på den rigtige side af loven og hjælper virksomheder. Begrebet er dog blevet adopteret i SEO-branchen og dækker over brugen af uetiske og beskidte tricks, til at opnå en bedre placering på søgemaskinerne.


MO_logo

Definition af black hat-seo

Black hat SEO er defineret som fremgangsmåder, der arbejder imod søgemaskinernes servicevilkår og regler, for at kunne opnå en bedre placering. Fremgangsmåderne kan dog resultere i, at du bliver straffet af søgemaskinerne og enten bliver helt udelukket eller bliver placeret lavt. Black hat SEO har været hyppigt brugt igennem tiden, som en genvej til at ranke højt på Google. Man skal være varsom med at benytte sig af disse fremgangsmåder nu, i det at Google med dets algoritmer er blevet bedre til at gennemskue dem. Der er derfor en forhøjet risiko ved at benytte sig af disse tricks og risikoen vil kun blive større i takt med Google optimere deres algoritmer.

Black Hat teknikker

I følgende afsnit vil vi komme omkring nogle af de black hat taktikker og metoder som har været hyppigt brugt gennem tiden. Det er vigtigt at nævne at der er tale om teknikker, som vi stærkt anbefaler man ikke benytter. Google er blevet markant bedre til at gennemskue disse teknikker og derfor vil du med stor sandsynlighed blive straffet. Brug derfor afsnittet til at få indsigt i hvad du ikke burde gøre i dit SEO-arbejde.

  1. Skjult indhold
    Mange er af den opfattelse at når det kommer til SEO, handler det blot om at gengive de specifikke søgeord, så mange gange som muligt. Tidligere har dette også været en af Googles kriterier, derfor har den været en almen taktik at skjule søgeordet ved at give dem samme farve som baggrunden. Derved har man kunne få presset søgeordet ind mange gange på ens hjemmeside, uden brugeren lagde mærke til det. Antallet af hvor mange gange et søgeord bliver gentaget, er ikke længere en af de vigtigste kriterier Google gør brug af. Derudover er Google blevet opmærksom på denne taktik og undersøger din hjemmeside for skjulte ord og meningsløse gentagelser, som du vil blive straffet for hvis du har. Husk på at Google belønner for indholdsrigt og værdiskabende indhold.
  2. Køb af links
    Google belønner dig hvis der bliver linket til din hjemmeside, da det er en indikation på at dit indhold er af høj kvalitet. Det kan være svært og en langsommelig proces at få andre til at linke til din hjemmeside. Derfor er der mange som tyer til den lette løsning, og køber sig til links hos forskellige udbyder. Typisk er de købte links af dårlig kvalitet, det vil sige de stammer fra utroværdige hjemmesider på tværs af kloden. Dette kan Googles algoritmer gennemskue og i det at det er imod Google retningslinjer, vil du blive straffet for denne handling.
  3. Link i kommentarspor
    En anden hyppig brugt teknik, til at der bliver linket til din hjemmeside, er at du selv linker til din hjemmeside i forskellige kommentarspor på forskellige hjemmesider. Denne teknik er Google blevet opmærksom på og virker derfor ikke længere. Det vil blive gennemskuet og du vil risikere at blive straffet for at gøre det.
  4. Kopiering af indhold
    Google ønsker at levere relevant og kvalitetsrigt indhold når der bliver søgt på deres søgemaskine. Derfor accepterer de ikke at man kopierer hinandens indhold. Førhen har det været muligt med blot få justeringer at kunne kopiere andres indhold. Algoritmerne er blevet bedre til at gennemskue disse handlinger og straffer hjemmesider de vurdere har taget indhold fra andre. Udover at det er imod Google retningslinjer, kan der også være tale om overtrædelse af copyright- eller varemærkelovgivningen. Derfor er det på ingen måde anbefalingsværdigt at man kopier andres indhold.

Webinarer hver torsdag – tid til at udvide din værktøjskasse

Brug 30 minutter og deltag i ét af de gratis torsdags webinarer. Vi gi'r dig ny inspiration og tips til, hvordan du får styrket din markedsføring, så den giver flere leads og kunder.

Se hele listen med torsdags webinarer og tilmeld dig

Næste webinar  TORSDAG DEN 2. MAJ KL. 09.00