Case: Ritzau

Med HubSpot som marketingplatform vælter det ind med leads, permissions og kunder til Ritzau

ritzau_case

Email-marketing · SoMe · HubSpot CRM · Adfærdsdesign

Ved at puste nyt liv i en bog om pressemeddelelser og tilbyde den som gratis e-bog, fik Ritzau en stribe kunder og leads. Databasen blev samtidig tilført næsten 700 nye e-mailadresser. E-bogen blev spredt via paid og owned media. Det hele blev styret, overvåget og justeret via marketingplatformen HubSpot.

Vil du også optimere din kampagneindsats ved hjælp af HubSpot Inbound Marketing?

Ud over den velkendte nyhedstjeneste tilbyder Ritzaus Bureau også ydelsen Via Ritzau til virksomheder. Som kunde hos Via Ritzau kan du sende dine pressemeddelelser ud til Ritzaus opdaterede database med mere end 8.000 journalister og redaktioner på dagblade, radio-/tv-stationer og webmedier. Som ekspert i nyhedsformidling og pressemeddelelser har Ritzau skrevet bogen ”Få dit budskab i medierne”. Bogen er en praktisk guide til, hvordan du skriver en pressemeddelelse – inkl. skabelon, eksempler og tjekliste. 

Da Anne Louise Erichsen blev marketingchef hos Ritzau i 2020, ønskede hun at få e-bogen ud at arbejde og derigennem skaffe øget kendskab og leads til Via Ritzau ydelsen.

– Ritzau havde ikke tidligere anvendt digitale marketingkanaler, så jeg havde brug for et ”sandkasseprojekt”, hvor vi kunne få nogle learnings. Vi valgte derfor at tilbyde e-bogen gratis til pr-, kommunikations- og marketingfolk mod permissionafgivelse, forklarer Anne Louise Erichsen.

HubSpot understøtter og automatiserer kampagnen

Efter en analyse af bogens indhold valgte vi at markedsføre e-bogen med tre vinkler: ”En stærk overskrift”, ”Den gode historie” og ”Skabelon til pressemeddelelse”. Ved at overvåge målgruppens reaktioner på de tre vinkler kunne vi justere kampagnen løbende. Det viste sig, at de tre vinkler fungerede helt forskelligt i de forskellige kanaler. For eksempel gav ”skabelon”-vinklen mest i LinkedIn annoncer, mens den næsten intet gav i google tekst-annoncer. Derfor blev skabelon-vinklen fjernet fra den kanal. I et automatiseret e-mailflow opnåede vi, at 71,5% af modtagerne åbnede e-mailene, og hele 19,7% af disse klikkede videre til Landing Pagen.

LÆS OGSÅ: Hvad er HubSpot?

Boostede salget, permissions og følgere på LinkedIn

Kampagnen viste sig at have effekt både på kort og længere sigt.
– Vi fik en håndfuld nye abonnementskunder og et kæmpe boost i enkeltstykssalget – og så har vi hundredvis af leads til salgsafdelingen. Vi har også mærket et generelt større kendskab til Via Ritzau hos målgruppen. Vi fik blandt andet omkring 1000 nye følgere på LinkedIn, fortæller Anne Louise Erichsen, som i øvrigt synes, at implementeringen af Hubspot har været dejligt smertefri.

– Relevans har hjulpet mig både strategisk, taktisk og operationelt. Hvis jeg har haft et teknisk problem, har I fikset det på to minutter. Og så kan jeg godt lide, at I udfordrer os på vores forretning og vores processer. I tør godt stille de dér ”nasty” spørgsmål,
siger marketingchef Anne Louise Erichsen.

Ritzau Kampagne strategi Flow

Kampagnens resultater i nøgletal:
  • Mere end 1300 personer har downloadet e-bogen til dato
  • 676 nye e-mailadresser blev tilført databasen
  • 140 interaktioner på SoMe opslag og annoncer (dvs. likes, delinger eller kommentarer). LinkedIn viste sig at være klart bedre end Facebook i denne kampagne
  • Ca. 1000 nye følgere på LinkedIn
  • 5 nye abonnementskunder

Hvordan kan Relevans hjælpe dig i gang med HubSpot?

