Det er flere år siden, at effekten af bannerannoncer begyndte at dale. Klikrater dalede og flere blev immune over for budskaber i bannerne, da man ubevidst filtrerede dem fra, når man browsede rundt på nettet.
Googles stærke algoritmer kombineret med Relevans’ adfærdspsykologiske indsigt giver bannerannoncering ny mening.
Googles indsigt i, hvem der søger hvad på hvilke sider, gør Google i stand til at målrette visning af annoncer til personer, der har eksakt interesse i dit produkt eller ydelse. Alene dét øger bannereffekten. Når vi så konstruerer bannerne i henhold til de adfærdspsykologiske biases, som vi som mennesker har, så øges effekten endnu mere.
LÆS OGSÅ: Understøt dine kampagner og din branding med displaybannere
Produktet, hvor Google leverer super målrettet bannerannoncering hedder Google displaynetværk. Du kan i Google Displaynetværket målrette dine bannere til dem, der viser interesse for det, der præsenteres på dine konkurrenters og din egen hjemmeside. Det betyder, at dine bannere kan konstrueres, så de fanger opmærksomheden hos dem, der allerede har vist interesse for det, du tilbyder. Det øger sandsynligheden for, at det er dit produkt/ydelse, der endeligt købes. Langt de fleste sites, der viser reklamer, er knyttet til Googles displaynetværk.
Når vi hos Relevans konstruerer bannere til Displaynetværket, sikrer vi, at læseren fanges i det, vi kalder ”det intuitive mode”. Læseren skal så at sige ubevidst købe ind på, at du sidder med løsningen på det, han/hun er i markedet efter. Igen øger det sandsynligheden for, at det er dit produkt/ydelse, der endeligt købes.
Søgeannoncerne er den type annonce, der kommer frem når man søger efter noget på Google. Du kan vælge hvilke søgeord, der skal udløse dine annoncer.
Vi arbejder med flere teknikker. Vi kan sætte annoncer op, der er optimeret til de søgeord, der er mest søgning på. Indsatsen regulerer vi ofte efter, hvor stor konkurrence, der er på de forskellige søgeord. Det hele er en vurdering af, hvornår du får mest ud af din investering.
De forskellige søgeannoncer er bygget op som:
Lav en kombination af de forskellige varianter og vurder, hvilken type der er mest effektiv for dit produkt/ydelse. Så kan du allokere mediebudgettet over på den annonce og få mest effekt for pengene.
Normalt regner man med, at de næstbedste bannertyper (re-marketingbannere) fungerer godt, når man har en klikrate på 0,12%. De almindelige bannerannoncer har typisk en klikrate på 0,02%. Men vores kunder oplever klikrater på 0,25 - 0,30%, når vi udvikler dem til displaynetværket. For enkelte annoncer er vi helt oppe på 0,67%.
Målrettet displayannonce for FLSmidth havde klikrate på 0,67%
Se flere resulater med displaybannere
Søgeannoncerne ligger typisk på en klikrate på under 5%. Tallet varierer alt efter branche, nyhedens værdi og ikke mindst om der er et godt tilbud involveret. Med brug af adfærdspsykologiske teknikker har vi udviklet annoncer, der har klikrater på op til 34%. Et eksempel herpå er denne søgeannonce for Electrolux Professional:
Hvis du vil undgå at spilde dine marketingkroner OG få mest forretning ud af indsatsen, så lad os hjælpe med dit Google arbejde. Vil du vinde allerede fra i morgen? Så giv mig et kald på 2029 4877 eller send mig en e-mail på morten@relevans.dk
Relevans er certificeret Google Partner
LÆS MERE OM: Adfærdsdesign