Persona

Hvis dit mål er at vækste din virksomhed, kræver det en indgående forståelse af din ideelle kunde. For at komme dertil, anbefaler vi, at du opretter en Persona.   Hvad er en Persona?    Hvorfor bruge Persona?    Hvordan bør du bruge en Persona?

Hvad er en Persona?

En Persona er en semifiktiv repræsentant for din ideelle kunde. Du skaber din Persona ud fra markedsanalyser og reelle data om dine eksisterende kunder.

I bund og grund er det en definition af din ideelle køber præsenteret på en sådan måde, at det lyder som om, at du taler om en bestemt person. Så du opbygger information om en bestemt type person i din målgruppe, danner en avatar til at repræsentere personen og giver personen et navn. Personaen døbes ofte noget, der nemt huskes og er betegnende for typen. F.eks. Fremad Frank eller Kontrol Karen. Dette gør det lettere for dit team at huske dem og holde dem for øje.

BuyerPersonas_Bogikon

Sådan definerer du dine Personas

Vi anbefaler, at der maksimalt arbejdes med 3-5 Personas. Flere Personas vil gøre det unødigt svært at manøvrere i kommunikationskoncepterne.

Lad os tage en snak om at udvikle dine personas

Udfyld formularen, så kontakter vi dig.

Når du sender formularen, giver du samtykke til, at Relevans må gemme og behandle dine oplysninger. Her kan du læse alt om vores Persondatapolitik.

 

Hvorfor bruge Personas?

I mange tilfælde udvikles Personas af marketingteams for at guide deres marketingindsats. De kan være en samling af demografiske oplysninger og personlige præferencer med det formål at hjælpe marketingteamet til at udvikle kommunikation med indhold, der følelsesmæssigt resonerer med en bestemt kategori af mennesker. Alt dette er godt, men Personas har potentialet til at være så meget mere end bare et marketingværktøj. Dine Personas skal have lige så meget værdi for dine salgs- og serviceteams som for dine marketingfolk.

LÆS OGSÅ OM: Inbound Marketing

Hvordan bør du bruge Personas?

Ved at kende din ideal-kundes udfordringer, mål, demografiske træk mm, får du nemmere ved at udforme en strategi, der tiltrækker de mest værdifulde besøgende, leads og kunder til din forretning.

Tænk på det på denne måde: Hvis dit marketingteam har en Persona, som de målretter kommunikationen til, mens dit salgsteam har en ideel firmaprofil, som de bruger til at kvalificere deres kundeemner efter, og endelig dit serviceteam, som har et helt tredje sæt kriterier, de bruger til at måle kundetilfredshed efter, vil dine teams arbejde usynkront, og det bliver sværere at trække kunder ind. Og bliver leadsene til kunder, vil de opleve, at din marketingafdeling kommunikerer på én måde. Når sælgerne overtager leaded kommunikerer de på en anden måde, og derefter serviceafdelingen med deres briller at se kunden igennem. Det skaber en masse frustration internt og eksternt. Og resultaterne vil være ineffektive teams og ulykkelige kunder.

På den anden side, hvis du kan skabe en Persona, som alle teams kan bruge, vil dine kunder opleve en problemfri end-to-end-oplevelse, og dine interne teams vil nyde fordelene ved at være aligned med hinanden.

 

 

Persona workshop

Er du på jagt efter tips og råd om, hvordan du bedst opbygger og arbejder med Personas? Relevans tilbyder Persona Workshops, hvor du får konkret viden om hvordan du bygger effektive Personas og efterfølgende implementerer dem i dine salgs- og marketingprocesser.

Agenda for Persona workshoppen

  • Model for hvordan du opbygger dine Personas
  • Model for opbygning af pain hieraki
  • Vurdering af, hvor mange Personas du bør have
  • Model for, hvordan du efterfølgende bruger dine Personas
  • Opstilling af arbejds- og tidsplan

Pris for Personas workshop kroner 15.000,- excl. moms

Personas_karakterer_utext