 

LÆS OGSÅ: Du kan få HubSpot CRM ganske gratis!

Ritzau kampagne landingpage
LinkedIn-annonce vinkel En stærk overskrift
LinkedIn-annonce vinkel Skabelon
Ritzau displaybannere – budskab med 3 vinkler

Ud over den velkendte nyhedstjeneste tilbyder Ritzaus Bureau også ydelsen Via Ritzau til virksomheder. Som kunde hos Via Ritzau kan du sende dine pressemeddelelser ud til Ritzaus opdaterede database med mere end 8.000 journalister og redaktioner på dagblade, radio-/tv-stationer og webmedier. Som ekspert i nyhedsformidling og pressemeddelelser har Ritzau skrevet bogen ”Få dit budskab i medierne”. Bogen er en praktisk guide til, hvordan du skriver en pressemeddelelse – inkl. skabelon, eksempler og tjekliste.

Da Anne Louise Erichsen blev marketingchef hos Ritzau i 2020, ønskede hun at få e-bogen ud at arbejde og derigennem skaffe øget kendskab og leads til Via Ritzau ydelsen.

– Ritzau havde ikke tidligere anvendt digitale marketingkanaler, så jeg havde brug for et ”sandkasseprojekt”, hvor vi kunne få nogle learnings. Vi valgte derfor at tilbyde e-bogen gratis til pr-, kommunikations- og marketingfolk mod permissionafgivelse, forklarer Anne Louise Erichsen.

Ritzau kampagne landingpage

HubSpot understøtter og automatiserer kampagnen

Efter en analyse af bogens indhold valgte vi at markedsføre e-bogen med tre vinkler: ”En stærk overskrift”, ”Den gode historie” og ”Skabelon til pressemeddelelse”. Ved at overvåge målgruppens reaktioner på de tre vinkler kunne vi justere kampagnen løbende. Det viste sig, at de tre vinkler fungerede helt forskelligt i de forskellige kanaler. For eksempel gav ”skabelon”-vinklen mest i LinkedIn annoncer, mens den næsten intet gav i google tekst-annoncer. Derfor blev skabelon-vinklen fjernet fra den kanal. I det automatiserede e-mail flow kunne vi se, at 71,5% af modtagerne åbnede e-mailene, og hele 19,7% af disse klikkede videre til Landing Pagen.

LÆS OGSÅ: Hvad er HubSpot?

Boostede salget, permissions og følgere på LinkedIn

Kampagnen viste sig at have effekt både på kort og længere sigt.
- Vi fik en håndfuld nye abonnementskunder og et kæmpe boost i enkeltstykssalget – og så har vi hundredvis af leads til salgsafdelingen. Vi har også mærket et generelt større kendskab til Via Ritzau hos målgruppen. Vi fik blandt andet omkring 1000 nye følgere på LinkedIn, fortæller Anne Louise Erichsen, som i øvrigt synes, at implementeringen af Hubspot har været dejligt smertefri.

– Relevans har hjulpet mig både strategisk, taktisk og operationelt. Hvis jeg har haft et teknisk problem, har I fikset det på to minutter. Og så kan jeg godt lide, at I udfordrer os på vores forretning og vores processer. I tør godt stille de dér ”nasty” spørgsmål,
siger marketingchef Anne Louise Erichsen.
Ritzau Kampagne strategi Flow
Kampagnens resultater i nøgletal:
  • Mere end 1300 personer har downloadet e-bogen til dato
  • 676 nye e-mailadresser blev tilført databasen
  • 140 interaktioner på SoMe opslag og annoncer (dvs. likes, delinger eller kommentarer). LinkedIn viste sig at være klart bedre end Facebook i denne kampagne
  • Ca. 1000 nye følgere på LinkedIn
  • 5 nye abonnementskunder

Hvordan kan Relevans hjælpe dig i gang med HubSpot?
LinkedIn-annonce vinkel En stærk overskrift
LinkedIn-annonce vinkel Skabelon
Ritzau displaybannere – budskab med 3 vinkler
Kontaktperson: Morten Lorentzen

Vil du høre mere om, hvordan du kan effektivisere din leadgenerering?